Page 129 of 195

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 28 Jan 2012, 23:03
by skamman
r.ivars wrote:
Röda raketen skrevs det om ägarpapper på och den bor nu i norrland där den ska förses med V8 och stressfläkt! :)

Image


kanske dags att göra en projekt tråd nu så ppf folket kan följa min framgång ;)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 28 Jan 2012, 23:12
by OldBeemer
skamman wrote:
r.ivars wrote:
Röda raketen skrevs det om ägarpapper på och den bor nu i norrland där den ska förses med V8 och stressfläkt! :)

Image


kanske dags att göra en projekt tråd nu så ppf folket kan följa min framgång ;)

Det tycker vi! ;)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 29 Jan 2012, 17:47
by JMK Racing
Släng upp en byggtråd på den röda nu.! :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 31 Jan 2012, 14:49
by E24
r.ivars wrote:jag har sagt det förut, men nu var det long time no seen på riktigt :)


Misstänkte felaktig kamaxelinställning då inte bilen kändes lika vild på låg som högladd i orsa, var ju lite saksamma eftersom det stora problemet var att det tog 5 sekunder varje gång jag skulle växla.. Men hur som haver så stod insugskammen fel, visserligen bara 0.8mm fel mätt på bakre tryckaren.



Nu kan det vara så att jag är ut och cyklar, men kan inte 0,8mm vara ganska många grader fel(kan kanske variera mellan olika motorer) om man har gradskiva på veven och mäter?

Hoppas nya lådan funkar och inte ställer till det som den förra ifjol. En fråga.. Hur är lådorna (530d vs M3E46) hållbarhetsmässigt?
Känns som att 8an är äckligt nära nu!! :D

/Farre

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 31 Jan 2012, 16:17
by Bmwandreas
0.8mm kan vara väldigt fel.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 31 Jan 2012, 23:18
by r.ivars
fel inställd motor och sjuuuukt trögväxlad låda -> 9.00.. det är nära nu.... :mrgreen:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 31 Jan 2012, 23:57
by Pitbull
r.ivars wrote:fel inställd motor och sjuuuukt trögväxlad låda -> 9.00.. det är nära nu.... :mrgreen:



Helt rätt Ivars! :mrgreen:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 01 Feb 2012, 09:41
by Pimplaren
Vafan, om det var "så illa" vid 9.0 borde inte 8.X vara några som helst problem!

" http://www.youtube.com/watch?v=pRqxlTxt ... re=related "

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 10 Feb 2012, 17:19
by r.ivars
HOOSIER MACKARONER PÅVÄG IFRÅN AMERIKAT!
(fast jag skulle hellre vara påväg dit själv)

Image

2st 24x5-15 et front. först tänkte jag ta hem 26" höga för att få ner häcken lite... tur ärtan tipsade om att jag inte kan svänga med sån höjd fram :mrgreen:
2st 29x12-15 et drag, tanken är att åka strippar med dåligt grepp med dessa.
2st 29x10-15 et drag, tanken är att åka klistrat med dessa tills jag tycker grejerna håller ihop som de ska, eller att det bara blir för dåligt grepp längs hela strippen helt enkelt.

Går altså ner i höjd på bakdäcken ifrån 31 till 29 vilket kommer passa bättre ihop med utväxlingen som jag ska köra iår, (med hänsyn från början taget till gatdäck, en kompromiss som hela projektupplägget).

Andra knep som görs inför iår:
1. fixa ett kärl till ic-vattnet som gör vattnet lättare att byta ut, + eventuellt tillsätta is (tror dock inte effekt kommer vara ett problem).
2. ifall ärtan hinner, köra igenom maskin i bänken igen för att nypa 8whp till så 1000whp gränsen är nådd + se så allt mår bra och levererar än.
3. ändra chassi-stancen för dragracing, för att flytta mer vikt bakåt, min var ju tupphög bak så fort inte däcken hade dugligt grepp.
4. ska testa att labba lite med linelock och en reduceringsventil iår, linelock för bromsar och reduceringsventil som ska vara aktiv under första växeln.

och ny låda såklart, så man kanske kan få spaka lite iår igen!

i stora drag! :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 10 Feb 2012, 18:06
by Pimplaren
Storslagna planer! hoppas fan att du ror 8an iland :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 10 Feb 2012, 18:15
by markus
En repa med lite mer grepp och växlarna går i så sitter 8an direkt :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 10 Feb 2012, 19:40
by Joachim
Kan fan inte bli annat än impad över ditt tålamod och uthållande! Du är fan min idol... :) keep up the good work, hoppas 8:an kommer i år! :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 11 Feb 2012, 00:20
by turbo_hunter
Tackar för en smidig men långdragen affär. fälgarna var i bättre skick än vad jag trodde :)
lycka till med bygget nu!

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 11 Feb 2012, 17:26
by Farmarn
Du e fan en riktig krigare med real killer instinkt. Lika impad över din energi blir jag varje gång jag läser din uppdate. Nu må du fan sätta 8-an för de är du värd.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 11 Feb 2012, 18:32
by Dawe_A
kom hem till mig någon helg ivars, så bjuder jag på dansband och öl medans du mekar ihop min m3 turbo :mrgreen:

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 11 Feb 2012, 19:19
by Christian.N
Håller med föregående ja! Din kämparglöd imponerar, jag hade sålt allt och börjat med boul eller nåt annat världelöst. Kämpa på så vi får se en riktigt snabb repa i sommar :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Posted: 12 Feb 2012, 00:33
by Bmw*Alex
prata ihop dej med Peter björk om reducerings ventil,verkar vara jäkligt smart de han byggt om han inte är rädd för konkurrans ;)


mvh