Page 129 of 192

Posted: 21 Aug 2009, 07:57
by robbz
Marco Garver wrote:
robbz wrote:-kompressionstrycket ligger på 10kg på 5 cylindrar, 9kg på 1 cylinder.
/mvh


Jag har sett motorer med fastbrända kolvringar på en cylinder som har haft mindre skillnad än så vid en kompressions mätning.

Leak down mätning är helt klart att föredra även om inte det heller säger hela sanningen.

Mvh Marco


i detta fallet är det då ingen kolvring som har brunnit fast tro mig

håller med om att leak down är överlägset men hade ingen möjlighet till sådan mätning.

ALLT är nytt och ringarnas ändgap är inslipade inviduellt av mig. allt är gjort till 110% motorn har gått ca2mil utan övertryck. förklara isf hur en kolvring skulle ha smällt fast!

/mvh
_________________

Posted: 21 Aug 2009, 08:50
by Marco Garver
robbz wrote:
Marco Garver wrote:
robbz wrote:-kompressionstrycket ligger på 10kg på 5 cylindrar, 9kg på 1 cylinder.
/mvh


Jag har sett motorer med fastbrända kolvringar på en cylinder som har haft mindre skillnad än så vid en kompressions mätning.

Leak down mätning är helt klart att föredra även om inte det heller säger hela sanningen.

Mvh Marco


i detta fallet är det då ingen kolvring som har brunnit fast tro mig

håller med om att leak down är överlägset men hade ingen möjlighet till sådan mätning.

ALLT är nytt och ringarnas ändgap är inslipade inviduellt av mig. allt är gjort till 110% motorn har gått ca2mil utan övertryck. förklara isf hur en kolvring skulle ha smällt fast!

/mvh
_________________


Hej igen!

Menar inte alls att det är en kolvring som smält fast, bara att det är svårt att dra vettiga slutsater av en komp mätning.

Minns vid ett tillfälle 2004 när jag körde med Volvo sexa i min 240, maskin spydde ur sig olja i vevhus burken. Leak Down visade 30% på vissa cylindrar. Vid demotering såg allt hur bra ut som helst, dvs inga synliga skador alls.

Är en hel vetenskap med ytfinhet på honing kontra material i kolvringar samt inkörning för att få en tät motor.

Kan ju vara som så att din maskin helt enkelt inte har belastats tillräckligt länge & hårt än för att ringarna ska bli täta.

Mvh Marco

Posted: 21 Aug 2009, 10:20
by Nicke Blom
får ni inte till det kan jag komma över o kika...

jag tror det är nåt enkelt problem iaf. :)

Posted: 21 Aug 2009, 10:41
by robbz
för det första, jag har inget vevhustryck som gör att man skulle börja misstänka att något är fel, tro mig. jag har byggt så pass många motorer.

nicke, du är välkommen.
/mvh

Posted: 21 Aug 2009, 11:05
by Bernis
Om allt är som det ska med maskin är det då inte konstigt att den
inte gav mer 260hk med 0,6 laddtryck?
Även om turbon va skrot och wg:n läckte så hade ni ju trots allt 0,6kg.

Posted: 21 Aug 2009, 11:10
by M3JONAS
Det kan inte vara tjabbel med knasig kam som blivit felslipad eller så så att det bara blir pannkaka pga det?

Posted: 21 Aug 2009, 12:18
by robbz
Bernis wrote:Om allt är som det ska med maskin är det då inte konstigt att den
inte gav mer 260hk med 0,6 laddtryck?
Även om turbon va skrot och wg:n läckte så hade ni ju trots allt 0,6kg.


enligt många jag pratat med, bl.a jens så ÄR turbon problemet.
-den har fungerat som en strypning trots sina 0.6b, och hade säkerligen gett mer effekt som ren sugmotor om man plockat bort agget.
-förstår inte varför alla hakar upp sig på effekten?? bilen är omappad och någonting är strul?? tror du verkligen att 260hk är realistiskt med tanke på att ett rent skitbygge på en m30 brukar generera 350-400hk på 1b!?

som mattias sandgren skrev, så är det helt ointressant för tillfället.
mycket är på gång för tillfället och ge oss några veckor så ska du få se på effekt när vi benat ut allt!
/mvh

Posted: 22 Aug 2009, 17:38
by Karl_W
Jag brukar slösurfa PPFs forum för att jag tycker att det är kul med motorer i allmänhet och BMW i synnerhet. När en sån här liten gåta dyker upp så blir jag extra nyfiken. Jag kanske bryter några oskrivna forumregler genom att ställa följande ev. naiva/dumma frågor till Robbz. Ursäkta på förhand i så fall.

-Tillhandahåller PTE mappar till din turbo med det turbin- och kompressorhus som du kör med? Har PPF det kanske?

-För mig som inte kan Precisions sortiment, hur stort är agget jämfört med t.ex. GT42?

-Kan du tänka dig att dela med dig av kamdata på kammen du kör med? Ser ut att vara rätt stöddig duration.

-Loggades avgastemp före turbon vid dynokörningen? (Mottryck mättes aldrig väl?)

-Loggades lambda? Tändtidpunkt?

-Längd på primärerna på insuget?

Är såklart nyfiken på varför motorn gick som den gjorde. Svar på frågorna ovan hjälper mig i klurandet men det kanske är sånt man tar via PM? Givetvis delar jag med mig av mina tankar när jag klurat klart sen...

Posted: 28 Aug 2009, 14:23
by Thörn
fan vad surt med massa strul, kan du inte bara testa att hänga på en annan turbo och se om det löser problemet?

Posted: 29 Aug 2009, 08:51
by robbz
Thörn wrote:fan vad surt med massa strul, kan du inte bara testa att hänga på en annan turbo och se om det löser problemet?


Ny turbinaxel är på väg till ppf från usa. jänkarna har mätt upp ett gäng axlar och tagit fram den bästa, den ska enligt dom endast kasta 6 tusingar.....så vi får se när den kommer! vi ska mäta den direkt innan montering.
-Tänk om dom gjort detta ist för att skicka tillbaka mitt gamla core :roll: .....

Karl_w:
-Vet ej, det gör dom säkert
-vet inte vilken turbo man kan jämföra med, men det jag hört från många så ska pt-88:an vara riktigt segspoolad jämfört med liknande aggregat(storleksmässigt) sen om det stämmer?
-info om kamdata finns under min motorspec
-avgastemp mättes ej före turbon, tyvärr. mottryck skulle mätas. men vi fick inte ur någon stålkula ur nipplarna. nu har jag bytt till större kulor så dom inte pressas fast i konorna. förmodligen så hade vi ett enormt mottryck innan turbon under bromsningen. sen har jag även borrat och gängat in en 90graders koppling i avgashuset för just mottrycksmätning. ska även sätta en i downpipen och se om man för för högt tryck där, då blir det till att bygga grövre downpipe i vinter.
-sista frågan kan jag inte svara på tyvärr, vete ej.

/mvh

Posted: 29 Aug 2009, 10:07
by Karl_W
Okej, tack för info. Jag får leta runt litegrann och se om jag hittar några mappar. Som sagt kan jag ju inte PTE:s sortiment och koder, PT88 = 88 mm in på kompressorn? Utan mapparna blir det omöjligt att räkna på setupen så vi får se hur det blir med den biten om jag inte hittar något... Förmodligen hinner du starta upp med ny turbo innan jag räknat klart iallafall. :lol:

Ang. spool så hittade jag denna jämförelse på ett Corvetteforum: http://forums.corvetteforum.com/c4-forc ... rison.html Verkar som sagt lite mer segspoolad.

Till sist, körde inte 'Petri' här på forumet en rätt liknande setup tidigare? S38B36(?) i M5E34, stygga kammar från PPF, PT88. Vet ej hans komp och han fick sent ladd tror jag (runt 5000 rpm) men den gick ju ändå något fruktansvärt så jag tycker att din setup också borde funka?

Spännande med nya axeln när den kommer!

Posted: 29 Aug 2009, 11:03
by Pimplaren
Karl_W wrote:Okej, tack för info. Jag får leta runt litegrann och se om jag hittar några mappar. Som sagt kan jag ju inte PTE:s sortiment och koder, PT88 = 88 mm in på kompressorn? Utan mapparna blir det omöjligt att räkna på setupen så vi får se hur det blir med den biten om jag inte hittar något... Förmodligen hinner du starta upp med ny turbo innan jag räknat klart iallafall. :lol:

Ang. spool så hittade jag denna jämförelse på ett Corvetteforum: http://forums.corvetteforum.com/c4-forc ... rison.html Verkar som sagt lite mer segspoolad.

Till sist, körde inte 'Petri' här på forumet en rätt liknande setup tidigare? S38B36(?) i M5E34, stygga kammar från PPF, PT88. Vet ej hans komp och han fick sent ladd tror jag (runt 5000 rpm) men den gick ju ändå något fruktansvärt så jag tycker att din setup också borde funka?

Spännande med nya axeln när den kommer!


http://www.youtube.com/watch?v=Y9XOdZYNBQ4

Petris gamla! :)

Posted: 29 Aug 2009, 12:58
by Bäckis
Lite mer segspolad än?

Man lär väl jämföra med lika stora aggregat. En 78 med S trim är ju inte i närheten på något av hjulen.

En 88 är en väldigt stor turbo, och att få en så stor turbo att spoola tidigt är omöjligt om man inte har en V8 med mkt CID.

Hoppas nya axeln ska komma i veckan.

Posted: 05 Sep 2009, 13:59
by mbma
hur går det med bilen här ny det har varit tyst i tråden länge. hoppas ni fixar ihop allt så man för lite sköna uppdateringar snart 8)

Posted: 05 Sep 2009, 15:47
by robbz
mbma wrote:hur går det med bilen här ny det har varit tyst i tråden länge. hoppas ni fixar ihop allt så man för lite sköna uppdateringar snart 8)


det beror på att jag är så less.
-men på onsdag kommer den nya axeln hem till bäckis, så jag tänker bränna och hämta den direkt då.

sen skruvar vi nog ihop den under slutet av veckan och till helgen, då blir det provkörning så får vi se hur det går. det kan ju bara bli bättre om man säger så :P
/mvh

Posted: 05 Sep 2009, 16:19
by Bäckis
Paketet gick inte i fredags så onsdag hinner det nog inte till, men jag ringer direkt.

Posted: 05 Sep 2009, 16:44
by mbma
okej hoppas det blir åka utan det då så man får se lite köttiga filmer på bilen lycka till:P