Page 127 of 192
Posted: 18 Aug 2009, 18:35
by daniel-635
Från 9,2 eller 9,5 till 6,8 i komp är ganska mycket kanske 20-30 Hk "förlust" och sen får man väl dra av 10-12% på drivlinan med ?
Å andra sidan tämligen modifierad motor mm.
Svårt att spekulera i
Posted: 18 Aug 2009, 18:46
by Bernis
robbz wrote:Bäckis wrote:260whp@0,6 bar.
180whp@0,2 bar
det säger allt.
någonting är rikgtigt galet
/mvh
Detta har ju varken med turbo eller wg att göra.
Det är ju som Kihl sa att den borde ge betydligt mer.
Posted: 18 Aug 2009, 19:04
by Bäckis
Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
Posted: 18 Aug 2009, 19:40
by robbz
Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
vadå vadå ?
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen.....
/mvh
Posted: 18 Aug 2009, 19:46
by PiLlEvAn
PT88 laddar bra vid 5000 rpm på en S38B36 med 8.5 i komp dvs över 300 sughästar. En M30 med vass kam och lågt komp ger kanske 200 hk. Det kombinerat med en jätteturbo så blir det nog inte bättre än ladd vid 7000 rpm. Det visar väl sig snart igen..
Posted: 18 Aug 2009, 19:49
by PiLlEvAn
Kom på en till sak. Söderling böt från 8.5 till 9.5 i komp och fick ca 10% mer effekt vid samma ladd.
Posted: 18 Aug 2009, 20:07
by Bäckis
robbz wrote:Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
vadå vadå ?
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen.....
/mvh
Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....
Posted: 18 Aug 2009, 20:22
by Mattias Sandgren
Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
Posted: 18 Aug 2009, 20:26
by Bmwandreas
Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
Vi får se snart. Jag vet att det är svårt att få igång så stor turbo då jag kört en sådan på en 6.5 lit V8.
Posted: 18 Aug 2009, 20:43
by Pitbull
Bäckis wrote:robbz wrote:Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
vadå vadå ?
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen.....
/mvh
Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....
Berätta Bäckis.
Posted: 18 Aug 2009, 21:05
by Nobbe
Pitbull wrote:Bäckis wrote:robbz wrote:Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
vadå vadå ?
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen.....
/mvh
Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....
Berätta Bäckis.
I know what it is! Och det är helt klart det bästa tipset hitills!
Posted: 18 Aug 2009, 21:14
by jorgen
koppla in gasweirn?
Posted: 18 Aug 2009, 21:20
by Gallardo
jorgen wrote:koppla in gasweirn?
Haha! Jag tror att det är för lite luft i bakdäcken
Posted: 18 Aug 2009, 21:37
by ramberg
Gallardo wrote:jorgen wrote:koppla in gasweirn?
Haha! Jag tror att det är för lite luft i bakdäcken
Glömde inte M-dekaler då? Det ger ju minst 100hk till!
Skämt o sido, dela med er nu!
Posted: 18 Aug 2009, 21:47
by jorgen
hoppas verkligen di kan räta ut alla ? till ! nu
Posted: 18 Aug 2009, 22:27
by robbz
Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
exakt håller helt med. den gav 260hk mappad på en kvart. finns nog mycket mer att ge!
vad gäller bäckis tips så pratade jag om exakt samma sak med jens gustafsson från sävar turbo forum på mobilen ikväll, och han sa likadant som bäckis!
vi ska kolla det imorrn samt göra en kompmätning!
Posted: 19 Aug 2009, 20:48
by PLain_Jane
Vad är det som skiljer den här m30in från andra motorer av den typen som givit mos? Kam? Komp? Turbostorlek? Varför söks inte förklaringen här?
För att en wastegate skall läcka så jävligt att det inte blir ladd måste ju för faen hela tallriken vara borta, om inte turbon är för stor eller motorn för ineffektiv förstås.
Statisk kompression på 6,8:1 och en vass kam som blöder bort än mer på lägre varv känns vågat om man vill sätta igång en stor snurra.
Rörande balansering så är det självklart så att en vikt som tas bort eller läggs till långt från den tänkta centrumaxeln genom den aktuella geometrin har större betydelse för slutresultatet än om motsvarande operation genomförs nära samma centrumaxel. Jag vågar påsta att om aggregaten blir tillräckligt stora så kan man hamna i en situation där man inte kan ta allt på muttern utan måste ge sig på bladen där eventuella åtgärder får bättre utväxling.
Lycka till!