robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Balansering. Muttern sitter ju i centrum och där tar det sig dåligt.
Om du vill ha mer info om hur, när, var, varför osv så kontakta Garrett. De håller till i en liten källarlokal någonstans, jag vet inte om du känner till dem? Det är Garrett som tillverkar delarna förutom PTE:s nya billet kompressorhjul.
Om du vill ha mer info om hur, när, var, varför osv så kontakta Garrett. De håller till i en liten källarlokal någonstans, jag vet inte om du känner till dem? Det är Garrett som tillverkar delarna förutom PTE:s nya billet kompressorhjul.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:Balansering. Muttern sitter ju i centrum och där tar det sig dåligt.
Om du vill ha mer info om hur, när, var, varför osv så kontakta Garrett. De håller till i en liten källarlokal någonstans, jag vet inte om du känner till dem? Det är Garrett som tillverkar delarna förutom PTE:s nya billet kompressorhjul.
Hur tänker du nu eftersom muttern sitter i centrum?
Spelar ju ingen roll what so ever på balanseringen, där är ju vart mot axeln centrum material tas bort som spelar roll, inte hur långt ifrån axelns centrum.
Håller precis på att maila garrett, hoppas dom har bra anslutning där nere i jordkällaren bara
Jasså?
Nu tror jag att du tänker fel, eller jag för all del. Tänker mest på allt annat som roterar som man balanserar då, tar man bort/lägger till mindre vikt ju längre från centrum man är.
Nu tror jag att du tänker fel, eller jag för all del. Tänker mest på allt annat som roterar som man balanserar då, tar man bort/lägger till mindre vikt ju längre från centrum man är.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:Jasså?
Nu tror jag att du tänker fel, eller jag för all del. Tänker mest på allt annat som roterar som man balanserar då, tar man bort/lägger till mindre vikt ju längre från centrum man är.
Du kan balansera så nära centrum som materialet tillåter, ger exakt samma effekt. Dock är det sjukt mkt enklare att balansera så långt ut från centrum som möjligt, men att kapa bladen?
Finns ju bra mkt material på baksidan av turbinen att ta av.
Vad ska robbz säga att det är för inducer diam om nån frågar?
Typ: "njae, mellan 98 och 95mm beroende vart på varvet man mäter.."
Balanserade sjukt mkt slipskivor samt slipspindlar (75.000rpm max) för slipstift när jag körde slipmaskin innan jag började köra mätmaskin, nog för att det är en helt anan grej än att balansera än en turbin, men själva principen är den samma.
Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.
Är alla andra tänkbara fel uteslutna??
Är alla andra tänkbara fel uteslutna??
Jocke Bernström 0733-800772
jocke_bernstrom@hotmail.com
jocke_bernstrom@hotmail.com
Bernis wrote:Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.
Är alla andra tänkbara fel uteslutna??
än en gång, turbon har varit en uteslutande faktor i denna fråga länge.....
-vart laddtrycket har tagit vägen är jag helt övertygad om att det är via min krokiga och läkande wg-fläns som läckte helt otroligt mycket!
kan inte ha tagit vägen nån annanstans.....
bäckis en fråga?: slipar garret även in sina egna axlar på det här viset?
det är inget jag någonsin har hört från nån garret åkare bara. det jag menar är varför göra en kalasfin axel till en konkurrent? därav moddningen kanske?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
PTE är inte konkurrent till Garrett. De köper delar bara, precis som ITS, Netics osv gör.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bernis wrote:Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.
Är alla andra tänkbara fel uteslutna??
Turbon har inte skickats till garrett, utan till PTE som egentligen bara sätter ihop aggregat.
Oavsett vilket så är det sjukt nice att skicka ett nytt core.
johankihl wrote:Nu verkar ju både problemet med turbon och wastegaten lösa sig men det största bekymret verkar ni ju inte ha tagit tag i. En 3,5l motor som bara ger 260hp vid 0,6bar kan inte må bra? Tror inte att jag hört talas o
en m30 som är såpass oeffektiv? Ger de inte över 200 hk orginal?
250whp var den enda siffran jag tyckte mig hörde när jag var där, och då var det inget ladd alls. Men det där kan Ärtan fylla i bättre.
Bäckis wrote:260whp@0,6 bar.
180whp@0,2 bar
det säger allt.
någonting är rikgtigt galet
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe wrote:Cylindervolymen är den samma, så vid samma fyllnadsgrad och samma AFR ska det ge lika stor avgasmassa som sätter snurr på turbon, så för få fart på den ska det inte spela så stor roll.
Men att den ger lägre effekt N/A än en med högre komp är ju självklart.
Så enkelt var det med den saken
Mvh
Mustang -69a