robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Balansering. Muttern sitter ju i centrum och där tar det sig dåligt.

Om du vill ha mer info om hur, när, var, varför osv så kontakta Garrett. De håller till i en liten källarlokal någonstans, jag vet inte om du känner till dem? :) Det är Garrett som tillverkar delarna förutom PTE:s nya billet kompressorhjul.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Balansering. Muttern sitter ju i centrum och där tar det sig dåligt.

Om du vill ha mer info om hur, när, var, varför osv så kontakta Garrett. De håller till i en liten källarlokal någonstans, jag vet inte om du känner till dem? :) Det är Garrett som tillverkar delarna förutom PTE:s nya billet kompressorhjul.


Hur tänker du nu eftersom muttern sitter i centrum?

Spelar ju ingen roll what so ever på balanseringen, där är ju vart mot axeln centrum material tas bort som spelar roll, inte hur långt ifrån axelns centrum.

Håller precis på att maila garrett, hoppas dom har bra anslutning där nere i jordkällaren bara :lol:
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jasså?

Nu tror jag att du tänker fel, eller jag för all del. Tänker mest på allt annat som roterar som man balanserar då, tar man bort/lägger till mindre vikt ju längre från centrum man är.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Jasså?

Nu tror jag att du tänker fel, eller jag för all del. Tänker mest på allt annat som roterar som man balanserar då, tar man bort/lägger till mindre vikt ju längre från centrum man är.


Du kan balansera så nära centrum som materialet tillåter, ger exakt samma effekt. Dock är det sjukt mkt enklare att balansera så långt ut från centrum som möjligt, men att kapa bladen?
Finns ju bra mkt material på baksidan av turbinen att ta av.

Vad ska robbz säga att det är för inducer diam om nån frågar?
Typ: "njae, mellan 98 och 95mm beroende vart på varvet man mäter.."

Balanserade sjukt mkt slipskivor samt slipspindlar (75.000rpm max) för slipstift när jag körde slipmaskin innan jag började köra mätmaskin, nog för att det är en helt anan grej än att balansera än en turbin, men själva principen är den samma.
User avatar
Bernis
Posts: 298
Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala

Post by Bernis »

Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.

Är alla andra tänkbara fel uteslutna??
Jocke Bernström 0733-800772
jocke_bernstrom@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bernis wrote:Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.

Är alla andra tänkbara fel uteslutna??


än en gång, turbon har varit en uteslutande faktor i denna fråga länge.....
-vart laddtrycket har tagit vägen är jag helt övertygad om att det är via min krokiga och läkande wg-fläns som läckte helt otroligt mycket!

kan inte ha tagit vägen nån annanstans.....

bäckis en fråga?: slipar garret även in sina egna axlar på det här viset?
det är inget jag någonsin har hört från nån garret åkare bara. det jag menar är varför göra en kalasfin axel till en konkurrent? därav moddningen kanske?


/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

PTE är inte konkurrent till Garrett. De köper delar bara, precis som ITS, Netics osv gör.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bernis wrote:Om felet ligger i turbon så borde väl tillverkaren ha sagt det eftersom den skickades dit. Känns som man borde lita på Garrett med tanke på att dom tillverkar några turbos om året.

Är alla andra tänkbara fel uteslutna??


Turbon har inte skickats till garrett, utan till PTE som egentligen bara sätter ihop aggregat.

Oavsett vilket så är det sjukt nice att skicka ett nytt core.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Nu verkar ju både problemet med turbon och wastegaten lösa sig men det största bekymret verkar ni ju inte ha tagit tag i. En 3,5l motor som bara ger 260hp vid 0,6bar kan inte må bra? Tror inte att jag hört talas o
en m30 som är såpass oeffektiv? Ger de inte över 200 hk orginal?
Michigan
Posts: 42
Joined: 19 Jan 2007, 22:34

Post by Michigan »

En fråga från en som inte kan så mycket, men borde den inte kunna hålla mer ladd även när wastegaten öppnar, eller krävs det att den hållit helt stängt för att den ska orka bygga upp trycket?
Nobbe

Post by Nobbe »

johankihl wrote:Nu verkar ju både problemet med turbon och wastegaten lösa sig men det största bekymret verkar ni ju inte ha tagit tag i. En 3,5l motor som bara ger 260hp vid 0,6bar kan inte må bra? Tror inte att jag hört talas o
en m30 som är såpass oeffektiv? Ger de inte över 200 hk orginal?


250whp var den enda siffran jag tyckte mig hörde när jag var där, och då var det inget ladd alls. Men det där kan Ärtan fylla i bättre.
Nobbe

Post by Nobbe »

Fick mailsvar:

"Om delar av vissa blad saknas till viss del, så kan den inte bygga tryck pga avgasmottrycket läcker förbi. Om du tittar i änden på turbinhjulet så sitter det en "klump" där, det är denna man bearbetar bort material på för att få balansen rätt"
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

260whp@0,6 bar.

180whp@0,2 bar
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:260whp@0,6 bar.

180whp@0,2 bar


det säger allt.

någonting är rikgtigt galet :roll:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Hej!

Verkligen trist att det strular för er, men som ni är inne på så verkar den ju sjukt oeffektiv. 6.8:1 i komp, varför sååå lågt? Kan inte det spöka delvis också?

Mvh
Mustang -69a
Nobbe

Post by Nobbe »

Cylindervolymen är den samma, så vid samma fyllnadsgrad och samma AFR ska det ge lika stor avgasmassa som sätter snurr på turbon, så för få fart på den ska det inte spela så stor roll.

Men att den ger lägre effekt N/A än en med högre komp är ju självklart.
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Nobbe wrote:Cylindervolymen är den samma, så vid samma fyllnadsgrad och samma AFR ska det ge lika stor avgasmassa som sätter snurr på turbon, så för få fart på den ska det inte spela så stor roll.

Men att den ger lägre effekt N/A än en med högre komp är ju självklart.


Så enkelt var det med den saken :)

Mvh
Mustang -69a
Post Reply