robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

johankihl wrote:Lägg dem inte i vatten, då dör de små jävlarna konstigt nog. Fiskade i förrgår med en död mås som låg och flöt i vattnet, fungerade utmärkt :)


det värsta är att dom går ju igång på det mest äckliga man kan stoppa i burarna :roll: ...

nu håller jag fan på att bli tokig.
-har gjort allt i min makt för att få wg:n tät............utan resultat, den är tätare nu än tidigare men redan vid 0,5b så läcker den som fan trots 1bars fjäder och mottryck!!!!
-nu börjar jag tro att ventiltalriken inte sitter helt rakt svetsad på ventilskaftet :roll:

nån som har nån ide´ på vad ska jag göra?

så här har vi riggat....
Image
detta är resultatet efter ett gäng timmars slipande....
Image
använde mig av den här hubben och holst:s pasta....
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

köra ventilen i en ventilsipmaskin kanske?
Mvh Nicke Blom
Nobbe

Post by Nobbe »

Nicke Blom wrote:köra ventilen i en ventilsipmaskin kanske?


Nått du råkar ha hemma?
Blir till at slipa ventilen mot sätet oxå, dock var det ju sjukt mkt att ta av när vi började, så hade man kört med ventilen direkt så hade den nog inte funnits i våran värld längre :cry:
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

jag kan slipa den i maskin om du vill?
Mvh Nicke Blom
Nobbe

Post by Nobbe »

Nicke Blom wrote:jag kan slipa den i maskin om du vill?


Hmm, menar du en maskin som slipar in ventilet mot sätet eller en maskin som slipar endast ventilen?

Är det det första så är det intressant, det sistnämnda så löser det sig ändå.
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

slipar ventilen lös i ventilslipmaskin.

men vi kanske kan ha brotchar så man kan fräsa sätet åxå...

kan kolla om det är intressant? jobbar ju på skola=))
Mvh Nicke Blom
Nobbe

Post by Nobbe »

Nicke Blom wrote:slipar ventilen lös i ventilslipmaskin.

men vi kanske kan ha brotchar så man kan fräsa sätet åxå...

kan kolla om det är intressant? jobbar ju på skola=))


Fan va nice! robbz lär ju läsa det här oxå, så han får ju säga sista ordet!
Personligen skulle jag nog rekomendera honom ett besök från dig och se om det går att lösa på nått sätt. Blir ju klart bästa att brotcha sätet men hade inte tillgång till såna grejer längre.

Ventilen kan jag dra till en fin fin lokal ett par hundra meter från garaget å slipa till i västa fall.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

fan det skulle vara riktigt fint!
kontaktar dig i veckan nicke!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

robbz wrote:fan det skulle vara riktigt fint!
kontaktar dig i veckan nicke!
/mvh


Slå ingång GTA4 nu gosse!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

mjo ska bara gå o skita så är jag på G om 10min.....
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

kolla diametern vid sätet ( alltså vilken dimension av brotch som får plats)
vintilskaftets diameter?
anläggningsyta (grader? 45?)
Mvh Nicke Blom
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nicke Blom wrote:kolla diametern vid sätet ( alltså vilken dimension av brotch som får plats)
vintilskaftets diameter?
anläggningsyta (grader? 45?)


pm:ar dig när jag kommer hem från jobbet och har kollat detta!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu har coret anlänt till avesta, ska försöka hämta det så fort som möjligt.....
-det konstiga är att det tydligen inte var nåt fel på turbon då den som bäckis fick hem var precis likadan, fullt normalt att avgasimpellern kastar 2-3mm 8)
bäckis fick kontakta jänkarna och enligt dom så är det så dom balanserar impellern?

-man blir ju lite skitnödig att dom har skickat tillbaka den gamla?!

Tack än en gång bäckis för att du var shysst och ordnade detta!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

får ju hoppas att det verkligen inte är samma igen :evil:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nej, den kastar ingenting. Bladen är olika långa är inte samma sak som att turbinen kastar.

Det är OE Garrett balansering och alltså utförs det på samma sätt på alla axlar som Honeywell/Garrett tillverkar.

Om den hade tagit i huset tidigare var det nog pga ovalt hus pga svetsning eller pga glapp i lager.

Vi kan gagga lite om det när du kommer. Ta med dig huset då.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Danne.b
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2005, 23:16
Location: motala

Post by Danne.b »

Ang din wg. Har du ett runt säte, vilket bilden visar och en kägla som är rund samt att vinklarna är rätt på säte och kägla så bör du ha en tät ventil. Enklaste sättet att ta reda på det är att använda nån fin slippasta och sätta ihop wg:n utan fjäder och sen läppa ytorna. Tar det jämt på både säte och kägla är den troligtvis så tät som den blir.

Beräkna arean på käglan och vad den får för lyft kraft vid 0,5 bar kontra vad du ska ha för mottryck på membranet för att försäkra dig om att det ska hålla imot känns överkurs på en wg.

/ Ventiltekniker MWS Ventilservice
Nobbe

Post by Nobbe »

Den tar inte jämt. Så är det med det.

Sen en fråga till bäckis.
Varför köra med olika långa blad på turbinen? Antar att nått lär va bättre med det eftersom det görs så.

För balanseringens skull kan det väll ändå inte vara? För inte ska man väll behöva slipa bort en tredjedel av sexkanstinfästninge + slipa baksidan av turbinhjulet samt slipa av ca 3mm på 3-4 turbinblad för att få den balanserad? Turbinbladen som är kortare låg i linje med avslipningen av nyckelgreppet och urslipningen på baksidan av turbinen.
Post Reply