robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

du har pm...
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu händer det grejjer! fick pm av bäckis för en stund sedan 8)
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

robbz wrote:nu händer det grejjer! fick pm av bäckis för en stund sedan 8)
/mvh

spill it bitch;)
e ju nyfiken!!
Nobbe

Post by Nobbe »

robbz wrote:nu händer det grejjer! fick pm av bäckis för en stund sedan 8)
/mvh


Nu får du delge!

Kom precis hem efter en lång tripp till dom norrländska skogarna där folk varken kan köra bil på rätt sida vägen eller timea påslaget av helljus vid möte!! Så skriv nått muntert!
Nobbe

Post by Nobbe »

Nyss hemkommen från ett besök i robbz garage med planer för verktyg för att fixa ventilsätet i WG:en, funderade lite varför själva ventilsätet satt i flänsen som ska svetsas, som gjort för att det ska slå sig, nåväl.

Turbon var det tydligen inget fel på enligt precision, hade inte tagit i avgashuset, utan den hade blivit sådär pga att motorn slagits av för fort efter belastning enligt dom och fått för dålig smörjning.

Frågan jag ställer mig, hur kan hela turbinhjulet hamna UR centrum av axeln pga det? på en axel som för övrigt inte är krokig. Hur kan det bli som det blev, som filmen visar ganska tydligt dessutom, att hälften av turbinbladen är kortare än resten?

Får inte alls ihop det med det dom sagt, att den blivit sådär efter att motorn stängts av för fort och efter att ha fått för dålig smörjning.

Till det ska tilläggas att jag spiralscannade bägge lagerlägen i en Zeiss Carat, med brytande huvud, 5 varvs sprial med ca 10.000 avkänningspunkter/lagerläge, givetvis var mätspetsen kalibrerad och kollad innan mätningen, kastet mellan lagerlägena vart då 0,004mm, vilket inte är dåligt. Sen scannades även axeln till kompressorhjulet på samma sätt, kastet mellan centrumlinjen av lagerlägena och axeln till kompressorhjnulet vart 0,03mm, mao, hela axeln var så gott som rak! Alla mätningar med mindre än 0,005 i formfel, vilket är jävligt bra för axlar. Gauss filter med 3 grannar för att filtrera bort damm endast, mao inget tillsnyggande alls med resultaten som man får göra med en fräst/svarvad yta.

Mätte även för skojs skull en cirkel, dock bara med ca 10 punkter på en rund yta precis under sexkantsfärstet på turbinhjulet, vilken kastatde ca 0,16mm. Samma sak när jag gjorde den skarpa mätningen direkt på turbinbladen på dom turbinblad som ansågs inte vara skadade, kast på 0,14mm.

Ångrar bittert att jag inte gjorde samma mätning på dom turbinbladen som var kortare, dock fanns inte tiden till för det.
Uppskattninsgvis bara av att bedömma utifrån en okulär kontroll så bör resutatet visat att turbin bladen blivit slipat 2 ggr, och ur centrum på olika ställen bägge gångerna, om deras påstående stämmer om att bladen inte tagit i avgashuset, vilket jag verkligen hoppas för deras skull inte stämmer.

Mätmaskinen håller en noigranhet på 0,0004mm, (fyra tiotusendelar av en mm) över mätområdet är 500x500x500 och hela maskinen kalibreras givetvis, senast i juni.

Nästan så man har lust att mäta den nya innan montering, sjysst oavsätt att ett nytt core är på G!!
Last edited by Nobbe on 13 Aug 2009, 21:50, edited 1 time in total.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

japp håller med.

först och främst ett stort tack till bäckis som har ordnat fram ett nytt core på en utgående garanti!
-men att det inte var något fel på axeln har jag ingen större tro på, att det är ok att släppa ett agg från fabriken med ett kast på 3mm på en avgasturbin finns inte, skulle jag gå in på biltema så skulle jag kunna köpa en turbo med bättre tolerans på turbinen isf :shock: ,och det är skrämmande isf. antar att dom helt enkelt inte vill erkänna att det är en tattare som har tillverkat en kass axel.

men skit samma, ppf har skött sina kort rätt, och likaså precision med att byta ut delen i fråga. så nu hoppas vi bara att den nya är ok. överväger faktist att låta nobbe kontrollmäta den nya för säkerhets skull.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det var inget DIREKT fel på axeln. Den var balanserad utifrån rådande förhållande och kolla på lastbilsagg så förstår man att det inte är ovanligt att det blir på det viset.

Att den inte laddade har till 90% inget med turbon att göra och även om wg:n var var halvt öppen skulle det ladda mer, så otätt säte är helt uteslutet som anledning till 0,6 bar max laddtryck.

Vi sitter på relativt stor erfarenhet av diverse fel och vet att det omöjligen kan ha varit det som orsakade problemet. Jag undrar även varför den flänsen aldrig slagit sig för oss som använt minst 100st sådana wg:s själva?

Oavsett vilket, ny snurra på väg hem, sätet snart åtgärdat men jag tycker ni ska söka mer fel för det måste vara mer som orsakar detta. Det laddade trots allt 0,6 bar och då bör det ju vara väldigt mkt mer än 260rwhp ur en maskin av denna kaliber.

Tror turbon går idag med UPS så om några dagar är den här, och ni kan passa på att brainstorma tills den ramlar in.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Det var inget DIREKT fel på axeln.


Nej, jag vet ;)
Dock fortfarande frågande till hur den kunde se ut sådär om det inte var någe fel på den, och den inte tagit i avgashuset?
Eller deras turbosar kanske ska komma med excentriska ovala turbiner?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det var Robin som sa att den inte tagit i huset när han var här, det har inte Precision sagt.

Det kommer en ny på garanti trots att det är 4? år sedan den köptes. Borde vara nog för att sluta pipa kan man tycka? :)

Att få något på garanti från tex Garrett är mer eller mindre omöjligt, det har vi testat. Mkt storsint av PTE att skicka en ny och det skulle aldrig hänt om det inte var för att de värdesätter oss som kund.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Klart det är sjukt bra gjort att ordna ett nytt core, inge snack om saken och absolut inte det jag piper om heller!!! Så korkad är du väll inte så du tror det?

Det jag nu skrev i tråden handlar bara om förklaringarna till varför det såg ut som det gjorde, förklaringar som inte köps för fem öre från mitt håll iaf, eftersom turbinen sitter excentriskt på axeln. Kan inte hända pga nån av anledningarna som tagits upp, förutom rent och skärt tillverkningsfel.

Tro mig, har hört sånna där förklaringar tusentals gånger då jag kontrollerat jobb som legofirmor gjort åt oss när fel påpekas tills protokoll likt det jag skickade till dig landar i deras inkorg.

Se det som en yrkesskada, likt det att du vet vad felet är men inte säger nått.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

He he.

Jag vet ju inte vad felet är, bara vad det INTE är, det är skillnad :)

Vi testar väl dessa två grejor först och skulle det funka så är det kalas och funkar det inte så går det iaf att utesluta något, till slut hittar man alltid rätt.

Som sagt, rota och klura mer nu dessa dagar det tar innan puffran trillar in.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Mycket schysst av PPF och PTE att skicka en ny core/snurra efter 4 ar.

Finns inte pa varldskartan i normala fall.

Man kanske ska handla mer av PPF :)

Fick ett skratt nar jag laste om lastbils. Kanner igen det dar.

Mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tror jag har en GT37 axel ligger. Ska leta imorgon så du kan för skojs skull mäta upp den.

Jag är inte lika säker som dig på vilka toleranser som godkänns. Det kanske är väldigt svårt att få en turbin 100% på axel varvid man slipar blad osv för att balansera.

Ang turbin vs laddtryck så körde finnpecka sin gamla Volvosnurra här i stort sett UTAN vingar på turbnen och trots seg respons så gav den ändå 2,1 bar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Tror jag har en GT37 axel ligger. Ska leta imorgon så du kan för skojs skull mäta upp den.


Tvärlugnt, bara att robbz tar med sig den hit när han hämtar grejerna de.

Bäckis wrote:Jag är inte lika säker som dig på vilka toleranser som godkänns. Det kanske är väldigt svårt att få en turbin 100% på axel varvid man slipar blad osv för att balansera.


Jag kan inte toleranserna heller, men kan anta vad som är rimligt och vad som är orimligt, ca 3mm skillnad på längsta och kortaste bladet känns inte rimligt. En orund excentrisk turbin känns inte rimligt, ang balansering så är det ju en självklarhet, men känns orimligt att slipa tubinen oval i pereferin för att balansera ;) ;)

Bäckis wrote:Ang turbin vs laddtryck så körde finnpecka sin gamla Volvosnurra här i stort sett UTAN vingar på turbnen och trots seg respons så gav den ändå 2,1 bar.


Helt ärligt så är jag inne på att turbinen trots allt tagit i avgashuset, och därav hindrats från att varva, antingen geonom att vingar nötts ner till såpass grad att det blivit obalans därför och av obalansen inte kunnat varva ordentligt, eller för att dom just släpat i pyttelite. Men som du är inne på, problemen som är ska åtgärdas, även om det inte har nån betydelse what so ever att wg läcker värre än kärringens durkslag så ska den tätas så det kan uteslutas, likaså i med nya turbinen så att det sitter fräscha grejer där, sen får man helt enkelt se om det blir nån snurr på bitarna eller om det är kompet som ställer till det. ;)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu är hubben svarvad.....ligger ute i regnet för den vart så inifan varm!
Image

får bli helgens pyssel att slipa in ventilen, för imorrn kommer nobbe och vi ska dricka sprit.
-när detta är färdigt vet vi om det var detta som gjorde bortfallet av laddtryck. personligen så tror jag det.

vad gäller turbon så har turbinen släpat i avgashuset, det syns tydligt på den här bilden, skulle vara kul att höra deras åsikt ang det? :roll:
Image

men som sagt, nog om detta, ny turbo på väg hem och jag hoppas alla blir nöjda och glada.....det blir iallafall jag :)
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Passa på att mätt upp avgashuset så inte det är ovalt. om ni inte redan gjort det? vore ju surt om det skulle bli lika dant på den nya coren.
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi kan väl enas om en sak, och det är att den inte tog i när du fick turbon? Tror att du skulle reagerat om det rasslar när du snurrar på den, eller hur? Hur den sen kan ha börjat ta i vet inte jag, men mät upp avgashuset för har wg flänsen slagit sig som fan så kanske även huset blivit deformerat?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply