Page 121 of 192

Posted: 06 Aug 2009, 08:36
by Bäckis
Vad har du lyckats gjort med din wg då? Har du överhuvudtaget haft olja till turbo om du lyckats döda den så snabbt?

Posted: 06 Aug 2009, 08:47
by Bäckis
[quote="Holm"]Satan så trist!
Vad är det som orsakat turboraset då?
Hårdkörning i bänk för att få laddtryck och övervarvad turbin som följd eller?

Övervarv av turbin kan du inte få genom läckage eller avsaknad av wg, då varvar den inte. Däremot hade han en mängd läckag på trycksidan, dessa kan övervarva turbinen men det är helt omöjligt att den skulle gå sönder så fort.

Posted: 06 Aug 2009, 09:00
by robbz
vad gäller wg så har jag ingen aning än förutom att den läcker kraftigt. ska se över det mer nogrannt idag förhoppningsvis.

smörjning till turbon har det funnits, det rann en hel del ur lagerhuset då vi demonterade den! och oljan är hämtad från det klassiska via oljefilterhuset!

/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 09:24
by worre
fyfan så surt. låter ju otroligt att du ska ha dödat turbon redan :evil:

Posted: 06 Aug 2009, 10:14
by Magnaten
var WGn ny när den monterades? nån kan ju ha klabbat vid tillverkningen

Posted: 06 Aug 2009, 10:51
by robbz
Magnaten wrote:var WGn ny när den monterades? nån kan ju ha klabbat vid tillverkningen


ja den var ny, det var den absolut första 60mm som kom. den med polerat aluhus.
-är då helt säker på att det inte är nåt fel på wg:n, utan mer säker på att flänsen har slagit sig så pass att ventilen inte tätar helt enkelt. och på en 60mm ventil så är omkretsen så pass lång så läckaget blir ju ganska stort om det vindar :cry:

pratade med bäckis nyss, så nu ska jag ut och fota och nobbe kommer strax så får han åka och mäta axeln. vi hoppas att det går att lösa på nån form av garanti då den var sprittny :roll:
/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 11:17
by robbz
här kommer en post på hur det hela ser ut!

film på hur snedsliten avgasturbinen är: (syns väldigt bra på vänster sida av turbinen)
Image

bild på hur turbinen har sniffat på avgashuset
Image

nobbe håller på i skrivande stund att skruva isär turbon så han kan mäta kastet i axeln.
/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 11:39
by robbz
här kommer ytterligare en film där man ser hur tydligt att impelern har skadats.
nobbe fick precis isär turbon, och det ser även ut som att lagerbanan har tagit skada....

Image

/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 11:44
by Klangen
Den var inte vacker...

Hoppas du far fram en ny pa garanti!

Mvh

Posted: 06 Aug 2009, 12:19
by _Kalle_
Fan va trist mannen :(

Fysatan va stor turbon är, haha stört!

Posted: 06 Aug 2009, 12:48
by Pitbull
Har du ngn bild på hur anläggningsytorna ser mellan wg och fläns?

Posted: 06 Aug 2009, 13:52
by robbz
Phuu.
Nu har man jobbat på semestern då

Kan säga som såhär, det var absolut inte kastfritt för 5 öre! Själva axeln i sig var det inga fel på alls, kast på 0,004 mellan lagerbanorna, dock ca 0,024 mellan lagerbaonorna och axeln till kompressorhjulet.

Dock kastade turbinen 0,14 mot lagerbanorna. Inte bra alls! Givetvis mättes bara dom bladen som inte är nerkörda.

En tanke som slog en kolega till mig direkt när han såg turbinen var: Om man fått vikta den sådär mkt som det är gjort (ca 1/3av sexkantsfästet är bortslipat + en del på baksidan av turbinen) så är det ju nånting som är galet från början.

Image

Min teori, eftersom turbinen inte är ojämt nött runt om, så har den helt klat kastat, hade det vart att avgashuset vart deformerat eller dyligt skulle den ju nöta ner alla turbinblad och inte bara 4-5st. Det är tubinbladen vid viktningen som är kaputt.

/Nobbe

Posted: 06 Aug 2009, 15:00
by Nobbe
robbz wrote:Min teori, eftersom turbinen inte är ojämt nött runt om,


Jag skrev visst fel där, menar eftersom den är ojämt nött.... :roll:

Posted: 06 Aug 2009, 19:44
by Zwofurti
vafan, hur har den fått gå ut till kund liksom?

sådär jävla nerslipat, men det verkade ju inte räcka.. surt!

Posted: 06 Aug 2009, 19:47
by Nobbe
Ja, det där är ju inte nått enstaka gram som tagits av, så symetrin i hela turbinen kan aldrig vart bra från början, om dom nu inte medvetet gjutit in nån luftficka nåntstans :lol:

Posted: 06 Aug 2009, 20:18
by Zwofurti
fan va trist... går det att lösa igenom nån sorts garanti eller så då?

eller inte garanti, utan det där måste ju vara ett fabrikationsfel.

Posted: 06 Aug 2009, 20:28
by robbz
Zwofurti wrote:fan va trist... går det att lösa igenom nån sorts garanti eller så då?

eller inte garanti, utan det där måste ju vara ett fabrikationsfel.


det ÄR ett fabrikationsfel, ingen kan påstå nåt annat. Nobbe har alla måtten från mätningen, och bäckis har mailat över allt till usa. problemet är att turbon inhandlades för ca 3 år sen, men den har aldrig varit startad under tiden som gått!
-Nu handlar allt om folks goodwill, jag har inte bett om att fått köpa en feltillverkad turbo för 17k....är ganska säker på att bäckis har en lösning på detta då han är född med talets gåva :wink:
/mvh