Page 13 of 18

Posted: 09 Oct 2007, 21:04
by P.Herrdahl
Image



Fan vilken fin jycke!

Posted: 10 Oct 2007, 10:30
by xelerator
skulle vara förvånad ifall det var oljan men det är inte alls omöjligt :? !!

antar att du kört motorn när den endast är kall..

dvs att du stängt av den när du märkt att den låter och inte varmkört??

du har ju rätt rätt trögflytande olja när den är kall så det kan ev vara därför..
detta är ju iof bara en teori..

men om allt e ok med motorn.. pröva med en annan olja som "fulolja", tex en 10w-40, gärna helsynt, biltema har en billig :wink:, varmkör o kolla om det låter fortfarande!!

när du fyller på oljan.. tar du av ventilkåpan o fyller över kammarna eller håller du bara i oljepåfyllningen genom ventilkåpan..

hur lång tid har det gått från det att du fyllt på med olja tills det att du startat?? 1 timme eller 10 dagar??

Posted: 10 Oct 2007, 15:50
by Aleex
När den är kall så låter det mer, tycker de låter mindre när man varmkört bilen, alltså på tomgång bara. Jag har ju inte provat att ut o köta typ en halvtimme om de blir bättre..
Jag fyllde bara på olja genom locket men det är inga problem för jag har olja precis överallt efetr starten. nu har de gått flera dagar sen jag hade fyllt på.
xelerator wrote:skulle vara förvånad ifall det var oljan men det är inte alls omöjligt :? !!

antar att du kört motorn när den endast är kall..

dvs att du stängt av den när du märkt att den låter och inte varmkört??

du har ju rätt rätt trögflytande olja när den är kall så det kan ev vara därför..
detta är ju iof bara en teori..

men om allt e ok med motorn.. pröva med en annan olja som "fulolja", tex en 10w-40, gärna helsynt, biltema har en billig :wink:, varmkör o kolla om det låter fortfarande!!

när du fyller på oljan.. tar du av ventilkåpan o fyller över kammarna eller håller du bara i oljepåfyllningen genom ventilkåpan..

hur lång tid har det gått från det att du fyllt på med olja tills det att du startat?? 1 timme eller 10 dagar??

Posted: 11 Oct 2007, 19:35
by Aleex
Man blir galen på det här. Nån som har tips på vad de kan vara?

Posted: 13 Oct 2007, 21:03
by Aleex
Nu är man nyss hemkommen från garaget. Nu har jag plockat ner lådan o rubbet. Motorn står på stativet mm. Jag hittade ju aldrig va de va för konstigt ljud. Så nu får maskinen åka isär.
jag ska kolla lagerspel och allt sånt..
Så får man hoppas att man hittar nått...

Det jag har gjort nu det suger riktigt mycket, tanken var att allt skulle va färdigt så jag skulle slippa skruva i vinter med..

Posted: 04 Nov 2007, 20:31
by Aleex
Nu e de väl dags att skriva lite här. De va ju som sagt problem med min motor. Jag tröttnade lite kan man säga så jag lämnade iväg motorn till en polare som skulle fixa problemet åt mig, har som sagt ingen tid att skruva just nu.
När maskinen revs isär så såg man att kolvarna hade tagit i toppen. Den yttersta toppen på kolven. Då började man ju fundera vad som kunde ha orsakat detta. Vi trodde de va blocket som va för mycket deckat först. Men de va de inte, vi blandade ihop måtten med 3.2:an.
sen så mätte vi komphöjden på Wiseco kolvarna på skoj. Då hade den 32.6mm i komphöjd. Men de roliga var ju att orginal kolven hade ju bara 31.5mm. :? Bad bmw fredde att mära sina orginalkolvar från sin 3.2:a. Den hade ca 32.5mm i komphöjd.
Alltså var de fel på kolvarna. de känndes ju lite surt, för lagrena pajjade ju me på köpet..
Nu är kolvarna avsvarvade 1.5mm, så nu ska de inte ta i...
Allt känndes ju värdelöst eftersom maskinen fick rivas igen, och nya lager, toppackning var ju rvungen att köpas...

Så ligger de till nu...

Posted: 04 Nov 2007, 20:43
by bmw_fredde
Gött att det äntligen ordnar till sig nu :D

Posted: 04 Nov 2007, 20:44
by Fear This
trist som faan.. nåja du svarvade av dina kolvar iaf? hang in there..

Posted: 04 Nov 2007, 20:45
by Aleex
Fear This wrote:trist som faan.. nåja du svarvade av dina kolvar iaf? hang in there..


Trist va de. Ja de va lika bra att svarva av de.

Posted: 04 Nov 2007, 20:47
by Bäckis
Jag förstår inte hur man inte kan se att kolven sticker upp över packningen när man skruvar ihop en maskin?

Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt, men ska man bygga en racemaskin så krävs det faktist lite koll också. Man kan inte bara kasta ihop och hoppas att det fungerar.

Hoppas att det blir rätt nu så du får den klar i god tid inför nästa år....

Posted: 04 Nov 2007, 20:50
by Aleex
Bäckis wrote:Jag förstår inte hur man inte kan se att kolven sticker upp över packningen när man skruvar ihop en maskin?

Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt, men ska man bygga en racemaskin så krävs det faktist lite koll också. Man kan inte bara kasta ihop och hoppas att det fungerar.

Hoppas att det blir rätt nu så du får den klar i god tid inför nästa år....


Nej du har säkert rätt angående de. Men jag tycker att man ska lita på att man har fått rätt saker. Men från o med nu så litar jag inte på nått stämmer.

Posted: 04 Nov 2007, 20:50
by AndreasT
Fy fan vad trisst, men bra du hittade felet iallafall :(

Posted: 04 Nov 2007, 21:12
by Fear This
Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh

Posted: 04 Nov 2007, 21:21
by Bäckis
Fear This wrote:
Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh


Han hade kunnat få rätt kolvar, men bearbetade kolvar vill jag inte gärna ha tillbaka och Alex ville väl ha ihop maskinen snabbt och valde den vägen.

När det gäller delar för tävlingsbruk som tex smidda kolvar mm mm så krävs det att man förstår vad man gör och jag vet ingen som lämnar garantier på delar avsedda för tävlingsbruk. Går en smidd kolv sönder så är det så, ingen tillverkare ersätter dig. Går en kullagrad turbo så får man inte en spänn av Garrett. Vill man ha RACE så får man tyvärr ha det så.

Mät komphöjden på dina Johan. Är det fel får du nya bara.

Det är inget som feltillverkat, däremot så hade Wiseco märkt 3.2 kartonger med 3.0.

Posted: 04 Nov 2007, 21:28
by Fear This
Bäckis wrote:
Fear This wrote:
Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh


Han hade kunnat få rätt kolvar, men bearbetade kolvar vill jag inte gärna ha tillbaka och Alex ville väl ha ihop maskinen snabbt och valde den vägen.

När det gäller delar för tävlingsbruk som tex smidda kolvar mm mm så krävs det att man förstår vad man gör och jag vet ingen som lämnar garantier på delar avsedda för tävlingsbruk. Går en smidd kolv sönder så är det så, ingen tillverkare ersätter dig. Går en kullagrad turbo så får man inte en spänn av Garrett. Vill man ha RACE så får man tyvärr ha det så.

Mät komphöjden på dina Johan. Är det fel får du nya bara.

Det är inget som feltillverkat, däremot så hade Wiseco märkt 3.2 kartonger med 3.0.

nej nej, garanti på racedelar har alltid vart obefintlig & kommer nog så vara i all framtid:) oki fel kartonger asså :!: jag ska mäta komphöjden på mina under veckan för enligt papprena som låg i kartongen så var det 3,2ans komphöjd men ja återkommer efter det..
mvh johan

Posted: 04 Nov 2007, 21:38
by Aleex
Jag svarvade av kolven för att enligt ärtan så skullde de ta flera veckor innan jag skulle få nya kolvar och innan jag fick nya så var ni tvungna att skicka tillbaka de.
Men nu e kolven avsvarvad 1.5mm så jag hoppas verkligen att de skulle stämma att de va 8.6 i komp. för de räknade ärtan ut. mer vill jag inte ha i komp..

mvh

Posted: 04 Nov 2007, 21:43
by Bäckis
Aleex wrote:Jag svarvade av kolven för att enligt ärtan så skullde de ta flera veckor innan jag skulle få nya kolvar och innan jag fick nya så var ni tvungna att skicka tillbaka de.
Men nu e kolven avsvarvad 1.5mm så jag hoppas verkligen att de skulle stämma att de va 8.6 i komp. för de räknade ärtan ut. mer vill jag inte ha i komp..

mvh


Ja, det är korrekt. det tar alltid tid att få hem kolvar.

Just nu har vi betällningar ligger på både 3.0 och 3.2 kolvar som ska vara för lagerhållning, så inom kort hoppas vi ha hemma till dessa maskiner hela tiden.