Page 13 of 42

Posted: 08 Sep 2007, 19:52
by M3JONAS
Hur är det att åka med den maskinen? Tittar man på siffrorna så ser det ut att ta ett tag innan effekten kommer. Bara 200hk vid 4000rpm men sen ökar det fint! Är det mycket ketchupeffekt?

Posted: 08 Sep 2007, 20:09
by AndreasT
Effekt kurvan är ganska missvisande då rullen var ombromsad.
Men motorn är helt klar trevlig att köra. Turbon går igång strax innan 3000rpm. Har 1.2bar vid 3800rpm som jag behåller till 4500rpm, som sedan rampas upp till 2bar strax efter 5000rpm. Iallafall så kommer effekten ganska fint, men vid 5000rpm ryter maskinen loss ordenligt och resulterar oftast i hjulspinn så bredare däck är ju på önskelistan.

Vad som planeras är inte spikat så avvaktar med berätta.

Posted: 08 Sep 2007, 20:31
by M3JONAS
Ok, då förstår jag. Det såg ut som om den var väldigt tom i botten annars och det borde den väl inte vara med det aggregatet?!
Hade du testat att köra med en GT37:a på samma motor? Hur upplevdes isf skillnaderna?

Posted: 09 Sep 2007, 00:06
by AndreasT
Nej Sc61 passar perfekt denna motorn.
Nej har aldrig testat med Gt37, var planer på, men var klumpig å stor så blev en Sc44 förra året.

Posted: 18 Sep 2007, 17:51
by AndreasT
Nu var motorn såld.

Bilen besiktas imån och är då förhoppnignsvis redo för ett helt nytt år för turbomissbruk

*ändrat*

Posted: 18 Sep 2007, 18:02
by T39m
Låter Riktigt mumsigt!
ser fram emot fortsättningen :D

/ Mvh Jimmy

Posted: 18 Sep 2007, 18:24
by pelko
Alltså fyfan vad BBK det kommer bli!

Ser fram emot byggbilder! :D

Lycka till.

mvh Mathias

Posted: 18 Sep 2007, 20:22
by TurboTore
Lykke til,kan love deg at B32 fungerer bra med overladning!

Vil derimot anbefale deg å lage eget plenum :D:

Image

Image

Posted: 18 Sep 2007, 20:36
by AndreasT
Tackar!
Turbotore, självklart blir det nytt plenum.
Kraftig baktändning som orsakade ditt antar jag ? :P

Posted: 18 Sep 2007, 20:54
by TurboTore
Tja...merket ikke noe til baktenning...skjedde ved pådrag på 4.gir..
Du får lage to plenum når du først er i gang :wink:

Posted: 16 Oct 2007, 13:02
by AndreasT
Det blir ingen m3 motor utan istället blir det bmwFreddes maskin då jag fick den för väldigt bra pris.
Fick även med mig ett autronic sm4 samt en m3 3.2l kardan hem så jag är nöjd.
Lär ge bra med mos denna också :P

Spec:
m50b25 block borrat till 84,5mm
328 vev balanserad
Pyramidringar
Arp till ramlager
Arp till toppen
Saentz Vevstakar
CP Pistons kolvar coatade 9:1 i komp
PPF Stödgördel
PPF oljepumpsaxel
PPF racekamkjedjor
PPF topp med vidareutvecklad portning
PPF turbokammar
PPF racing kamkedjor
PPF ventilfjädrar med titan brickor
PPF raceventiler 1mm oversize
Shimsbrickor i titan
Ställbara kamdrev
Ny oljepump
328 lyftare och kamhus


Image

Är dock lite kluven vad för turbo jag skall köra på denna.
Har en Pt76gts men frågan är om jag vill ha så mycket effekt :shock:

...

Posted: 16 Oct 2007, 13:45
by Cruelty
såg fint ut det där :D

Posted: 16 Oct 2007, 15:21
by moonzhine
jaha de va du som köpte den motorn..jo priset var väl inte så mkt att diskutera kanske :D
lär ju röra på sej friskt iaf?
Vad blire för drivlina nu då?
3.2..?

Posted: 16 Oct 2007, 16:45
by _Kalle_
AndreasT wrote:Har en Pt76gts men frågan är om jag vill ha så mycket effekt :shock:


eftersom du funderade på att bygga en s50 innan denna så måste du ju velat ha mycket effekt då din förra motor va rätt potent också?
Klart du ska kräma ur ordentligt med effekt :)

Re: ...

Posted: 16 Oct 2007, 17:01
by AndreasT
grenade wrote:såg fint ut det där :D

Jo det lär nog bli nåt vettigt av detta ockå :wink:

grenade wrote:jaha de va du som köpte den motorn..jo priset var väl inte så mkt att diskutera kanske
lär ju röra på sej friskt iaf?
Vad blire för drivlina nu då?
3.2..?

Jupp blev ett litet impulsköp å jag hade ju en massa pengar liggandes sedan jag sålde min motor,
så kände jag behövde köpa nåt :P Blir drivlina från m3 3.2.

grenade wrote:eftersom du funderade på att bygga en s50 innan denna så måste du ju velat ha mycket effekt då din förra motor va rätt potent också?

Var mest för jag kände för bygga något nytt jag sålde min gamla.
Klart man vill ha effekt men skall ju var körbart också :P

Posted: 16 Oct 2007, 22:28
by bmw_fredde
vilken fin motor :D klart den ska få fortsätta smaka på laddtryck av en pt76a :twisted:

Posted: 22 Oct 2007, 13:30
by AndreasT
Nu är jag lite kluven igen, har fått tag på en s50b32 så vet inte vilken motor jag vill använda.
Vilket ilands problem :roll: