Page 13 of 18
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 05 Mar 2014, 21:49
by kaxxen
Sten wrote:Är skotern "hembyggt" lång?
Såg riktigt frän ut!
Japp, är en kort som ja byggt om!
Förlängt boggien & chassiet, tillverkat egna vändhjul samt special drivhjul, mattan kommer ifrån en polaris med 64mm kammar! skottar på fint!
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 08 Mar 2014, 17:45
by kaxxen
Sådär, provkörningen avklarad & nu äre fullfart att montera ihop de sista & regga
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 11 Mar 2014, 00:45
by kaxxen
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 16 Mar 2014, 02:08
by kaxxen
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 18 Mar 2014, 22:15
by kaxxen
Varit ut å lekt plogbil också, tur man har vinterdäck
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 19 Mar 2014, 16:56
by marcusg
Jäkla starkt att orkar flytta över allt till den nya karossen..
Tänkte du regga med turbo? Trodde man var tvungen att gå vi sfro och ombyggt fordon.
När det gäller tankpåfyllningen så är det ok att ha den i bilen tom -84, däremot så måste tanken vara krockprovad from -71.
//marcus
6 kap. Bränslesystem
Bränslesystem för drivmedel i vätskeform
Tillämpning
1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).
Övergripande krav
2 § Personbil skall
vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§
3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar
6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).
7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.
Särskilda krav på plasttankar
9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*
Posted: 20 Mar 2014, 13:51
by kaxxen
Tack, kändes tungt men nu har de gått 2 månader & ja har redan reggat denna, fick dock några nerslag men har redan fixat dessa & väntar nu på en tid att komma in & visa upp den!
Jag reggar med sugis då ja inte hinner regga me turbo innan sommaren känner jag..
Men med tankpåfyllningen så va de just dedär med krocktest osv, han sa att de va lättast för oss att bara fixa påfyllningen på utsidan, men ska skriva ut dedär & visa han å se va an säger!
marcusg wrote:Jäkla starkt att orkar flytta över allt till den nya karossen..
Tänkte du regga med turbo? Trodde man var tvungen att gå vi sfro och ombyggt fordon.
När det gäller tankpåfyllningen så är det ok att ha den i bilen tom -84, däremot så måste tanken vara krockprovad from -71.
//marcus
6 kap. Bränslesystem
Bränslesystem för drivmedel i vätskeform
Tillämpning
1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).
Övergripande krav
2 § Personbil skall
vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§
3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar
6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).
7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.
Särskilda krav på plasttankar
9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*
Posted: 22 Mar 2014, 09:48
by kaxxen
Efter allt stök så kan ja glatt berätta att bilen är reggad & besiktad med blanka papper!
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*
Posted: 22 Mar 2014, 10:49
by sidenmark
Skönt, bra jobbat !
Med vänlig hälsning robert
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*
Posted: 23 Mar 2014, 17:19
by kaxxen
Måste bygga om mitt grenrör för att inte dra åt sig alla blickar i länet.. turbon hamnar högt & på andra bilen kapa ja bara hål.. men efter många slag med kulhammaren igår så måste de ändras.. alla som ser en stor buckla höger fram på huven tror ja fattar va som döljs
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*
Posted: 29 Mar 2014, 17:43
by kaxxen
En liten film från idag..
http://www.garaget.org/video/143714" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*
Posted: 29 Mar 2014, 22:09
by Moseby Racing
Grymt!
godt med en liten vår burn!
Re: Volvo 242 - M50Turbo
Posted: 06 Apr 2014, 14:18
by kaxxen
Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*
Posted: 08 Apr 2014, 20:38
by kaxxen
Just nu i skrivande stund så händer inte mycke, bilen har börjat rivits i motorutrymmet för att nytt grenrör ska byggas & motorn ska även bytas..
Ett maxxecu är även påväg till mig, samt stakar & lite annat gott! Snart Gatebil :rolleyes:
Re: Volvo 242 - M50Turbo
Posted: 16 Apr 2014, 20:59
by kaxxen
Re: Volvo 242 - M50Turbo
Posted: 17 Apr 2014, 06:04
by Sten
Går det inte att ha nermonterat?