Volvo 242 Turbo *Teaser på ny bil*

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Sten wrote:Är skotern "hembyggt" lång?
Såg riktigt frän ut!
Japp, är en kort som ja byggt om!
Förlängt boggien & chassiet, tillverkat egna vändhjul samt special drivhjul, mattan kommer ifrån en polaris med 64mm kammar! skottar på fint! :twisted:
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Sådär, provkörningen avklarad & nu äre fullfart att montera ihop de sista & regga :D


Image
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Byta huvudbroms cylinder & småsaker kvar sen kan ja regga :rolleyes:

Nya aluminium oken fram, självklart Lindholm_82 som tagit fram dessa :cool:
Image

Stolarna monterade också ;)
Image

Hann även med lite mek med rallybilen igår, så nu funkar den också! en liten kortfilm bjuder ja på å för de underbara ljudet! ;)
Image

http://www.youtube.com/watch?v=2IV2JwR3 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Följde en polare & skulle regga hans 240 me m50, men fick nerslag på lite saker, blandannat påfyllningen i bagaget (Fuelcell)
Då jag alldeles snart har min reggning så blev de lite akut att fixa detta på min så den inte också blir nekad pga de.. tur man har Lindholm_82 till hjälp som vanligt, de är guld värt :D


Svetsade klart avgasröret också med ett nytt slutrör
Image
Image

Lite snabbt avtvättad
Image

Sedan börjades de med tanklocket så man kunde tanka utan att öppna luckan.. :)
Image

Image

Efter några timmar så verka vi fått till någe som ska funka. ska bara linjera in tanken lite bättre så allt passar perfa :)
Image

Image

Allt för idag, må säga att de e lite fusk kanske med cnc fräs & svarv ibland :lol:
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Varit ut å lekt plogbil också, tur man har vinterdäck :lol:

Image
marcusg
Posts: 1
Joined: 04 Sep 2013, 06:21

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by marcusg »

Jäkla starkt att orkar flytta över allt till den nya karossen..
Tänkte du regga med turbo? Trodde man var tvungen att gå vi sfro och ombyggt fordon.

När det gäller tankpåfyllningen så är det ok att ha den i bilen tom -84, däremot så måste tanken vara krockprovad from -71.

//marcus
6 kap. Bränslesystem

Bränslesystem för drivmedel i vätskeform

Tillämpning

1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).

Övergripande krav

2 § Personbil skall

vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§

3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.

Generella krav

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.

5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar

6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som

uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).


7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som

uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.


8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.

Särskilda krav på plasttankar

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Startad*

Post by kaxxen »

Tack, kändes tungt men nu har de gått 2 månader & ja har redan reggat denna, fick dock några nerslag men har redan fixat dessa & väntar nu på en tid att komma in & visa upp den!
Jag reggar med sugis då ja inte hinner regga me turbo innan sommaren känner jag..

Men med tankpåfyllningen så va de just dedär med krocktest osv, han sa att de va lättast för oss att bara fixa påfyllningen på utsidan, men ska skriva ut dedär & visa han å se va an säger! :wink:
marcusg wrote:Jäkla starkt att orkar flytta över allt till den nya karossen..
Tänkte du regga med turbo? Trodde man var tvungen att gå vi sfro och ombyggt fordon.

När det gäller tankpåfyllningen så är det ok att ha den i bilen tom -84, däremot så måste tanken vara krockprovad from -71.

//marcus
6 kap. Bränslesystem

Bränslesystem för drivmedel i vätskeform

Tillämpning

1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).

Övergripande krav

2 § Personbil skall

vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§

3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.

Generella krav

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.

5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar

6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som

uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).


7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som

uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.


8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.

Särskilda krav på plasttankar

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*

Post by kaxxen »

Efter allt stök så kan ja glatt berätta att bilen är reggad & besiktad med blanka papper! :)

Image
sidenmark
Posts: 634
Joined: 20 Nov 2005, 16:54
Location: örebro

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*

Post by sidenmark »

Skönt, bra jobbat !

Med vänlig hälsning robert
070-4944680
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Reggad*

Post by kaxxen »

Måste bygga om mitt grenrör för att inte dra åt sig alla blickar i länet.. turbon hamnar högt & på andra bilen kapa ja bara hål.. men efter många slag med kulhammaren igår så måste de ändras.. alla som ser en stor buckla höger fram på huven tror ja fattar va som döljs :roll:

Image
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*

Post by kaxxen »

En liten film från idag.. :)

http://www.garaget.org/video/143714" onclick="window.open(this.href);return false;
Moseby Racing
Posts: 75
Joined: 05 Apr 2013, 19:11

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*

Post by Moseby Racing »

Grymt! :D
godt med en liten vår burn!
95 mod toyota supra


https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo

Post by kaxxen »

Inte hänt så mycke mer änn att ja kört upp x antal liter e85 & de mesta verkar funka! skönt att kunna dra ut & köra lite ibland så man inte lessnar på att bara skruva! :)

Image

Passade även på att köra iväg 76an på skroten, blev inte så mycke kvar ;)
Image
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Film*

Post by kaxxen »

Just nu i skrivande stund så händer inte mycke, bilen har börjat rivits i motorutrymmet för att nytt grenrör ska byggas & motorn ska även bytas..
Ett maxxecu är även påväg till mig, samt stakar & lite annat gott! Snart Gatebil :rolleyes:
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo

Post by kaxxen »

Nu står bilen inne för lite ombyggnad..

2,8l bottendelen ska monteras ihop, nytt sprut ska kopplas in & nytt grenrör ska tillverkas! :)

Image

Image

Nytt motorfäste för att ge mer plats åt annat :)
Image


Sen en liten bild på den fina lådan ja fick hem, ska bli skoj med ett riktigt styrsystem! :)

Image
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Volvo 242 - M50Turbo

Post by kaxxen »

Nytt grenrör håller på byggas, rätt trångt med pulssplit :roll:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Volvo 242 - M50Turbo

Post by Sten »

Går det inte att ha nermonterat?
Post Reply