Japp, är en kort som ja byggt om!Sten wrote:Är skotern "hembyggt" lång?
Såg riktigt frän ut!
Förlängt boggien & chassiet, tillverkat egna vändhjul samt special drivhjul, mattan kommer ifrån en polaris med 64mm kammar! skottar på fint!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Japp, är en kort som ja byggt om!Sten wrote:Är skotern "hembyggt" lång?
Såg riktigt frän ut!
6 kap. Bränslesystem
Bränslesystem för drivmedel i vätskeform
Tillämpning
1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).
Övergripande krav
2 § Personbil skall
vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§
3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar
6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).
7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.
Särskilda krav på plasttankar
9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
marcusg wrote:Jäkla starkt att orkar flytta över allt till den nya karossen..
Tänkte du regga med turbo? Trodde man var tvungen att gå vi sfro och ombyggt fordon.
När det gäller tankpåfyllningen så är det ok att ha den i bilen tom -84, däremot så måste tanken vara krockprovad from -71.
//marcus
6 kap. Bränslesystem
Bränslesystem för drivmedel i vätskeform
Tillämpning
1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).
Övergripande krav
2 § Personbil skall
vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
uppfylla kraven i 4 – 7 §§
3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar
6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).
7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som
uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.
Särskilda krav på plasttankar
9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.