Tackar
Dags att uppdatera lite kanske, ligger ju kraftfullt efter tidsplanen som vanligt :doh: men man börjar bli van att köra slutet av sommaren numera.
Tokskruvade ihop bilen för att kunna provköra på EDPS i Piteå som jag sagt att jag SKA köra sen förra sommaren.
På torsdagen innan Edps så var bilen i princip helt klar för provkörning och allt såg ut att klaffa för en gångs skull. Men kom i sista stund på innan jag tog ner den från lyften att jag skulle kolla hur motoroljan såg ut för säkerhetsskull.
Och tur var ju det, lossade bottenpluggen och ut kom helt ren glykol :thumbdown: säkert en dl eller två...
Jahapp, nu ger jag upp. tänkte jag, men efter lite spekulationer och rundringningar så konstaterade vi att antingen så är det toppackningen som falskar eller så har blocket spruckit.
Efter ett tag när man fått tillbaka motivationen så började vi riva lös toppen i vild panik efter att en polare sa att han hade en ny packning liggandes
Glykolsjukt
Slipa ur toppackningen
Lastat och klart!
Vart klar så i sista stund på natten innan så vi hann inte ens provköra mer än upp på flaket :doh: Hade ju storslagna planer på att hinna spackla upp bakskärmarna och dra på nån grundfärg iaf innan. Men så blev icket fallet...
Slutade som vanligt dåligt, har varit och skulle byta packbox på piniongaxeln då den droppade lite olja där = ogillas på strippen.
Smällde lös medbringaren på plats och bytte tätning och skulle dra dit medbringaren igen, men då vart jag fundersan osäker på om det var en s.k. krosshylsa eller stum hylsa med schims mellan lagren. Provade att smälla dit den ändå, men det kändes inte rätt på nå vis. Så plockade ur hela piniongcarriern för att känna på rullmotståndet i lagren, vilket gick alldeles för trögt...
Happ, Bara å pressa isär och kolla så det var en stum hylsa , Vilket det var. Men på nå vis så vart det som för hårt ändå, vet inte om materialet satte sig när jag drog med mutterknackarn eller nå.
Och i samma veva så noterade jag att det var som porer och prickar i lagerbanorna, så beställde nya och bytte.
hittade inga schims i rätt storlek heller, så fick bli till att klippa till egna från ett "shims plåtark" och justera nån 10del för att få rätt rullmotstånd (var ungefär samma rullmotstånd som med gamla lagrena)
Sagt och gjort slängde i carriern i bakaxeln utan en tanke på att kolla kuggflankspel eller så då allt annat satt kvar monterat på axeln.
Och mycket riktigt på första repan när jag går iväg och ska växla till 3:an (tror jag) så hör jag att det börjar låta mycket dåligt bakifrån i samma takt som hastigheten framåt..
Pallar upp och lokaliserar ljudet till bakaxeln, noterar att hjulen glappar i rotationen mer än vanligt nu och att piniongen verkar vara ganska så glapp mot kronhjulet. River ut piniongen och snurrar runt axlarna och ser att 5 kugg är av på kronhjulet.
Inser då att jag lagat sönder den när jag bytt lager utan att tänka efter, Men kan inte förstå att det kunde bli så fel så den vart sådär jävulsk glapp, Tycker att det nya lager ev. ändrar läge borde vara minimalt + att rullmotståndet var ungefär detsamma utan schims som med gamla lagringen.
Så börjar jaga grejer och i samma veva när jag ändå beställer utväxling till den axeln så kan jag ju beställa drivaxlar till den nya Gat/bana axeln tänkte jag och började mäta och räkna och göra iordning den för att få fram axellängderna.
Har fått fram längder på dom nu, men då strulade det med beställningen av dom då jag har en M/W spole i axeln och M/W har en egen specialvinkel på splinesen som inte Strange kunde göra (hade gjort upp hela beställningen med dom i princip färdigt, kom på detta i sista stund) Mark Williams får jag inte tag på och Moser är så seg på att svara så det verkar gå jävligt trögt att få fram dom. Så beställde en utväxling å lite annat jox löst då så jag får ihop DR axeln iaf nu, så får vi se när man får fram axlar.
Ritade upp och fick 4-links plattor utskurna och provade på axeln.
Uppunktat
Förstärkningsrygg påbörjad, Vart kanske lite väl brutalt med 4mm plåt, Men den ger nog sig inte
Gjorde en jigg att förspänna axeln framåt så den inte drar sig så mycket bakåt när jag helsvetsar ryggen
Och nu är axelhuset nästan helt klart med lagerändar och sånt också, bara fästet för whisbonestaget uppe på som måste brännas dit.