E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jockew
Posts: 57
Joined: 01 Jun 2010, 22:01

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Jockew »

Casy wrote:ingen som har koll hur mycket mos en 188-diff pallar? Jag antar att bakvagnen är den svaga länken vad gäller effektuttaget :)
Kommer ha en 3,07 utväxling över till en e28 stora diffen (210) den borde klara den effekten utan problem!
Har även ett tomt hus till e34 m5.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

Casy wrote:ingen som har koll hur mycket mos en 188-diff pallar? Jag antar att bakvagnen är den svaga länken vad gäller effektuttaget :)
Jag har aldrig pajjat min iaf :) Inga axlar eller knutar heller så det beror nog på hur man kör, jag har bara kört stripp ett par repor och då med kärringstart.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

jockew wrote:Kommer ha en 3,07 utväxling över till en e28 stora diffen (210) den borde klara den effekten utan problem!
Har även ett tomt hus till e34 m5.
Åh fan, men skulle inte du bygga den diffen på din bil??
Nisse Järnet wrote:Jag har aldrig pajjat min iaf :) Inga axlar eller knutar heller så det beror nog på hur man kör, jag har bara kört stripp ett par repor och då med kärringstart.
Du kör 675whp alltså? :) låter ju spännande. Jag kör inte med några klibbiga däck eller så, bara standard 245or ;) så fästet finns väl inte för att köra sönder något antar jag..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jockew
Posts: 57
Joined: 01 Jun 2010, 22:01

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Jockew »

Casy wrote:
jockew wrote:Kommer ha en 3,07 utväxling över till en e28 stora diffen (210) den borde klara den effekten utan problem!
Har även ett tomt hus till e34 m5.
Åh fan, men skulle inte du bygga den diffen på din bil??

Jodå, men använder mitt gamla hus och den nya utväxlingen från m5:an!
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by RWHP »

Casy wrote:
jockew wrote:Kommer ha en 3,07 utväxling över till en e28 stora diffen (210) den borde klara den effekten utan problem!
Har även ett tomt hus till e34 m5.
Åh fan, men skulle inte du bygga den diffen på din bil??
Nisse Järnet wrote:Jag har aldrig pajjat min iaf :) Inga axlar eller knutar heller så det beror nog på hur man kör, jag har bara kört stripp ett par repor och då med kärringstart.
Du kör 675whp alltså? :) låter ju spännande. Jag kör inte med några klibbiga däck eller så, bara standard 245or ;) så fästet finns väl inte för att köra sönder något antar jag..
Du får nog leta fram något lite klistrigare i sommar om du ska ha en chans ;)


1045whp Supra builder
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Bäckis »

Nisse kör aldrig full effekt och har inte rätat upp hjulvinklarna. Har skottat mängder av axlar, de håller inte.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

Bäckis wrote:Nisse kör aldrig full effekt och har inte rätat upp hjulvinklarna. Har skottat mängder av axlar, de håller inte.
Meeen det gör jag visst, fast inte så ofta haha :) Men jag har faktiskt upprätade vinklar.
Annars håller jag med om att kör man som man ska så håller det nog inte :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Bäckis »

Hur faaaan kan din bil spinna så mkt då? Kassa däck? Alla filmer jag sett spinner du ju i alla hastigheter, och jag har kört E30 med mos som inte spinner alls lika mkt :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

Bäckis wrote:Hur faaaan kan din bil spinna så mkt då? Kassa däck? Alla filmer jag sett spinner du ju i alla hastigheter, och jag har kört E30 med mos som inte spinner alls lika mkt :)
Skyll på Ärtan, det är han som mappar fram så bra register :D Haha nej men jag kör med Toyo Proxies 215/40-16" så dom är ju inte överdrivet breda direkt :roll:

Spinner 3an ut på 1.2 bar och 4an ut på 2.2 :)

Sorry for ot :oops:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Bäckis wrote:Nisse kör aldrig full effekt och har inte rätat upp hjulvinklarna. Har skottat mängder av axlar, de håller inte.
Extra drivaxlar har jag, ingick i köpet minns du 8) vore värre om man knäckte diffen, då får de bli 210-diff med sviktstål
RWHP wrote:Du får nog leta fram något lite klistrigare i sommar om du ska ha en chans ;)
Fick till 1 halvduglig start mot jörgen.. det går få bättre.. lite fler timmar bakom ratten så :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by RWHP »

Nisse Järnet wrote:
Bäckis wrote:Hur faaaan kan din bil spinna så mkt då? Kassa däck? Alla filmer jag sett spinner du ju i alla hastigheter, och jag har kört E30 med mos som inte spinner alls lika mkt :)
Skyll på Ärtan, det är han som mappar fram så bra register :D Haha nej men jag kör med Toyo Proxies 215/40-16" så dom är ju inte överdrivet breda direkt :roll:

Spinner 3an ut på 1.2 bar och 4an ut på 2.2 :)

Sorry for ot :oops:
Haha 215 är ju cykelhjul ;)


1045whp Supra builder
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by RWHP »

Casy wrote:
Bäckis wrote:Nisse kör aldrig full effekt och har inte rätat upp hjulvinklarna. Har skottat mängder av axlar, de håller inte.
Extra drivaxlar har jag, ingick i köpet minns du 8) vore värre om man knäckte diffen, då får de bli 210-diff med sviktstål
RWHP wrote:Du får nog leta fram något lite klistrigare i sommar om du ska ha en chans ;)
Fick till 1 halvduglig start mot jörgen.. det går få bättre.. lite fler timmar bakom ratten så :)
Ja du borde ju nästan hinna klart med nya motorn till nästa gång :)


1045whp Supra builder
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Jockew wrote:Jodå, men använder mitt gamla hus och den nya utväxlingen från m5:an!
ja men dåså :) finns det lamellpaket till denna? eller saknas vissa delar för att kunna skruva ihop den?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

RWHP wrote:
Casy wrote:Fick till 1 halvduglig start mot jörgen.. det går få bättre.. lite fler timmar bakom ratten så :)
Ja du borde ju nästan hinna klart med nya motorn till nästa gång :)
Missar nog första poängräkningen.. men jag kämpar på :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

RWHP wrote:
Nisse Järnet wrote:
Bäckis wrote:Hur faaaan kan din bil spinna så mkt då? Kassa däck? Alla filmer jag sett spinner du ju i alla hastigheter, och jag har kört E30 med mos som inte spinner alls lika mkt :)
Skyll på Ärtan, det är han som mappar fram så bra register :D Haha nej men jag kör med Toyo Proxies 215/40-16" så dom är ju inte överdrivet breda direkt :roll:

Spinner 3an ut på 1.2 bar och 4an ut på 2.2 :)

Sorry for ot :oops:
Haha 215 är ju cykelhjul ;)
Japp haha :D Men jag gillar mina fälgar så det får vara så :oops:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

Casy wrote: Extra drivaxlar har jag, ingick i köpet minns du 8) vore värre om man knäckte diffen, då får de bli 210-diff med sviktstål
Diffen håller bättre än axlarna och knutarna men är inte odödlig.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Fernis1 »

Nisse du kör ju på däck utan profil med stenhårda däcksidor skaffa riktiga slicks så du får lite grepp som jag sagt åt dig 100 gånger men du vågar ju inte eftersom vet att det går sönder :P men ja med Nisse Iron körstil så håller det inte för att klanka ner men du är ju inte den som vålds startar eller växlar direkt? :D fråga Wärniss va han tycker om 325 bakvagn han rasade varenda start på kjula i somras kom inte iväg en enda gång
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Post Reply