Page 13 of 15

Posted: 14 Jun 2010, 21:26
by peppe
Sköönt, ut och snyt nu bara :D

Posted: 14 Jun 2010, 21:31
by Sandén
Glömde att vattnet rann rätt ut ur evakueringskanalerna med men hoppas det försvinner när jag efterdragit imon....


Peppe: Ja nu e jag sjuuuukt sugen!

Posted: 14 Jun 2010, 21:47
by chribbe
så jävla fint=)

Posted: 14 Jun 2010, 22:01
by m_ellisson
Gött att det snart är snyt time :) Då får ni filma lite!

Posted: 15 Jun 2010, 19:36
by E30Anders
Sandén wrote:
Bmwandreas wrote:De är stängda om du vrider bottendelen 1 varv:)


Nja jag kopplade luft i loppet o vred maskinen runt runt o hörde när insug öppnade o sen när avgas öppnade men va aldrig tätt ? Ställde så att avgas va på väg o stänga med 2mm öppet o insug på väg o öppna 2mm på 1ans när motorn stod i tdc? Får kika imon igen men tror fan jag vred ett varv minst


Vet inte om jag e ute å cyklar men jag mäter alltid in kammarna på 6:ans cylinder..... :?
Ska inte nockarna på 1:an peka snett uppåt mot varandra i tdc och på 6:an ska insug börja öppna samtidigt som avgas stänger??

Lycka till med allt!!!

Mvh/ Anders

Posted: 15 Jun 2010, 20:15
by Bmwandreas
E30Anders wrote:
Sandén wrote:
Bmwandreas wrote:De är stängda om du vrider bottendelen 1 varv:)


Nja jag kopplade luft i loppet o vred maskinen runt runt o hörde när insug öppnade o sen när avgas öppnade men va aldrig tätt ? Ställde så att avgas va på väg o stänga med 2mm öppet o insug på väg o öppna 2mm på 1ans när motorn stod i tdc? Får kika imon igen men tror fan jag vred ett varv minst


Vet inte om jag e ute å cyklar men jag mäter alltid in kammarna på 6:ans cylinder..... :?
Ska inte nockarna på 1:an peka snett uppåt mot varandra i tdc och på 6:an ska insug börja öppna samtidigt som avgas stänger??

Lycka till med allt!!!

Mvh/ Anders


Vrider man 1 varv så blir det på 1:an istället för 6:an. Alltså det är samma sak.

Posted: 15 Jun 2010, 20:44
by Sandén
Har idag testat o efterdra men läcker som satan iaf men varmkörde den riktigt iaf så ska testa imon igen..

Men den vill inte gå på alla... 1-2an verkar den inte tända på riktigt vet i fan vad som e fel då det är gnista iaf om man lyfter spolen men kanske inte lika stark som de andra.

På insugskammen har man ju en metall skiva mellan kamdrev o kam som kamaxeltriggern triggar på. Spelar det nån roll vilket håll den ska vara på? I så fall hur ska den stå?

Har testat olika soppa tryck men tycker den går fett iaf men kan ju va för den inte tänder riktigt på alla såklart.

Kör wastefire så skulle det va kabelbrott så borde det i min värld tända dåligt på 6 o 5ans cyl med.

Nya stift är det i med...

En sak jag funderade på är dwell tiderna... Har ändrat dom för längesen men vet i fan om det sparades o har inte kvar dom i datorn så om nån vet hur jag ska ställa dom så kan ja ta bort ett problem till....

nån som har nån idé????

Posted: 15 Jun 2010, 22:11
by chribbe
Sandén wrote:Har idag testat o efterdra men läcker som satan iaf men varmkörde den riktigt iaf så ska testa imon igen..

Men den vill inte gå på alla... 1-2an verkar den inte tända på riktigt vet i fan vad som e fel då det är gnista iaf om man lyfter spolen men kanske inte lika stark som de andra.

På insugskammen har man ju en metall skiva mellan kamdrev o kam som kamaxeltriggern triggar på. Spelar det nån roll vilket håll den ska vara på? I så fall hur ska den stå?

Har testat olika soppa tryck men tycker den går fett iaf men kan ju va för den inte tänder riktigt på alla såklart.

Kör wastefire så skulle det va kabelbrott så borde det i min värld tända dåligt på 6 o 5ans cyl med.

Nya stift är det i med...

En sak jag funderade på är dwell tiderna... Har ändrat dom för längesen men vet i fan om det sparades o har inte kvar dom i datorn så om nån vet hur jag ska ställa dom så kan ja ta bort ett problem till....

nån som har nån idé????


gamla mappen ligger i datorn du har.

Posted: 16 Jun 2010, 05:40
by Sandén
chribbe wrote:
Sandén wrote:Har idag testat o efterdra men läcker som satan iaf men varmkörde den riktigt iaf så ska testa imon igen..

Men den vill inte gå på alla... 1-2an verkar den inte tända på riktigt vet i fan vad som e fel då det är gnista iaf om man lyfter spolen men kanske inte lika stark som de andra.

På insugskammen har man ju en metall skiva mellan kamdrev o kam som kamaxeltriggern triggar på. Spelar det nån roll vilket håll den ska vara på? I så fall hur ska den stå?

Har testat olika soppa tryck men tycker den går fett iaf men kan ju va för den inte tänder riktigt på alla såklart.

Kör wastefire så skulle det va kabelbrott så borde det i min värld tända dåligt på 6 o 5ans cyl med.

Nya stift är det i med...

En sak jag funderade på är dwell tiderna... Har ändrat dom för längesen men vet i fan om det sparades o har inte kvar dom i datorn så om nån vet hur jag ska ställa dom så kan ja ta bort ett problem till....

nån som har nån idé????


gamla mappen ligger i datorn du har.



Ja men tänkte på min till gamla som satt i min förra BMW gör där hade jag rätt dwell tider för vag spolarna :)

Posted: 16 Jun 2010, 05:40
by Sandén
chribbe wrote:
Sandén wrote:Har idag testat o efterdra men läcker som satan iaf men varmkörde den riktigt iaf så ska testa imon igen..

Men den vill inte gå på alla... 1-2an verkar den inte tända på riktigt vet i fan vad som e fel då det är gnista iaf om man lyfter spolen men kanske inte lika stark som de andra.

På insugskammen har man ju en metall skiva mellan kamdrev o kam som kamaxeltriggern triggar på. Spelar det nån roll vilket håll den ska vara på? I så fall hur ska den stå?

Har testat olika soppa tryck men tycker den går fett iaf men kan ju va för den inte tänder riktigt på alla såklart.

Kör wastefire så skulle det va kabelbrott så borde det i min värld tända dåligt på 6 o 5ans cyl med.

Nya stift är det i med...

En sak jag funderade på är dwell tiderna... Har ändrat dom för längesen men vet i fan om det sparades o har inte kvar dom i datorn så om nån vet hur jag ska ställa dom så kan ja ta bort ett problem till....

nån som har nån idé????


gamla mappen ligger i datorn du har.



Ja men tänkte på min till gamla som satt i min förra BMW gör där hade jag rätt dwell tider för vag spolarna :)

Posted: 16 Jun 2010, 07:49
by Bmwandreas
2.2 ms ska du ha.

Posted: 16 Jun 2010, 08:20
by Sandén
Bmwandreas wrote:2.2 ms ska du ha.


är ju massa man kan ställa vid olika varvtal osv? Är ju en stor tabell typ?

Posted: 16 Jun 2010, 08:24
by Wiell
dwell tiden är väl samma över hela registret, det är väl hur lång tid spolen behöver på sig att bygga gnista.

du är inte och ändrar i tändnings mappen då?

Posted: 16 Jun 2010, 19:46
by Sandén
ställde dwell tiderna på 2,2ms över hela tabellen idag men icke... Mätte på alla spolar o alla va ok där eller iaf kablarna fram så att säga o testade byta plats på dom men inget hjälpte :(

Testade till sist det jag sist av allt ville behöva prova... KOMPROV!

Började på 1an... 0,0??? What the FUCK!?!?!?! samma på 2an!!!!

Resten visade jämt o fint. Hur FAAN kan det bli noll? Ventilerna kan ju inte tagit i då jag snurrat motorn lätt för hand flera varv när jag juaterade kammarna...

Allt e ju nytt liksom? o 2st cyl helt 0???? Tryckte luft ner i loppen o tyckte inte mig höra att det pös i varken insug eller avgas så antingen går det ut i evakueringskanelarna eller förebikolven eller nån annan jävla stans....

Fan att det inte är en ny porsche man bygger på så man bara kan elda upp fanskapet..... Är RIKTIGT trött på det nu....

Posted: 16 Jun 2010, 19:56
by Grefven
jag hade 0.0 i komp på min maskin när avgasventilerna fått sig en liten liten liten touch. det var precis så att sotet blivit skavt. går inte att se att dom läcker.

så det krävs jävulskt lite för att det ska va komplöst. jag slog själv ifrån mig att det kunde vara ventilerna som gjorde det och rev vidare i maskin för jag kunde absolut inte tro att det skulle bli 0,0 för det lilla.

Posted: 16 Jun 2010, 20:07
by Sandén
Grefven wrote:jag hade 0.0 i komp på min maskin när avgasventilerna fått sig en liten liten liten touch. det var precis så att sotet blivit skavt. går inte att se att dom läcker.

så det krävs jävulskt lite för att det ska va komplöst. jag slog själv ifrån mig att det kunde vara ventilerna som gjorde det och rev vidare i maskin för jag kunde absolut inte tro att det skulle bli 0,0 för det lilla.


Ja det behövs inte mkt men som sagt hördes inte att det läckte ut i varesig insug eller grenrör.... ska riva när jag får ett ryck

Posted: 16 Jun 2010, 20:25
by chribbe
lider med dig :(