Page 13 of 22
Posted: 05 Apr 2009, 23:01
by Andy_b
har hållt på med en massa små skit som inte är värt att ta kort på
men jag är klar med mitt block ..... fick ju o-ringa skiten själv tillslut
så nu är blocket lackat och veven sitter i ... men fick massa problem med olje pumpen
o-rongat
Lackat
hahaha redline gäggan såg ju fan ätbar ut
och nu till mitt problem ...... får se om jag kan fila ut det så mycket utan att gå igenom pumphuset och att drevet kan gå fritt
Posted: 05 Apr 2009, 23:40
by Resgard
Hur har dom andra gjort som kör med gördel på M30 då
Posted: 05 Apr 2009, 23:47
by Andy_b
vet ej ..... snackat me pittbull nu ikväll o han hade fräst ur pumpen tills det gick fritt
men det käns som ja kommer göra hål i pumphuset då
och sen om drevet ska gå fritt så käns det som ja måste göra ett spår igenom gördeln .. men ska fundera några timmar i morgon så får vi se hur lösningen blir
men ja tycker det blir för mycket jobb ivilket fall
borde ju kunna gå att göra en bättre lösning från start tycker jag
jag menar alla har ju inte tillgång till fräs och liknande
Posted: 05 Apr 2009, 23:55
by Resgard
Passar M5 oljepumpen utan mods med gördel?
Posted: 06 Apr 2009, 00:05
by Andy_b
inte en aning
alldrig sätt en lös pump från m5
men det ser ut att vara samma pump som i m30
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=30
Posted: 06 Apr 2009, 06:59
by ZAK
Går det inte att sätta dit ett mindre drev och sen schimsa undertill på pumpen eller det kanske blir för lite/mkt utväxling.
Går pumpen med egen seperat kedja eller delar den kedja med något?
Posted: 06 Apr 2009, 08:17
by Andy_b
tankarna har slagit mej med
men jag tror att med mindre drev så kommer den stackars pumpen att varva sönder
och skulle ja schimsa den så tror jag det skulle bli problem med att få tag på en längre kedja
men ja ska forska i det lite iaf
INGEN SOM HAR MÅTTEN TILL SILENTBUSSNINGARNA PÅ E34?
Posted: 06 Apr 2009, 11:55
by Andy_b
värkar väll nästan som jag löst det nu med oljepumpen och gördeln
får bli lite till filande o så innan det kommer bilder på det
Posted: 06 Apr 2009, 12:27
by sidenmark
Andy_b wrote:vet ej ..... snackat me pittbull nu ikväll o han hade fräst ur pumpen tills det gick fritt
men det käns som ja kommer göra hål i pumphuset då
och sen om drevet ska gå fritt så käns det som ja måste göra ett spår igenom gördeln .. men ska fundera några timmar i morgon så får vi se hur lösningen blir
men ja tycker det blir för mycket jobb ivilket fall
borde ju kunna gå att göra en bättre lösning från start tycker jag
jag menar alla har ju inte tillgång till fräs och liknande
tjenare har testat o lagt dit olje pumpen jag med , och fattar inte heller hur det ska gå att få dit
då det redan rider mycket plus att bultskallen bygger ännu mera sedan , känns som du säger att det ska man ta ur så mycket så känns det som väldigt lite matrial kvar i pumpen !! får hoppas pittbull hittar lite bilder på hur han gjort
mvh robban
Posted: 06 Apr 2009, 19:48
by Andy_b
jag har fixat mitt redan utan bilder .. hehe
slänger upp bilder om nån timme ...
Posted: 06 Apr 2009, 21:25
by Andy_b
nu kommer lite bilder ... inte dom bästa men man ser på ett ungefär hur det e gjort
framifrån så ser man hur jag kapat upp för att gördeln och bulltarna ska gå fritt ... även bortslipat vid överfallet på pumpen så det ska gå fritt
sen svetsade jag fast 2st distanser och försänkte bultarna där
sen så fick jag slipa ur för att drevet skulle gå fritt ... väldigt svårt att se på bilden men det är ett spår under drevet där
sen bakifrån så ser man även hur jag försänkt bulten där med
Posted: 06 Apr 2009, 21:26
by Pitbull
Jag har fräst ut för pumpen, Hittar fan inte mina bilder.
Här är en liten smakbit av hur jag gjorde.
Och det är inga problem för pumphuset.
Kass bild, men man ser lite iaf.
Sen måste man ta lite på gödlen så drevet går fritt, Det räcker med 4mm har jag för mig. Inte över hela.
Sen om man kollar på de bakre fästet där oljan går så måste man fräsa ur lite för skallen tar imot. I värsta fall så kan man pressa i ett RF rör om man råkar fräsa igenom in i kanalen. Så det finns lösningar till allt. =)
Posted: 06 Apr 2009, 21:38
by Andy_b
ska även säga att ja kapat onödigt mycket så ja ska svetsa igen lite av det ja kapat och lägga en alu pinne som förstärkning på högersidan som ja kapat mäst på .... jobbigt om det skulle spricka på 7000varv sen .. hehe
Posted: 07 Apr 2009, 18:12
by hellebjork
tjena larsa
Posted: 07 Apr 2009, 21:48
by Andy_b
haha tja gubbkuk
Posted: 08 Apr 2009, 10:24
by hellebjork
Andy_b wrote:haha tja gubbkuk
Har du löst problemet med pumpen till kardanaxelsnöret?
Posted: 08 Apr 2009, 10:30
by jeenz
fint att du fick en lösning på de chicken