Page 13 of 66

Posted: 24 Sep 2008, 19:48
by M3JONAS
Hells racing wrote:Satt precis och kolla på nitroz, man blir ju lite små sugen:)
Du är inte ensam... Finns fina prostock och promodchassien till salu. Även nyckelfärdiga bilar men det kostar därefter också...
Sagelvs Ford Probe vore fint att få i en rolig maskin i.

Posted: 25 Sep 2008, 19:54
by banzai
Bmwandreas wrote:Ja den låter riktigt coolt. Aldrig hört en V8 låta så här..
Låter som en turbo v8 typ, å de är coolt! Turbon snor mycket ljud från v8an så dom inte låter så jänk 8)

Posted: 26 Sep 2008, 20:40
by Bmwandreas
Motorn ska bromsas nästa fredag hos VM-performance. Ska bli kul att se vad man kan kräma ur!

Bakvagnen ska uppdateras med dubbeljusterbara Koni coilovers, och inställningen av chassie ska Krister Adeen med europarekord Volvon göra. Blir nog bättre än om vi ska försöka lära oss:)

Posted: 26 Sep 2008, 20:43
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Motorn ska bromsas nästa fredag hos VM-performance. Ska bli kul att se vad man kan kräma ur!

Bakvagnen ska uppdateras med dubbeljusterbara Koni coilovers, och inställningen av chassie ska Krister Adeen med europarekord Volvon göra. Blir nog bättre än om vi ska försöka lära oss:)
Har du redan hunnit få ny vev och kolvar eller hoppar du över det?
Blev det ingen bromsning hos DTE?

Adeen verkar ha fått bra koll på chassiinställningar så det kommer nog att bli kanon.

Posted: 26 Sep 2008, 20:46
by Bmwandreas
Efter lite snack med folk i Usa så kommer jag förmodligen få ut 100-200hk mindre med mer volym ur denna turbo.

Så jag kör precis som den är byggd, bara fixar en grym turbin med 4500-5000 stall så man blir startsnabb.

Posted: 26 Sep 2008, 20:48
by M3JONAS
Effekten lär ju räcka och bli över ett bra tag framöver ändå!

Posted: 26 Sep 2008, 20:53
by Bmwandreas
Inte om man ska tävla i prostreet. Men det är väl inte tanken för nästa år heller.. Kjula tävlingarna samt mellansvenska cupen räcker för nästa år. Och kanske nån Sundsvallstävling.

Posted: 26 Sep 2008, 20:57
by Vision79
Bmwandreas wrote:Inte om man ska tävla i prostreet. Men det är väl inte tanken för nästa år heller.. Kjula tävlingarna samt mellansvenska cupen räcker för nästa år. Och kanske nån Sundsvallstävling.
KANSKE ngn Sundsvall?

Det är här du kommer sätta grymma tider ;)

Posted: 26 Sep 2008, 21:00
by Bmwandreas
Ok Sundsvall blir det:)

Posted: 26 Sep 2008, 21:31
by M3JONAS
Hur långt räcker turbon å hur mycket effekt behövs det för att åka 7,60?

Posted: 26 Sep 2008, 22:24
by Bmwandreas
Turbon räcker till 1100-1200hk vid 1.5 bar. Lite mer vid 2 bar. Vi får se hur mycket den orkar trycka!

Kom man neråt 1.10-1.15 i 60-fot så kanske man KAN komma ner i sådana tider. Men sen gäller det att bilen är startsnabb(och föraren) :)

Posted: 01 Oct 2008, 13:05
by Robert 1
Nu är den bromsad!
Suverän respons och inget mottryck.
Effekt och exakta uppgifter får lillebror fylla på med, men 1000+ törs jag säga.....

Robert

Posted: 01 Oct 2008, 15:54
by Bmwandreas
Nu är man hemma efter en trevlig dag i bänken hos VM-performance.

1170hk med 1000rpm/sek.
1140hk/1601nm med 600rpm/sek svep.

Det var min alldeles för liten intercooler som gjorde att jag inte kom upp till 1200hk. Insugstempen stiger från 25 grader till 90 grader under ett svep. Med ny intercooler så ger den nog 1200 hk.

Responsen är helt sjuk. När man kör fullt från botten så laddade den 2.3 bar vid 3600 rpm :lol: Vi drog ner laddet lite i botten för att spara på min orig vevaxel.

Men det gick inte att varva över 6700 rpm pga flyt på ventiler eller lyftare. Tippar på att lyftarna inte klarar mer varv.

Posted: 01 Oct 2008, 16:03
by Konny
Bmwandreas wrote:Nu är man hemma efter en trevlig dag i bänken hos VM-performance.

1170hk med 1000rpm/sek.
1140hk/1601nm med 600rpm/sek svep.

Det var min alldeles för liten intercooler som gjorde att jag inte kom upp till 1200hk. Insugstempen stiger från 25 grader till 90 grader under ett svep. Med ny intercooler så ger den nog 1200 hk.

Responsen är helt sjuk. När man kör fullt från botten så laddade den 2.3 bar vid 3600 rpm :lol: Vi drog ner laddet lite i botten för att spara på min orig vevaxel.

Men det gick inte att varva över 6700 rpm pga flyt på ventiler eller lyftare. Tippar på att lyftarna inte klarar mer varv.

Fina siffror!
Med den effekten och vridet borde de ju gå att åka riktigt BRA tider i de chassi du har 8)
Redan med 7-800hk brukar de ju gå som fan med riktig bil, inte riktigt som med delad 316 bakvagn :lol:

Posted: 01 Oct 2008, 16:07
by Hells racing
Bmwandreas wrote:Nu är man hemma efter en trevlig dag i bänken hos VM-performance.

1170hk med 1000rpm/sek.
1140hk/1601nm med 600rpm/sek svep.

Det var min alldeles för liten intercooler som gjorde att jag inte kom upp till 1200hk. Insugstempen stiger från 25 grader till 90 grader under ett svep. Med ny intercooler så ger den nog 1200 hk.

Responsen är helt sjuk. När man kör fullt från botten så laddade den 2.3 bar vid 3600 rpm :lol: Vi drog ner laddet lite i botten för att spara på min orig vevaxel.

Men det gick inte att varva över 6700 rpm pga flyt på ventiler eller lyftare. Tippar på att lyftarna inte klarar mer varv.
Gött mos, GRATTIS 8)

Posted: 01 Oct 2008, 16:17
by Bmwandreas
Konny wrote:
Bmwandreas wrote:Nu är man hemma efter en trevlig dag i bänken hos VM-performance.

1170hk med 1000rpm/sek.
1140hk/1601nm med 600rpm/sek svep.

Det var min alldeles för liten intercooler som gjorde att jag inte kom upp till 1200hk. Insugstempen stiger från 25 grader till 90 grader under ett svep. Med ny intercooler så ger den nog 1200 hk.

Responsen är helt sjuk. När man kör fullt från botten så laddade den 2.3 bar vid 3600 rpm :lol: Vi drog ner laddet lite i botten för att spara på min orig vevaxel.

Men det gick inte att varva över 6700 rpm pga flyt på ventiler eller lyftare. Tippar på att lyftarna inte klarar mer varv.

Fina siffror!
Med den effekten och vridet borde de ju gå att åka riktigt BRA tider i de chassi du har 8)
Redan med 7-800hk brukar de ju gå som fan med riktig bil, inte riktigt som med delad 316 bakvagn :lol:
Jag körde motorn med exakt samma inställning som jag körde sista repan i Kjula. Och då gav den 912hk och 1100nm. Så det är lite mer nu :)

Posted: 01 Oct 2008, 16:33
by bmw545tic
grymma siffror, grattis :)