Page 13 of 44
Posted: 08 Nov 2008, 20:41
by pelko
Var i garaget en stund idag och byggde klar tryckröret mellan IC och spjäll.
Fick bygga om lite från det första jag hade byggt för att det inte skulle bli några skarpa böjar.
Rätade även upp motorn till sin rätta vinkel. Blev mycket mer plats för tööörbon nu
Bilder:
Fick hem svarta silikonslangar också. Började måtta.
Såhär blev det.
Svetsarna ska slipas ner, sedan ska jag köra med TIG'en över allt. Lite snik-stil men då TIG'en går att använda än så fick det bli såhär. Kommer knappast se sämre ut sedan eller läcka.
Motorn upprätad.
Får vänta med tryckrören på turbosidan tills turbon är köpt.
Mvh Mathias
Posted: 08 Nov 2008, 22:55
by Resgard
Blir snyggt å smidigt å dra tryckrören som du gör när man kapar bort plåten bakom lamporna! Vad blir det för turbo nu då?
Posted: 09 Nov 2008, 01:07
by pelko
Jo jag tycker det blev smidigt faktiskt.
Vet inte än men något fint agg ska det inhandlas i vinter
Vill inte att turbo eller bränslesystemet ska sätta stop iallafall för nästa år efter att sommaren är över och allt fungerar så ska motorn få smaka på laddtryck tills handduken kastas in.
Mvh Mathias
Posted: 09 Nov 2008, 02:44
by roosen69
men som ja förstår de så är de tänkt att juster röret ska sitta kvar i
original höjden för fjädertallriken, som micke gjort! men klart mycke bättre tig:a dit en engen hylsa i samma höjd! hänger däremot inte me
på vart du sätter den övre muttern för att låsa gäng hylsan?..hoppas du
förstår vad ja syftar på...
ändrar mig lite här...tror ja hajjar
röret i över kant borde faktiskt bli bra!
Posted: 09 Nov 2008, 09:36
by Anders Elenius
Ser fint ut!
Varifrån har du köpt intercooler? Mått?
Posted: 09 Nov 2008, 13:36
by pelko
Paint-skilzzZZen är grymma
På bilden ser du ett fjäderben med den gängade stången, hylsan och muttern.
Man trycker ner röret på fjäderbenet tills överkanten på röret samt fjäderbenet ligger i linje med varandra. När man har dom i linje så svetsar man fast hylsan så röret vilar mot hylsan. Muttern bygger man om så den blir större i diameter, när man gör detta så kommer muttern trycka på stötdämparen
och det gängade röret. Röret pressas alltså ihop mellan 1 och 2.
Sedan ska jag limma röret också mot fjäderbenet.
Hoppas du förstår
Anders: Tack. Är en Kina IC jag köpte begagnad, vet ej måtten tyvärr.
Mvh Mathias
Posted: 10 Nov 2008, 20:57
by roosen69
yepp klart som korvspad!
Posted: 16 Nov 2008, 15:47
by pelko
Har inte hänt så mycket det senaste då vi håller på att slå upp nya skåp och hyllor i garaget samt har storstädning så allt ser ut som kalla kriget.
Jag har varit hos Specialsvarv och hämtat lite bussningar till länkarmarna fram samt en växelspak som han har tillverkat. Växelspaken kommer inte till sin rätt på bilden men den är sjukt go att hålla i samt ser grymt rejsig ut.
Bussningarna blir lite av en prototyp med inbyggda fettnipplar så man kan trycka in fett lite då och då. Det kan uppstå lite knakande ljud då två hårda material gnager mot varandra, därav möjligheten att trycka in fett.
Annars har jag fått hem en catchtank för vevhusventilationen också samt måttat lite för side-pipen som ska byggas. Har även hängt dit generator samt servopump och en likadan kylare jag ska använda för att se så allt får plats.
Kylaren kommer bytas ut till en ny sedan då denna är helt mongo men den fungerar att måtta med. Ska rensa motorrummet i början på nästa vecka, sedan slipa ordentligt för att till nästa helg spruta på 2k epoxygrund.
Bilder:
Bussningarna.
På bilderna nedan ser man fettkanalerna in mot hålet där axeln ska gå.
Växelspaken.
Catchtanken.
Kapade även bort batterihyllan så man får mer plats för w-gate samt downpipe.
Såhär ser det ut me de största komponenter monterade. Allt bara temporärt ditsatt med stripes, tejp och liknande
Här på förarsidan kommer sidepipen mynna ut. Blir en liten krök i någon passande vinkel.
Gott om plats under då org tanken inte ska dit mer.
Tänkte fräsha till ljuddämparen istället för att köpa ny, är fattig som en gris nu. Ska kapa bort alla stag och rör som finns, sedan göra den plåtren och till sist spruta på 2k epoxy. Slutligen lacka med någon fin värmetålig färg.
Mvh Mathias
Posted: 16 Nov 2008, 16:12
by Resgard
Hajjtekk bussningar med smörjnippel
Posted: 16 Nov 2008, 16:26
by balobas
såna bussningar har jag oxå ligger,, tur att ja inte hunnit få på dom
Posted: 16 Nov 2008, 16:39
by pelko
balobas wrote:såna bussningar har jag oxå ligger,, tur att ja inte hunnit få på dom
Specialsvarv har nog skickat iväg över 100 par bussningar och det var en som "klagade" på att det lät, och det var en av hans närmsta kompisar.
Så det är inget nödvändigt att göra såhär enligt mina egna erfarenheter från förra året men det är alltid kul att se hur saker utvecklas för att bli bättre.
Mvh Mathias
Posted: 16 Nov 2008, 21:19
by balobas
feed på detta när du kört ett tag med dem
Posted: 21 Nov 2008, 12:36
by pelko
Det är fortfarande lite möblering på G i garaget så jag har inte gjort så mycket på bilen. Istället har jag gjort en lista över nästan alla saker som ska köpas och tillverkas innan bilen står klar. Jag kanske inte borde ha gjort en sådan här lista för det blir galet mycket pengar och man blir mörkrädd när man som student ska försöka få tag på dom.
BMW 320 E30 - M50B25 Turbo wrote:
2008-11-21 -> 2009-03-18
Köpa:
* Hjullager fram och bak.
* Topplagringar för stötdämpare fram och bak.
* Nya spindelleder till länkarmarna fram.
* Bromsklossar fram och bak.
* Damasker till stötdämpare och styrväxel (4st).
* Stålomspunna bromsslangar.
* Nav vänster bak.
* Diverse nipplar och anslutningar för bromsrören.
* Hanbromsvajrar.
* Gasstötdämpare för huvmekanismen.
* Frontplåt.
* Höger framskärm.
* Grill.
Utföra/tillverka innan lack:
* Mäta, skaffa material och tillverka bränsletank.
* Dra färdigt bränsleslangarna för pumpar och catchtank.
* Epoxygrunda och lacka: Diff, bärarm höger bak, länkarmar och fjädrar.
* Pressa i bussningar i bakvagnen samt montera balk och bärarmar.
* Montera stötdämpare, fjädrar, nav, diff och drivaxlar i bakvagnen.
* Svarva till fjädertallrikar till coiloversen fram.
* Svetsa stödhylsan på fjäderbenet samt montear coiloversdelarna.
* Montera kompletta fjäderben, styrväxel, länkarmar och krängare fram.
* Renovera bromsoken fram och bak samt montera.
* Göra klart bromssystemet (pressa nipplar och göra fästen för rören)
* Expoxygrunda samt lacka motorrummet i färgen Imolaröd II.
* Bygga om så att huven öppnas "rätt". Dvs som E36, inte som E30.
Utföra/tillverka efter lack:
* Montera klart inredningen med innertak, paneler, säten och tillbehör.
* Montera dörrar, framskärmar, bagagelucka samt taklucka.
* Montera alla rutor: framruta, bakruta samt sidorutor fram och bak.
* Montera front, lampor, lister, grill, emblem och övriga småsaker.
Efter att ovanstående är gjort så ska bilen stå på egna hjul med ny lack. Inredning ska vara klar samt bränslesystem, bromssytem och övriga chassikomponenter. Bilen ska se ut och vara en komplett bil utan motor och växellåda. Allt på in och utsidan ska vara klart med andra ord.
BMW 320 E30 - M50B25 Turbo wrote:Köpa:
* Vev och ramlager till motorn.
* Oljepump och vattenpump.
* Alla packningar till motorn.
* O-ringa samt plana toppen.
* Spridare.
* Koppling.
* Turbo.
* Dumpventil.
* Bränslepumpar.
* Luftfilter.
* Modifeerad styrbox.
* Olja till motorn.
* Olja till växellådan och bakaxeln.
* Tändstift.
* Hardyskiva.
* Stödlager.
* Diverse slangar, rör och kopplingar till motorn.
* Kylare.
* Framlampor.
Utföra/tillverka:
* Bygga ihop motorn.
* Montera motor och växellåda i bilen.
* Montera alla omkringsaker för motorn samt växellådan.
* Bygga grenrör, ett tryckrör, downpipe och omkringsaker.
* Miljarder småsaker som krävs innan uppstart.
När allt här ovanför är klart har jag räknat ut att jag är cirka 65 000kr fattigare och en färdig bil rikare. Innan 2009-03-18 är målet att ha bilen färdig utom motorn. Sedan två månader frammåt, till 2009-05-18, så är målet att hela bilen står klar för att kunna köras.
Det är svårt att uppskatta tiden och pengarna man får in så långt i framtiden och en sån här lista går inte att följa fullt ut men det är skönt att ha allting uppskrivet så man vet vad man har att göra och köpa. Sedan tar allting mycket mer tid än man tror men jag ska ligga i för att få klart bilen tidigt så man får mycket körtid. Dock är det pengarna som till största delen begränsar framfarten.
Ska se om det blir lite skruvande idag, isåfall kommer det biler.
Mvh Mathias
Posted: 21 Nov 2008, 13:01
by Grefven
har du skaffat nya fjäderben att bygga coilovers på? för annars måste du fortfarande fixa dessa så gängan låser fast dämparen i benet där ditt gått sönder.
Posted: 21 Nov 2008, 13:02
by pelko
Fick med ett par fräsha ben med redan kapad org tallrik då jag köpte bilen.
Så jag använder inte de trasiga.
Mvh Mathias
Posted: 21 Nov 2008, 23:01
by pelko
Har varit hos
Specialsvarv och fixat de övre fjädertallrikarna idag. Blev skitbra som vanligt. Ska testa coilsen imorgon för att måtta in allting så man kan bygga klart dom till 100%.
Kommer mer bilder imorgon då det ska skruvas hela dagen.
Bilder från idag:
Började med en massiv stor alu-bit.
Borrade hålen som stötdämparen ska gå igenom upp till topplagringen.
Färdig för att stickas av.
Två färdiga.
Såhär blir det sedan med topplagringen. Givetvis ska jag köpa nya lagringar, måttar enbart med denna rötna.
Mvh Mathias
Posted: 22 Nov 2008, 02:59
by Strandholm
pelko wrote:* Nya spindelleder till länkarmarna fram.
Kan man köpa dom lösa? trodde dom satt ipressade.
ena "damasken" är trasig för mig såååå... vart hittar jag detta? :]