Page 13 of 18

Posted: 14 May 2009, 22:05
by youask
Bmwandreas wrote:Sitter spjället närmast 1:ans cylinder? Kan vara så att cylindrarna längst bak får mest luft och går snålare så att det spikar lite där?
Med orginal insug är det cyl#1 som brukar få mest luft.




Tycker det låter konstigt att det skulle hänt, vad kör du för kolvar? Kolvringsgap??
Jag tog komp prov på min i höstas efter säsongen (~1500mil) och var mindre än 5% skillnad mellan cylindrarna.

Posted: 14 May 2009, 22:18
by Bmwandreas
HKS packningen ska lätt hålla för detta. Så det är nog något annat som strular. Och är insuget så borde det inte vara luftteorin. Hur är det med soppatillförseln? Sitter matningen vid cyl 1?

Posted: 14 May 2009, 22:31
by Aleex
Bmwandreas wrote:HKS packningen ska lätt hålla för detta. Så det är nog något annat som strular. Och är insuget så borde det inte vara luftteorin. Hur är det med soppatillförseln? Sitter matningen vid cyl 1?
Matningen går in vid cyl 4, vet inte om han som gjort jobbet på blocket knas, men det är konstigt med.

Posted: 14 May 2009, 22:34
by fredrick
matningen vid 4an.. är ju några till gammel evosar som skrotat maskin efter att ha gått på lite för hårt med tändningen när det har mappats på gatan.

Posted: 14 May 2009, 22:37
by Aleex
youask wrote:
Bmwandreas wrote:Sitter spjället närmast 1:ans cylinder? Kan vara så att cylindrarna längst bak får mest luft och går snålare så att det spikar lite där?
Med orginal insug är det cyl#1 som brukar få mest luft.




Tycker det låter konstigt att det skulle hänt, vad kör du för kolvar? Kolvringsgap??
Jag tog komp prov på min i höstas efter säsongen (~1500mil) och var mindre än 5% skillnad mellan cylindrarna.
Jag åker med ross kolvar ogap 0.45 topp o 0.55 andra ring
Har gjort va ross rek

Posted: 14 May 2009, 22:46
by Bäckis
Det faktum att packningen gick först känns som ett bevis för spikningar. Att du nu har leak down pga skadade ringar, kolvar och/eller lopp är bara ett till bevis.

Det går inte att mappa en sådan här motor safe på gatan, inte ens om man kan det man gör.

Bara bita ihop och riva isär :evil:

Posted: 14 May 2009, 23:02
by Aleex
Bäckis wrote:Det faktum att packningen gick först känns som ett bevis för spikningar. Att du nu har leak down pga skadade ringar, kolvar och/eller lopp är bara ett till bevis.

Det går inte att mappa en sådan här motor safe på gatan, inte ens om man kan det man gör.

Bara bita ihop och riva isär :evil:
Ja vi får se när jag river isär

Posted: 14 May 2009, 23:11
by JimmyA
vi river imorrn då? ring isf jag kommer va ledig hela fredagen! sen blire plastic padding och TIG på allt som e skadat och valhalla på natten hehe 8) :lol:

Posted: 16 May 2009, 09:44
by Aleex
Jag slet isär maskinen inatt. Men jag är fan förbryllad, Jag hittar inge fel. Kolvar och ringar ser hur bra ut som helst. Jag får lämna in blocket på kontroll. Toppen kan de inte vara heller den är ju ny renoverad. Någon som har ideer?

Posted: 18 May 2009, 08:42
by Aleex
Var hos FP ingines och mätte blocket. Blocket hade blit typ 1- 2 hundringar ovalt men det är typ ingenting. Sen var de en ganska grovrepa nere i 3:ans cylinder. Men känns konstigt att de skulle försvinna 5 kg i komp pga av den.
En annan teori är att den gått för fett när vi börja mappa, så bränslet har skäljt bort oljan från väggarna. De har då blivit varmt och kolvringarna har tappat spänsten typ. Vad tror ni?
Idag ska jag hämta ett nytt block som ska borras, linehonas och deckas. Ser ingen annan utväg.

Posted: 18 May 2009, 09:21
by Sandén
Aleex wrote:Var hos FP ingines och mätte blocket. Blocket hade blit typ 1- 2 hundringar ovalt men det är typ ingenting. Sen var de en ganska grovrepa nere i 3:ans cylinder. Men känns konstigt att de skulle försvinna 5 kg i komp pga av den.
En annan teori är att den gått för fett när vi börja mappa, så bränslet har skäljt bort oljan från väggarna. De har då blivit varmt och kolvringarna har tappat spänsten typ. Vad tror ni?
Idag ska jag hämta ett nytt block som ska borras, linehonas och deckas. Ser ingen annan utväg.
Fan va surt =( Byter du ringar osv nu med då eller? Va kolvarna runda då?

Posted: 18 May 2009, 09:39
by Aleex
Självklart byter jag ringar. Bygger ju ihop motorn med nya lager med eftersom jag byter block.

Posted: 20 May 2009, 11:16
by Aleex
De blocket jag skulle hämta i uppsala, var tyvärr skrot :( De gick inte att använda. Veven va så dålig så de hade börjat käka material i blocket på axialöverfallet. Jag tänkte fan de är verkligen nån som inte vill att jag ska köra. Men det blir värre.
Åkte till örebro i går o hämtade ett block av en annan evo åkare. Fick de grattis om ja hämtade skiten bara. Tog 1.5 tim ner. Jag tänkte perfekt hinner man riva o lämna in skiten med. Men eftersom jag har så tur så kommer jag förbi kjula avfarten mot sthlm. Vad händer där? Jo mitt däck på bilen exploderar. Va fan tänkte jag. Ska ut o leta fram reservhjulet. Men det ligger inte i bilen! 2 mil till närmsta avfart.
Nu tänker jag verkligen att det är nån som inte vill att ja ska åka.
Ska jag börja ringa efter hjälp,då ser jag att batteriet på mobilen börjar bli dåligt och ingen laddare. Ringer lite polare men ingen kan komma. Till slut kommer min svärfar efter jobbet, med ett däck o lite verktyg.
Jag fick vänta 4.5 timmar innan jag fick hjälp. Tror ni då man tänkte några gånger på om man verkligen skulle hålla på med bilar eller att andra ville de?
Kom ju hem till slut och skulle riva isär blocket. Rev isär allt och de verkade se bra ut. Men innan jag rev isär så tänkte jag om man verkligen skulle riva med tanke på vilket flyt jag hade haft.
Men nu är de på borrning hos värmdö så får de förhoppningsvis på måndag. Så de verkar ju vända nu

Posted: 20 May 2009, 11:18
by Aleex
Toppen är provtryck och den verkar vara hel

Posted: 20 May 2009, 12:03
by r.ivars
haha eller buhu, man vet fan inte om man ska skratta eller gråta.. men fan va du sliter :)

kör hårt det kommer bli hur bra som helst tillslut :)

Posted: 20 May 2009, 12:29
by micke999
bara hoppas de blir bra nu när du haft så mycke otur

Posted: 20 May 2009, 15:13
by Tysken
Å fy fan! :shock: Dags som sagt för lite tur nu. Synd att jag jobbade..