MrQuickzilver wrote:Nån som har bilder på hur man kan modifiera balken på e30 så man får dit en diff från e34? Har sett den på BmwAndreas M3a men ja behöver mer tips!
Men varför? De e ju samma grejor i husen bara utsidan som e olika eller?
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
MrQuickzilver wrote:Nån som har bilder på hur man kan modifiera balken på e30 så man får dit en diff från e34? Har sett den på BmwAndreas M3a men ja behöver mer tips!
Men varför? De e ju samma grejor i husen bara utsidan som e olika eller?
MrQuickzilver wrote:Nån som har bilder på hur man kan modifiera balken på e30 så man får dit en diff från e34? Har sett den på BmwAndreas M3a men ja behöver mer tips!
Men varför? De e ju samma grejor i husen bara utsidan som e olika eller?
Han körde väl med 210 huset som är större?
De e ju lika medbringare på utgående axlar eller?
Å de e ju lättare att byta ingående medbringaren i en m535 klump till en från e34 än att bygga om hela bakvagns balken eller?
Eller är de större grejor i e34 m5 än i m535?
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
MrQuickzilver wrote:Nån som har bilder på hur man kan modifiera balken på e30 så man får dit en diff från e34? Har sett den på BmwAndreas M3a men ja behöver mer tips!
Men varför? De e ju samma grejor i husen bara utsidan som e olika eller?
Kanske formulerade mej fel, men det är ju just hur man får dit ett annat hus än ett som passar direkt i balken som e28ans.
Vill alltså se hur man får dit en lamelldiff från e34.
E28 diffarna man vill ha växer ju som sagt inte på träd...
Vision79 wrote:Finns det ngn drivaxel som funkar ihop med "skottsäkra" konceptet förutom sviktstål?
Bäckis wrote:Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.
Tror jag läst igenom allt, men inte sett någon som gjort detta! Hoppas inte trådskaparen ogillar detta inlägg! Men det går även att göra en budgetvariant om man känner att man inte vill betala för ett par sviktstålaxlar men som håller för mycket mos ändå. Polarn kom på detta, och jag har precis byggt mig denna bakvagn. Man kan få dit M535 drivaxlarna om man kapar den inre medbringaren en bit (jag kapade 10 mm). Sen svarvade jag lite på ytan som sitter "mot" drivaxeln. Behövs det så kan man även svarva av nån mm på medbringaren som sitter i diffen (huvudsaken att drivaxeln har lite plats att röra på sig i sidled, så det inte sitter stumt). Det kräver även att man kapar ur lite i bärarmen så medbringarn går fritt.
Jäkligt snyggt va : ) Fått endel frågor hur vi gjort med våra bakvagnar. Finns troligvis andra bättre sätt men så här gjorde vi vill jag minnas. Klaga inte på mig om skiten sprängs och allt går åt helvete..........
Kapat bort en bit i bärarmen så drivaxeln och inre medbingaren går fritt.
Drivaxeln måste kunna röra sig något i sidled när allt är klart.
Fick flytta mitt fäste till stötdämparen. Jag kör Volvo 480 så jag vet ej ifall man måste göra det på bmw.
Last edited by B18_A on 28 Dec 2010, 17:00, edited 10 times in total.
r.ivars wrote:Bättre än orginal men sviktstålsaxlar är ju det bästa man kan ha, lika viktigt som hardyskiva..
Du måste ju ha ett flex någonstans..
Du spar ju inte bara knutarna med sviktstålsaxlar, kardan, knutkors, diff etc..
Köp sviktstålsaxlar till standard grejerna annars om man vill spara in lite.. Lär hålla minst lika bra som en orginal m535 bakvagn..
Håller med dig! Sviktstålaxlarna gör så att det blir mindre påfrestning på grejjerna! Hade inte tackat nej till ett par själv : )
Men känner man att det är för dyrt, funkar detta jäkligt långt! Polarn som visade mig detta, har kört över två år med M535 drivaxlarna. Och han är ganska stygg mot sin bil. Dumpa koppling och ståbörna på 3:an är mer vanligt än ovanligt för han. Och grejjerna har inte visat någon tendens till att säga upp sig än iaf. Han kör en Volvo 162 med zf, moddad e30-bakvagn, och en M50B25 som laddar 1.7 bar) (Hans bil kan man läsa om i Street&Strip nr 4 år 2006) Skickar med ett filmklipp : )