Page 13 of 80
Posted: 19 Aug 2006, 10:40
by M3JONAS
johankihl wrote:Ligger en 535 låda i mitt garage som garanterat är billig. Skicka PM om du är intresserad så kan jag ta med den till stockholm på Måndag.
Jag har troligtvis fått tag på en 535 e28 låda som jag tänkte testa med, annars hör jag av mig.
Posted: 19 Aug 2006, 10:40
by M3JONAS
Apropå 535 lådor... Har de oxå 0,81 på 5:an?
Posted: 21 Aug 2006, 22:57
by M3JONAS
johankihl wrote:Ligger en 535 låda i mitt garage som garanterat är billig. Skicka PM om du är intresserad så kan jag ta med den till stockholm på Måndag.
Skulle hämta en 535 låda idag men dessvärre hade vi missuppfattat varandra så det var en 525td låda
Å du har bergis redan åkt till Tjockholm?
Posted: 03 Sep 2006, 00:02
by M3JONAS
Nu har det bytts låda.
Fick tag på en 535 E28 låda från bmw gänget i Alunda.
Man hade ju hoppats på att de skulle vara bolton men som vanligt så är det inte så enkelt som man kan hoppas och tro...
M5 lådan var 44mm längre än 535 lådan vilket innebar att jag fick förlänga växellänkaget. Sitter en till kåpa så det ser ut som om det skulle vara en växel till i M5 lådan.
Var väl i sig inget större bekymmer om man haft alusvets i garaget...
Passade nu på att byta koppling och satte i en 618 tryckplatta med en sportig, organisk lamell med fjädrat centrum.
Nu ska jag bara fixa till en bättre växelspaksknopp som inte glappar lika mycket som nuvarande, slitna, knopp. Kan det bli bra om man svarvar en i alu?
Nya kopplingen kändes mycket mer lätthanterlig och det är helt klart lättare att smyga iväg nu.
Man kan ju hoppas att det kan råda bot på mina bakaxelbekymmer men vi får väl se!
Har iaf klarat av en hel kvälls hårdkörning och filmande med en hel del sladdande och lekande så det bådar gott ; ) Om det funkar i längden lär man märka på Tullinge...
Posted: 03 Sep 2006, 13:35
by Fisåkare
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu e de dax Jonas! För en stor smula tur, de kan du verkligen behöva.
Vid närmare eftertanke så räcker det nog inte med en stor smula tur, för din del. Så här i eftertankens bleka krankhet, så behöver du garanterat en hel kanellängd med innehålsförtäckningen "100% SUPERFLAX"
.
Lycka till nu Jonas!
PS. Ring om de e nått.
MVH // Tobbe P
Posted: 03 Sep 2006, 20:57
by M3JONAS
Idag rådde jag bot på den glappa växelspaksknoppen.
Svarvade till en aluknopp och nu känns växlingarna mycket tightare :up:
Passade även på att ta en bild på bilen när den för en gångs skull är hel, nytvättad och utanför garaget
Posted: 03 Sep 2006, 20:59
by Overcharged
den är fet
rätta stuket med e30 & kompressor
Posted: 10 Sep 2006, 18:35
by M3JONAS
Nyss hemkommen från en kanonhelg på Tullinge med en bil som för en gångs skull slipper åka bogserlina ska man försöka summera lite.
Till den här tävlingen hade jag bytt till en 535 låda samt monterat en organisk koppling med vanlig tryckplatta iställer för den treskiviga sinterkoppling jag tidigare kört med.
För att gardera mig om att få åka några repor så hade jag dessutom tagit bort massor av tändning under 5000rpm bara för att få mindre vrid i starten och därmed skona drivaxlarna. Fegade till en början väldigt mycket men till slut blev iaf helgen bästa repa såhär: 60 fot: 1,72 201m:7,717 146,06km/h 402m: 11,844 193,55km/h.
Tyvärr så strulade det en hel del med växlingarna då jag tyckte att det var svårt att få i tvåan när man drog han långt på 1:an.
Slutfartsmässigt så hade jag nu 2km/h lägre slutfart än vad jag tidigare haft som bäst, tror att stor del av detta kan tillskrivas att utväxlingen på 3:ans växel, som jag går i mål på, är 1,4 istället för 1,35 som det var i gamla lådan och att jag då hamnar på varvstoppet el iaf efter effekttoppen.
Tyvärr så verkar det även som om topplockspackningen gått på lunch igen, börjar misstänka att någonting är knasigt med mina topplocksbultar...
Passade även på att väga bil och chaufför och vi vägde tillsammans 1438kg med knappt halv tank, det är inte direkt lätt
Posted: 10 Sep 2006, 19:18
by Nisse977
Det var katten var tung den var!? Kan inte du eller bilen banta bort några hundra kilo?
Min bil med mig i väger bara 1215kg och fulltank. Och min bil är inte stippad på inredning mm.
Jag hade en 535i -91 för några årsen... Jag tyckte den hade just det beteende som du upplevde med växlingen från ettan till tvåan när man varvar mycket.. Min var också seg. Kändes som att spaken hölls kvar i ettan till varvet dalat ner en bit!?
Kul att drivaxlarna höll annars!
Posted: 10 Sep 2006, 19:28
by M3JONAS
Nisse977 wrote:Det var katten var tung den var!? Kan inte du eller bilen banta bort några hundra kilo?
Min bil med mig i väger bara 1215kg och fulltank. Och min bil är inte stippad på inredning mm.
Jag hade en 535i -91 för några årsen... Jag tyckte den hade just det beteende som du upplevde med växlingen från ettan till tvåan när man varvar mycket.. Min var också seg. Kändes som att spaken hölls kvar i ettan till varvet dalat ner en bit!?
Kul att drivaxlarna höll annars!
Ja vi är tunga båda två, fast att ta bort 100kg på mig kan vara svårt, fast 20kg skulle man klara sig bra utan...
Funderar på att plocka ut stereo och rensa lite, då borde man kunna komma ner minst 50kg iaf.
Posted: 13 Sep 2006, 15:47
by M3JONAS
Hmm, fick reda på att det finns större Autorotoskompressorer som det går att ladda mycket med så det kanske blir en sådan med ett halvt kilos laddtryck till
Fick även reda på att Whipple/Lysholm har kompressorer som kan varvas 16000rpm och som ger 5 lliter per varv och som klarar att ladda 30psi, då jäklar kan det bli mos i smällan
Mao så finns det en Autorotor MX420 till salu löst...
Posted: 14 Sep 2006, 03:15
by Zwofurti
äh släng det där junket och bygg en turbosnurra nu jonas
du kör väl ändå bara rakt-fram bana?=) eller?=) så inte gör det nåt om du mister lite respons
Posted: 15 Sep 2006, 15:14
by M3JONAS
Hade bekymmer i helgen med att det blev tryck i kylsystemet igen, bara att konstatera att topplockspakningen sagt upp sig för andra gången denna sommar.
Ringde PPF på onsdag och konstaterade att de hade packning och ARP bultar hemma och idag fick jag ett paket från Avesta. Skönt att man slipper vänta i veckor på delar!
Stort tack för hjälpen Anderas och Andreas.
Nu har man helgen räddad
En lite märklig grej är att de Racewarebultar som jag kör med nu ska enligt uppgift dras med 70nm medans de ARP bultar jag nu köpt ska dras med 80ft/lb devs 109nm med molyfett eller 160nm med 30w olja.
Det är mao dubbla momentet... Båda bultarna är specade till 190000psi.
Posted: 15 Sep 2006, 16:21
by johankihl
Vet om två killar som har haft problem med kompression i vattnet pga raceware bultar. Ärlig talat så börjar man ju att ifrågasätta hur bra de är när man ska dra m12 bultar 70nm??
Posted: 15 Sep 2006, 16:59
by M3JONAS
johankihl wrote:Vet om två killar som har haft problem med kompression i vattnet pga raceware bultar. Ärlig talat så börjar man ju att ifrågasätta hur bra de är när man ska dra m12 bultar 70nm??
Precis vad jag oxå funderar över, har dessutom mailat till Raceware och ifrågasatt deras moment men enligt dem får man absolut inte dra dem mer än 75nm...
Samtidigt vet jag att Jakangänget åker Raceware med gott resultat, fast då med pyramidringar.
Posted: 15 Sep 2006, 20:58
by Per Eriksson
Är det samma stigning på dom?
Posted: 15 Sep 2006, 21:03
by johankihl
Till audi har jag för mig att det är samma stigning som ARP.