Page 13 of 21

Posted: 03 May 2007, 08:47
by AndersJ
Hoppas det är okej för andré att jag lägger in ett inlägg här :)

Jag har också varit i kontakt med SBP om detta och läget är följande:
Min bil räknas som ombyggt fordon. Det är en E30 318 från 85 som jag gjort följande modifieringar på:

Motorn är utbytt till M30B35
Växellåda från E28 528
Frambromsar och fjäderben från E36
Bakbromsar från 318IS, d.v.s skivor
Nav från M3 E30, d.v.s fembult
Det enda som är orört i drivlinan är slutväxeln och bakre delen av kardanen. Resten är utbytt eller modiferat.

Enligt teknikern på SBP kvalar min bil in som ombyggt fordon och det krävs då en besiktning av SFRO. Besiktningen ska tydligen inte vara några problem eftersom motorn ger 218 hk och gränsen för en E30 är 224,4 hk (Kan vara högre eftersom andré fick sin godkänd).
Uppgifterna om fordonet lämnar sedan SFRO till besiktningen och resten går till som andré beskriver.

Mitt tips till er som funderar i dessa banor är att ringa SBP och höra med dem. Min bil kommer i.v.f regbesiktas med M30 under våren :D

Posted: 03 May 2007, 11:23
by St3v3
AndersJ wrote:Hoppas det är okej för andré att jag lägger in ett inlägg här :)

Jag har också varit i kontakt med SBP om detta och läget är följande:
Min bil räknas som ombyggt fordon. Det är en E30 318 från 85 som jag gjort följande modifieringar på:

Motorn är utbytt till M30B35
Växellåda från E28 528
Frambromsar och fjäderben från E36
Bakbromsar från 318IS, d.v.s skivor
Nav från M3 E30, d.v.s fembult
Det enda som är orört i drivlinan är slutväxeln och bakre delen av kardanen. Resten är utbytt eller modiferat.

Enligt teknikern på SBP kvalar min bil in som ombyggt fordon och det krävs då en besiktning av SFRO. Besiktningen ska tydligen inte vara några problem eftersom motorn ger 218 hk och gränsen för en E30 är 224,4 hk (Kan vara högre eftersom andré fick sin godkänd).
Uppgifterna om fordonet lämnar sedan SFRO till besiktningen och resten går till som andré beskriver.

Mitt tips till er som funderar i dessa banor är att ringa SBP och höra med dem. Min bil kommer i.v.f regbesiktas med M30 under våren :D
Du får ha 15kw/100kg i bilen när du reggar som ombyggt, en helt standard e30(min har 1260kg i tjänstevikt) skulle då få ha 257 hk, din skulle troligen få ha mer eftersom den troligen blir tyngre?

Sen så kommer väl din motor att vara helt original med avgasrening och allt?

Posted: 25 May 2007, 10:37
by Andreas K
mötte detta monster framsussandes 50cm över vägbanan igår på e4 söder om jönköping. Mappning på g?

Posted: 25 May 2007, 13:42
by Bmwandreas
Mappad och klar, funkar helt perfekt!

626hk på vanlig bensin och 705hk på racebensin...

Posted: 25 May 2007, 14:16
by Butchermardin
Bmwandreas wrote:Mappad och klar, funkar helt perfekt!

626hk på vanlig bensin och 705hk på racebensin...
Fyfan vad fett! Kan tänka mig André är "ganska" nöjd med det resultatet! :D

Har ni testat den på gatan efter mappningen?

Posted: 25 May 2007, 14:29
by Bäckis
Ja, den är testad. Går som satan ;)

Posted: 25 May 2007, 16:20
by peppe
Bara att gratulera. Fick ju höra en belastning live via Bäckis tele ;)

Posted: 25 May 2007, 16:29
by _Kalle_
grattis! Vid vilka laddtryck blev det dessa siffror?

Posted: 26 May 2007, 00:51
by andré
Så äntligen hemma.....
Stort tack till pojkarna i dalarna. Och jag är riktigt imponerad över Ärtan. Han sköter bänken och mappningen kanon. Riktigt duktig på sina saker. Jag bara bugar och bokar.

Motor effekt:
Vid 1bar ger den 500hk. Pikar upp till 525 i slutet.
vid 1,7 ger den 626hk gatsoppa Komm upp till 640hk vid 1,8
vid 1,8 ger den 705hk 792 nm racesoppa.
Räknat på 15% förlust.

Klarar inte ladda mer botnar turbon där så ska man ha mer effekt så blir det byta agreggat. Och det blir inte. :lol:

Bilen är så lugn och fin att köra nu. Spiner trean ut sen bara bettar det med 255orna.
Väldigt lätt körd kändes det som. Men jag har ju inte testat så mycket än så vi får se hur den känns senare.

Posted: 26 May 2007, 08:46
by Ripper
Sjukt stort grattis......

Bara lite avis.....

Posted: 26 May 2007, 08:53
by E34 RRT
har du ingen film när den är i topp trim? :D skit snyggt bygge i varje fall!...

Posted: 26 May 2007, 10:29
by oddis
Grattis med gromme tall! 8)

Hørte jeg noen nevne FILM? :twisted:

Posted: 26 May 2007, 11:52
by andré
Tackar


Kommer film snart. Måste först ordna lite saker med bilen. Sen ska jag jobba borta nu i veckan så kanske nästa helg.

Posted: 26 May 2007, 11:54
by andré
Föresten Bäckis har filmat lite av bromsningen. Och en liten film snutt när jag kör på gata.

Så jag hoppas att han hade kunnat lägga upp det.

Posted: 26 May 2007, 12:24
by E34 RRT
jag sejjer:UPP MED FILMEN.... :D

Posted: 27 May 2007, 14:23
by kimmit
grattis flotte tall:-)

hvordan Turbo bremset du den med?hvor stort eksos hus?hvilke dyser brukte du?

holder på med liggnende prosjekt

Posted: 27 May 2007, 15:16
by andré
En precison PT72 tror det är ett 0,96 avgashus.

Och om dyser är spridare så är dom 788cc