Page 13 of 23

Posted: 05 Apr 2008, 09:30
by Vision79
Robert 1 wrote:Varför inte modifera luftmassemätaren och mappa orginalsprutet? Det finns folk som kan det också. Då får man alla trevliga funktioner kvar som orginal styrsystemet har.

Robert
För att när vi ska åka 402m och vill ändra launchen eller ställa på mer smosk går det inte!

Posted: 05 Apr 2008, 09:35
by Vision79
hartge wrote:hur blir det med ews systemet när man ska ha dit ett nytt styrsystem???
Org boxen får sitta kvar!...tar av den dom funktioner vi behöver till nya sprutet bara...imobiliser etc ska vara intakt!

Posted: 05 Apr 2008, 09:38
by Vision79
*L.R* wrote:dessutom vill de ha lastsignal.

man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.

kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.


går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..

Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.

Posted: 05 Apr 2008, 09:40
by Vision79
robbz wrote:yo, skit i vanosen då? bara krångel....
fick för mig nån stans att ni skulle köra autronic? eller har jag blandat ihop nåt som vanligt? :wink:

kasta vanosskiten i sopen och häng på ett sm4 istället!
/mvh
Njae d har vi inte...kan inte motivera Autronic i pris tyvärr...Linken jag själv kör på funkar lika bra..har CLL och Autotune etc..halva priset klockrent att mappa o enkelt att förstå..bra support!

Posted: 05 Apr 2008, 11:19
by nicke.t
har oxo ett moristech sprut piggyback som ja ska försöka funka,sitter i en gammal m5 3.6.ska bli intresant se hur de funkar.eller har ni bytt sprut?

Posted: 05 Apr 2008, 15:12
by Vision79
nicke.t wrote:har oxo ett moristech sprut piggyback som ja ska försöka funka,sitter i en gammal m5 3.6.ska bli intresant se hur de funkar.eller har ni bytt sprut?
Det kommer nog funka! , vet ett gäng här i krokarna som startade upp en E36 325 turbo idag utan konstigheter...Roger på Mnords 525 med Vanos gick klockrent!!

Posted: 05 Apr 2008, 17:40
by *L.R*
Vision79 wrote:
*L.R* wrote:dessutom vill de ha lastsignal.

man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.

kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.


går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..

Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.
är LINK-sprutan anpassad just för vanos. eller har de bara en programerbar PVW-utgång?

blir ju svårt att reglera något utan att någon referens att reglera emot. mig veterligen är det bara ledskenorna i VNT-turbos man relgerar utan referensvärde

Posted: 05 Apr 2008, 20:20
by Vision79
*L.R* wrote:
Vision79 wrote:
*L.R* wrote:dessutom vill de ha lastsignal.

man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.

kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.


går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..

Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.
är LINK-sprutan anpassad just för vanos. eller har de bara en programerbar PVW-utgång?

blir ju svårt att reglera något utan att någon referens att reglera emot. mig veterligen är det bara ledskenorna i VNT-turbos man relgerar utan referensvärde
Lite matnyttigt:

http://www.linkecu.com/support/geninfoa ... ontrolinfo

Posted: 23 Apr 2008, 05:45
by Vision79
Lite uppdateringar ft..

Nya sprutet har kommit...vad det är får ni se så småningom *L*

Tanken (hoppet) finns att vi ska stå i en Dynapack inom kort (dagar?) och få börja klappa fram ngra friska galopperande unghingstar.

Posted: 23 Apr 2008, 16:05
by moonzhine
varför krångla till det,kör Autronic eller liknande på en gång..

Posted: 23 Apr 2008, 17:47
by Vision79
moonzhine wrote:varför krångla till det,kör Autronic eller liknande på en gång..
För att vi vill ha VANOS och Imobilizer etc fullt fungerande!..skulle ta enormt lång tid i bänken av justerande för att få en tillfredställande mapp.

Posted: 23 Apr 2008, 22:52
by s2_i_e30
ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan

Posted: 23 Apr 2008, 23:40
by Tjottirotti
Vrid is the shit! även om man som sagt lär få byta drivlina vid varje oljeservice...

Posted: 24 Apr 2008, 01:33
by *L.R*
[quote="s2_i_e30"]ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote

begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..

Posted: 24 Apr 2008, 05:18
by johankihl
*L.R* wrote:
s2_i_e30 wrote:ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote

begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..
Och det tror du inte att en såpass stor motor och förhållandevis liten turbo kommer att ge ändå? Jag ställer mig på den stora skarans sida och hävdar att Vanosen är helt onödig i det här fallet. Om växellådan ska hålla så kommer ni att få begränsa laddtrycket på låga varv ändå.

Posted: 24 Apr 2008, 07:19
by Vision79
johankihl wrote:
*L.R* wrote:
s2_i_e30 wrote:ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote

begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..
Och det tror du inte att en såpass stor motor och förhållandevis liten turbo kommer att ge ändå? Jag ställer mig på den stora skarans sida och hävdar att Vanosen är helt onödig i det här fallet. Om växellådan ska hålla så kommer ni att få begränsa laddtrycket på låga varv ändå.
Kommer köra med aktiv laddtrycksstyrning som ska få jobba hett!..vi kommer försöka takta över mkt på wastegaten på dom lägre regionerna och låta bilen gå så linjärt som möjligt går innan vi börjar mosa på laddtryck, detta hade givetvis fungerat utan vanos oxå men vi VILL prova och funkar det inget bra så tar vi bort den helt enkelt :)..jag är dock övertygad att vi kommer få ett bredare register än utan!

Går lådan sönder köper vi en ny!...o en till...osv :)..men det är den feta lådan som är i samma kaliber som M5:ans 6vxl!

Posted: 24 Apr 2008, 09:20
by Bmwandreas
Körde över 800nm på hjulen igår med låst vanos och GT4088, så ni borde väl kunna få 1000nm på hjulen med vanos och E85 :lol:

Kom ihåg och ta det lugnt med tändningen!