Robert 1 wrote:Varför inte modifera luftmassemätaren och mappa orginalsprutet? Det finns folk som kan det också. Då får man alla trevliga funktioner kvar som orginal styrsystemet har.
Robert
För att när vi ska åka 402m och vill ändra launchen eller ställa på mer smosk går det inte!
man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.
kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.
går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..
Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.
robbz wrote:yo, skit i vanosen då? bara krångel.... fick för mig nån stans att ni skulle köra autronic? eller har jag blandat ihop nåt som vanligt?
kasta vanosskiten i sopen och häng på ett sm4 istället! /mvh
Njae d har vi inte...kan inte motivera Autronic i pris tyvärr...Linken jag själv kör på funkar lika bra..har CLL och Autotune etc..halva priset klockrent att mappa o enkelt att förstå..bra support!
nicke.t wrote:har oxo ett moristech sprut piggyback som ja ska försöka funka,sitter i en gammal m5 3.6.ska bli intresant se hur de funkar.eller har ni bytt sprut?
Det kommer nog funka! , vet ett gäng här i krokarna som startade upp en E36 325 turbo idag utan konstigheter...Roger på Mnords 525 med Vanos gick klockrent!!
man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.
kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.
går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..
Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.
är LINK-sprutan anpassad just för vanos. eller har de bara en programerbar PVW-utgång?
blir ju svårt att reglera något utan att någon referens att reglera emot. mig veterligen är det bara ledskenorna i VNT-turbos man relgerar utan referensvärde
man går det inte att använda vanosen om en av/på-funktion? har var programerbar utgång på sprutet så är det ju lätt att styra.. dock inte lika fint som steglös jsutering och ständig optimering av fasningen.
kanske måste man modda själva hårdvaran för att få den att fasa lämplig vinkel.
går det på en motor med vanos att bara koppla ur den och köra på som vanligt?
Många sprut har fortf steglös reglering...bla LINK som kan styra vanosen fullt ut..men att betala timtiden i bänken för över dubbla tiden att mappa vette tusan..
Man bör låsa den..rycker du kablarna går den i snällasta läget (S50B32)..så man tar 3.o.ans kamdrev o låser kammarna i det läget man vill ha det i.
är LINK-sprutan anpassad just för vanos. eller har de bara en programerbar PVW-utgång?
blir ju svårt att reglera något utan att någon referens att reglera emot. mig veterligen är det bara ledskenorna i VNT-turbos man relgerar utan referensvärde
ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan
[quote="s2_i_e30"]ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote
begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..
s2_i_e30 wrote:ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote
begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..
Och det tror du inte att en såpass stor motor och förhållandevis liten turbo kommer att ge ändå? Jag ställer mig på den stora skarans sida och hävdar att Vanosen är helt onödig i det här fallet. Om växellådan ska hålla så kommer ni att få begränsa laddtrycket på låga varv ändå.
s2_i_e30 wrote:ja vill inte ha något vanos.. va ska man me det till? vrid vill man ju inte ha.. du lär ju få prenumerar på lådor och axlra och kardaner om du får de att ¨funka fint me vanoset.. men de harf du säkert hört 1000 gånger redan[/quote
begränsa vridet genom mappning då, men körbarhet, respons och brett register är sånt som gör bilen snabbare..
Och det tror du inte att en såpass stor motor och förhållandevis liten turbo kommer att ge ändå? Jag ställer mig på den stora skarans sida och hävdar att Vanosen är helt onödig i det här fallet. Om växellådan ska hålla så kommer ni att få begränsa laddtrycket på låga varv ändå.
Kommer köra med aktiv laddtrycksstyrning som ska få jobba hett!..vi kommer försöka takta över mkt på wastegaten på dom lägre regionerna och låta bilen gå så linjärt som möjligt går innan vi börjar mosa på laddtryck, detta hade givetvis fungerat utan vanos oxå men vi VILL prova och funkar det inget bra så tar vi bort den helt enkelt ..jag är dock övertygad att vi kommer få ett bredare register än utan!
Går lådan sönder köper vi en ny!...o en till...osv ..men det är den feta lådan som är i samma kaliber som M5:ans 6vxl!