Page 120 of 192

Posted: 05 Aug 2009, 19:44
by Nobbe
peppe wrote:Dom hade ju kollat det "logiska" så jag antar att dom borde ha märkt om grenröret spruckit och trillat av toppen :)


Exakt! Allt det logiska är kollat, motorn är tätt som en hetro mans rövhål, det går mao inte ens att slå i en 3" spik med 16oz hammare, så tätt är det på trycksidan.

Avgasmassorna finns där, dom kommer ut ur avgasystemet som brukligt, ingen annanstans, ändå vill inte turbon ladda.

Vi ska kika lite på det så fort robbz ringer mig (är hemma nu gosse så ring på du ;) )

Posted: 05 Aug 2009, 19:56
by daniel-635
Märkligt och jobbigt läge :cry:

Jag fortsätter att hålla tummarna på er och den blivande kungen av m30 spisar !

Posted: 05 Aug 2009, 19:58
by Magnaten
jag tror kammen sitter upp och ner å bakåfram :roll:

Posted: 05 Aug 2009, 20:42
by Per Eriksson
Sitter ingen skyddsplugg kvar i ic'n eller nåt.

Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.

Posted: 05 Aug 2009, 20:43
by Per Eriksson
Sitter ingen skyddsplugg kvar i ic'n eller nåt.
kikade ni trycket i insug kontra tryck i kompressorhuset?

Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.

Posted: 05 Aug 2009, 20:46
by Mattias Sandgren
Per Eriksson wrote:Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.


Peppe? :lol:

Posted: 05 Aug 2009, 21:58
by kartungen
Mattias Sandgren wrote:
Per Eriksson wrote:Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.


Peppe? :lol:


:lol:

Posted: 05 Aug 2009, 22:04
by robbz
Blir att meka ny kabelstam, pluss matningen till spridarna och lambdan som rykt lite lätt.

/Nobbe

Posted: 05 Aug 2009, 22:12
by Voppe
Fan va tråkigt Robbz. Har du fortfarande semester? Isf så kanske jag tar cykeln någon dag och tittar förbi

/Borgström

Posted: 05 Aug 2009, 23:02
by Mattias Sandgren
Trist med kablaget, å andra sidan kan jobbet gå rätt smidigt med rätt grejer med sig i garaget, hur onödigt det nu än må kännas.

Jag vet av en jättefin racebil utan säkringar, inga namn nämnda, och den kör på övertid. Det skulle vara jättetråkigt att se allt gå upp i rök pga att en så enkel åtgärd som säkringar saknas. Det kanske inte känns lika roligt och lätt som att dra åt en skruv eller bränna ihop nåt med svetsen, de flesta spyr åt elen i bilen vilket är synd för det är kul att se när det gjorts ett snyggt jobb även här!

Posted: 05 Aug 2009, 23:33
by robbz
Lambda kablaget hade blivit klämt mellan ventilkåpa och topp när kåpan skruvades tillbaka efter att kaminställningarna kollats.

Får byta dom 4 kablarna, är var jorden mellan lambdan och motorn som lekt franska fusionakraftverk ca en halvmeter.

Känns sådär kul att klippa upp all nylonstrumpa, får bli bög-tejp nu ist.
Finns tillräkligt små krympisar hemma så är stammen ihop i natt igen iaf. med tripla säkringar på varenda kabel för att behaga norrläningarna här i tråden ;) ;)

Turbon håller robbz och linus på att meka ner nu i skrivande stund, så blir det optisk inspetion av den.

/Nobbe *peppar sig själv, blå, brun, svart, svart löda löda löda*

Posted: 06 Aug 2009, 00:42
by robbz
nu vet vi felet.
WG:n läcker som ett såll!!
vi rev ner dp:n och satte på en platta med tryckluft mot avgasporten på wg:n.....pyser utav helvetet ur avgashuset!
-när vi matar på 7bars övertryck från kompressorn och in baklänges i WG:n så får vi bara upp trycket till endast 1bar, så hela 6bar slinker ut i ventilsätet och ut ur avgashuset!

så nu ska turbo och wg monteras ner och turbon ska få en kontroll utav nobbe!
/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 01:20
by TreLingon
Hoppas att allt går bra !

Posted: 06 Aug 2009, 01:49
by robbz
nu är turbon nermonterad, och den är slut.
axeln är krokig så avgasimpellern har tagit i avgashuset :cry:
-det låg inconel flisor från avgasimpellern i avgashuset....kul.

konstigt att maskinen inte ville bygga laddtryck! en trasig turbo och en läckande wg, det är fan ett under att den orkade bygga 0,6b över huvud taget!

/mvh

Posted: 06 Aug 2009, 02:50
by Pitbull
robbz wrote:nu är turbon nermonterad, och den är slut.
axeln är krokig så avgasimpellern har tagit i avgashuset :cry:
-det låg inconel flisor från avgasimpellern i avgashuset....kul.

konstigt att maskinen inte ville bygga laddtryck! en trasig turbo och en läckande wg, det är fan ett under att den orkade bygga 0,6b över huvud taget!

/mvh



Hur kan Wg läcka så mkt?
Vad är det som har gjort att turbon har rasat?

Posted: 06 Aug 2009, 06:13
by Holm
Satan så trist!
Vad är det som orsakat turboraset då?
Hårdkörning i bänk för att få laddtryck och övervarvad turbin som följd eller?
Edit:
Borde inte bli så eftersom wg läcker, hade det varit på trycksidan skulle det kunna vara så...

Posted: 06 Aug 2009, 07:18
by Vision79
PPF WG?