robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nobbe

Post by Nobbe »

peppe wrote:Dom hade ju kollat det "logiska" så jag antar att dom borde ha märkt om grenröret spruckit och trillat av toppen :)


Exakt! Allt det logiska är kollat, motorn är tätt som en hetro mans rövhål, det går mao inte ens att slå i en 3" spik med 16oz hammare, så tätt är det på trycksidan.

Avgasmassorna finns där, dom kommer ut ur avgasystemet som brukligt, ingen annanstans, ändå vill inte turbon ladda.

Vi ska kika lite på det så fort robbz ringer mig (är hemma nu gosse så ring på du ;) )
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Märkligt och jobbigt läge :cry:

Jag fortsätter att hålla tummarna på er och den blivande kungen av m30 spisar !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

jag tror kammen sitter upp och ner å bakåfram :roll:
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Sitter ingen skyddsplugg kvar i ic'n eller nåt.

Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.
/Per
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Sitter ingen skyddsplugg kvar i ic'n eller nåt.
kikade ni trycket i insug kontra tryck i kompressorhuset?

Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Per Eriksson wrote:Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.


Peppe? :lol:
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Mattias Sandgren wrote:
Per Eriksson wrote:Löjlig grej man tror inte ska hända men det har hänt förr att folk glömt trasor o papper o skit när de skruvat ihop.


Peppe? :lol:


:lol:
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Blir att meka ny kabelstam, pluss matningen till spridarna och lambdan som rykt lite lätt.

/Nobbe
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Voppe
Posts: 225
Joined: 29 Dec 2008, 17:32
Location: Östhammar
Contact:

Post by Voppe »

Fan va tråkigt Robbz. Har du fortfarande semester? Isf så kanske jag tar cykeln någon dag och tittar förbi

/Borgström
Emil Borgström
073 5639597
Östhammar
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Trist med kablaget, å andra sidan kan jobbet gå rätt smidigt med rätt grejer med sig i garaget, hur onödigt det nu än må kännas.

Jag vet av en jättefin racebil utan säkringar, inga namn nämnda, och den kör på övertid. Det skulle vara jättetråkigt att se allt gå upp i rök pga att en så enkel åtgärd som säkringar saknas. Det kanske inte känns lika roligt och lätt som att dra åt en skruv eller bränna ihop nåt med svetsen, de flesta spyr åt elen i bilen vilket är synd för det är kul att se när det gjorts ett snyggt jobb även här!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Lambda kablaget hade blivit klämt mellan ventilkåpa och topp när kåpan skruvades tillbaka efter att kaminställningarna kollats.

Får byta dom 4 kablarna, är var jorden mellan lambdan och motorn som lekt franska fusionakraftverk ca en halvmeter.

Känns sådär kul att klippa upp all nylonstrumpa, får bli bög-tejp nu ist.
Finns tillräkligt små krympisar hemma så är stammen ihop i natt igen iaf. med tripla säkringar på varenda kabel för att behaga norrläningarna här i tråden ;) ;)

Turbon håller robbz och linus på att meka ner nu i skrivande stund, så blir det optisk inspetion av den.

/Nobbe *peppar sig själv, blå, brun, svart, svart löda löda löda*
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu vet vi felet.
WG:n läcker som ett såll!!
vi rev ner dp:n och satte på en platta med tryckluft mot avgasporten på wg:n.....pyser utav helvetet ur avgashuset!
-när vi matar på 7bars övertryck från kompressorn och in baklänges i WG:n så får vi bara upp trycket till endast 1bar, så hela 6bar slinker ut i ventilsätet och ut ur avgashuset!

så nu ska turbo och wg monteras ner och turbon ska få en kontroll utav nobbe!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Hoppas att allt går bra !
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu är turbon nermonterad, och den är slut.
axeln är krokig så avgasimpellern har tagit i avgashuset :cry:
-det låg inconel flisor från avgasimpellern i avgashuset....kul.

konstigt att maskinen inte ville bygga laddtryck! en trasig turbo och en läckande wg, det är fan ett under att den orkade bygga 0,6b över huvud taget!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

robbz wrote:nu är turbon nermonterad, och den är slut.
axeln är krokig så avgasimpellern har tagit i avgashuset :cry:
-det låg inconel flisor från avgasimpellern i avgashuset....kul.

konstigt att maskinen inte ville bygga laddtryck! en trasig turbo och en läckande wg, det är fan ett under att den orkade bygga 0,6b över huvud taget!

/mvh



Hur kan Wg läcka så mkt?
Vad är det som har gjort att turbon har rasat?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Satan så trist!
Vad är det som orsakat turboraset då?
Hårdkörning i bänk för att få laddtryck och övervarvad turbin som följd eller?
Edit:
Borde inte bli så eftersom wg läcker, hade det varit på trycksidan skulle det kunna vara så...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

PPF WG?
Post Reply