Page 119 of 192

Posted: 04 Aug 2009, 22:03
by Nobbe
Bäckis wrote:Jag tror och hoppas på ett lättfixat fel.

Tvinga ut karln i garaget Nobbe.


Han kan garanterat inte sova i natt å står säkert redan där ute å kliar sig i skägget.

Posted: 04 Aug 2009, 22:14
by Fear This
trist som fan. men de där styr ni nog upp inom de snaraste har ja en känsla av.. håller tummarna iaf!
lycka till boys..
mvh

Posted: 04 Aug 2009, 22:15
by johankihl
Håller med Sandgren. Säkra alltid av alla förbrukare, särskilt de som jordar genom sprutet. Vore ju tokigt att steka spridarstegen för ett misstag! Sägs att alla in och utgångar är kortslutningsskyddade på styrsystem och förmodligen är de det men det vore inte kul att skicka boxen till Australien för att byta en diod!

Hoppas att allt ordnar sig, hade inte räknat med fiasko bromsning i ditt fall Robbz. Mosa ihop och upp och bromsa igen snart!

Posted: 04 Aug 2009, 23:12
by Mattias Sandgren
Fram med indikatorklockan Nobbe !! 8)

Posted: 04 Aug 2009, 23:36
by Nobbe
Mattias Sandgren wrote:Fram med indikatorklockan Nobbe !! 8)


Mäter axeln i maskin isf. Zeiss UPMC 550 Carat, borde väll fixa biffen?
Du kanske har tipps på hur jag ska lägga upp mätningen och utvärderingen isf? Så man får med det relevanta tänkte jag.

Orkar inte mäta manuellt då det är lite tråkigare, har lessnat att stå å rikta.

Posted: 05 Aug 2009, 09:01
by robbz
nu har man vaknat upp från det döda.....

nobbe, vore kanon om vi kunde ta en garagekväll snart så vi får bena ut detta.
alltså skittråkigt är ju detta, men problem är till för att lösas som sagt. och i detta fall tror jag att vi har ett skitfel nånstans, att turbon är för stor bara för att det är 88mm turbin köper jag inte :roll: , då måste jag bli överbevisad! av laddtryckskurvan att döma så skulle man behöva varva 15k för att få den att passera 1b, då behöver man inte vara ett geni för att räkna ut att det är nåt annat knas!

det magnus nämnde om sin pt-88 känns ju som sagt mest angeläget att kolla upp, då han hade samma problem att bygga laddtryck.
-och som sagt när man har allt nerrivet så kollas även wg:n, när man har ett sånt här stort agg så gäller det ju såklart att fiska fram alla smågrejer för att få så bra spoolup som möjligt!
/mvh

Posted: 05 Aug 2009, 09:06
by Bäckis
Turbo är inte "för stor". Den är stor men ska ju ändå kunna ge "fullt" laddtryck mellan 5-6000rpm.

Ska bli kul att se vad som är fel, för ni hittar det garanterat.

Posted: 05 Aug 2009, 09:24
by Nobbe
Blir till att mäta axeln ordentligt.
Vart tämligen säker på att det är nått strul där nu när vi diskuterade jag å robbz.

Så de lär bli att avbryta semetsern och sätta sig å jobba nån timme, så nu mår du va bäckis ;)

Posted: 05 Aug 2009, 11:10
by Mattias Sandgren
Nobbe: Har bara kollat lite Holset-papper och mätt upp ett par stycken jag haft hemma, men värdena är kanske i närheten.

Det är enkelt att mäta lagerspelen, och då behöver man inte heller ta isär den, men det säger inte mycket om axeln i sig är sned. Ska man ta en turbo i storlek med den här så är riktvärden för en HX80:
0.4-0.6 mm radiellt,
0.025-0.152 mm axiellt.

Tar man isär lagerdelen och tar lös kompressorhjulet kan du mäta på axeln om du kan rigga den på ett bra sätt. Det ska slå max 2-3 hundringar längst ut innan gängorna till muttern för för kompressor-hjulet. Men just den mätningen har jag aldrig gjort, dels inte haft nån nytta men det är också svårt att förstå hur det ska gå att rigga. Du verkar ha bra grejer som det kanske går vägen med.

Posted: 05 Aug 2009, 11:27
by Nobbe
Hehe, de e lugnt, jobbar på mätrum med att programera och köra mätmaskin 8h/dag, och före det slipat allt möjligt som är runt i 8 år, med lite nogrannare toleranser än några hundringar, så att sätta upp axeln i slipen och mäta manuellt i den med indikatorklocka sitter i ryggmärgen. ;)

Tack för toleranserna! :D

Posted: 05 Aug 2009, 12:51
by Nicke Blom
har ni provtryckt topp insug,ic,dump osv?
är wg tät kan ju inte vara svårt att kolla. ( svetsa igen wgn :lol: )
står kammen rätt?

Verkar konstigt om turbon är felaktig? men,men)

Posted: 05 Aug 2009, 13:01
by Bäckis
Allt logiskt blev givetvis kollat. Maskinen uppför sig som fullt frisk men något är tolkigt.

Posted: 05 Aug 2009, 13:13
by jorgen
om axeln ligger nära max tolerans o huset på min så behövs det nog inte så mycket skevhet när axeln börjar bli varm o expanderar en aning.
ingen som har en pt-88 ligganes som kan låna ut den för att snabbt kunna felsöka lite snabbare så han slipper missa orsa?

Posted: 05 Aug 2009, 18:12
by robbz
som bäckis säger, allt logiskt är kollat och genomgånget.
ikväll ska vi fixa iordning el-härvan så vi kan starta den igen, sen ska vi börja felsöka utifrån det.

vad gäller agget så hoppas jag och tror nog att bäckis kan lösa det, agget är som sagt nytt men det var ju en par år sen det inhandlades :cry: ....

-i nuläget så tyder allt på att det är turbon som är boven i det hela, om så är så är man än en gång övertygad om att jänkarna har ingen större aning om vad kvalitet innebär.
vi hade även ett ruskigt läckage på en sprittny wigginsklamma som vi vart tvugna att ersätta med vanlig slang istället, vilket skit rent ut sagt!

/mvh

Posted: 05 Aug 2009, 18:13
by RoDe
kan inte va spricka i grenröret?

Posted: 05 Aug 2009, 18:51
by peppe
Dom hade ju kollat det "logiska" så jag antar att dom borde ha märkt om grenröret spruckit och trillat av toppen :)

Jävligt tråkigt robbz, men jag är säker på att ni löser problemet. Its a long way to the top if you wanna rock n roll tror jag visst någon turbotrimmare har sagt någon gång :lol:

Posted: 05 Aug 2009, 18:55
by robbz
RoDe wrote:kan inte va spricka i grenröret?


nja, det är nog uteslutet, dels så skulle man höra det och se det tydligt eftersom grenröret har vit bandage :cry: , nånstans tar trycket vägen, förmodligen och förhoppningsvis så får inte turbon upp trycket!
/mvh