Page 118 of 192
Posted: 04 Aug 2009, 20:33
by Nobbe
Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Edit: I värsta fall får jag övertala robbz att riva agget så får jag mäta upp den, då ser man ju direkt om det skulle va knas med den.
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Posted: 04 Aug 2009, 20:36
by Bonje
Usch så tråkigt att åka hem utan resultat..
Speciellt med en så välbyggd bil som denna! Det är inte måga % som orkar hålla sig med att bromsa för än bilen i övrigt är 100% klar.
Personligen tycker jag det låter lite skumt att WG:n skulle läcka så mycket att den inte skulle bygga mer än 0,6 bar. Njaa..
BTW. Varför skulle wg:n läcka så mycket, den skulle ju behöva vara totalt ramsne och inte ens ha ventilen mot sätet för att ens ha en chans att läck ut så mycket avgaser.
Nej jag tror inte det är felet tyvärr..
Posted: 04 Aug 2009, 20:44
by Nobbe
När allt blir så stort som det är så kan det mkt väl spela in, är ju faktiskt ett hyffsat stor turbin i turbon, och det lilla läckag spelar ju större roll då än om det vart en td04 typ.
Räcker ju med att det slagit sig så ventilen lägger sig på högsta punkterna så blir det ju större läckage ju större wg man har.
Oavsett så lär det ju kollas över så vi är säkra på det, sen kan man ju gå på nästa grej som kan va fel.
Avgasmassorna för att få igång turbon finns ju där kan man tycka, annars är turbon åt helvete för stor.
Posted: 04 Aug 2009, 20:47
by Sandén
Fixa en plugg o provtryck rakt in i turbon. Verkar som det är sjukt läckage nånstans på vägen så snurran inte orkar pumpa mer luft ju. Kör inte med öppen wg? Skulle det läcka så mkt där så skulle man kännt det med handen på tomgång ju.
Surt sa räven men hoppas ni hittar nått fel o bromsar skiten ur den =)
mvh Joel
Posted: 04 Aug 2009, 20:49
by Pitbull
Nobbe wrote:Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Det sitter en Tial 60 på på bilen?
Posted: 04 Aug 2009, 20:49
by Nobbe
Pitbull wrote:Nobbe wrote:Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Det sitter en Tial 60 på på bilen?
Den där får nog robbz svara på när han sovit klart och laddat om baterierna.
Köpt hos PPF som det mesta annat är det enda jag kan svara på säkert iaf.
Edit: PPFs egna 60mm är det.
Är bara sån av naturen att jag vill lösa problem, därför jag skriver i tråden å klurar "högt".
Sandén wrote:Fixa en plugg o provtryck rakt in i turbon. Verkar som det är sjukt läckage nånstans på vägen så snurran inte orkar pumpa mer luft ju. Kör inte med öppen wg? Skulle det läcka så mkt där så skulle man kännt det med handen på tomgång ju.
Surt sa räven men hoppas ni hittar nått fel o bromsar skiten ur den =)
mvh Joel
Provtryckte ett par gånger hos PPF idag, men tack för tipset.
Posted: 04 Aug 2009, 20:56
by Sandén
Ok fick ni upp nått tryck då?
Posted: 04 Aug 2009, 21:01
by Nobbe
Sandén wrote:Ok fick ni upp nått tryck då?
Nej, det är därför vi släpte den punkten på agendan och knata vidare här i livet
Klart vi fick det, annars hade det ju vart ett ganska uppenbart problem.
Posted: 04 Aug 2009, 21:24
by Mattias Sandgren
robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Posted: 04 Aug 2009, 21:26
by Pitbull
Mattias Sandgren wrote:robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Va tror du det kan vara? Kan det vara turbon?
Posted: 04 Aug 2009, 21:32
by Nobbe
Mattias Sandgren wrote:robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Säkrar du av + en till spridarna?
Posted: 04 Aug 2009, 21:32
by Bäckis
Wg läckage anser jag uteslutet som felorsak, däremot teorin om turbon som magnus78 här på forumet upplevt kan ju vara rimligt.
Maskinen ser frisk ut, låter frisk och beteer sig frisk sånär som på att det inte blir laddtryck.
Var en hel del olika små läckage och vi trodde såklart att det var boven i dramat, men icke.
Hoppas på turbon.
För en gångs skull så var bilen lika fin som på bilderna, så det enda som saknas nu är MOS.
Posted: 04 Aug 2009, 21:38
by Nicke Blom
Det klart det löser sig....tråkigt med trassel.
bara hoppas på billigt och enkelt fel.
Posted: 04 Aug 2009, 21:38
by Mattias Sandgren
Det är lite synd såna här gånger att wastegaten är återledd även om man alltid ska föredra det av praktiska skäl, men avgaser ur det brum-röret hade ju uteslutit andra orsaker.
Sen är wastegaten lite svår att komma åt nu också om jag förstått det rätt (under bilen mellan motor och kaross?). Man kan annars prova att spärra den helt och se hur/om det skenar (med boost cut inställt i styrboxen förstås). Sätet kan ju vara kasst, men inte så här kasst..
Hur ser oljeanslutningen mot turbon ut?
Det ska räcka med 2-3 mm ID om ni har tryck direkt från oljefilterhuset. Eller rättare sagt, man ska inte ha mer - det blir bara kass spool-up. En del olje-lagrade aggregat har restriktor inbyggt i lagerdelen, men många måste ha det i kopplingen på slangen. Restriktionen ska vara i turbo-ändan så slangen blir "oljetryck-buffer".
En del aggregat står stilla på tomgång och till och med lite varv/belastning om man har för högt flöde/tryck. Det här misstaget gör många och i bästa fall tappar man en massa respons och köper ett kullagrat aggregat (doh!) men i värsta fall så skjuter man tätningarna i turbon.
Lutar mot turbon va?
Nobbe wrote:Mattias Sandgren wrote:Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Säkrar du av + en till spridarna?
Alltid. En huvudsäkring (30A) direkt före huvud-relä till motorstyrningen, sen en till vardera : styrbox (1A), tändspolar (10-15A), spridare (10A), lambda (5A), etc..
Om inte av säkerhetsskäl så är det bättre än att behöva koppla ur saker när man ska testa saker under uppstart och annat underhåll, som det alltid brukar bli på bilar av den här typen (?
).
Man rycker helt enkelt säkringen till funktionen man inte vill ha i drift.
Posted: 04 Aug 2009, 21:41
by r.ivars
när jag körde mantorp så laddade min 0.9 med öppen dumpventil, dvs 50mm rakt ut.. Karaktären vart inte så mycket senare..
läck på trycksidan efter kompressorhuset skulle jag snarare sätta hästarna på
där behövs det inte mycket för att det ska bli pankaka
Posted: 04 Aug 2009, 21:44
by Nobbe
Bäckis wrote:Wg läckage anser jag uteslutet som felorsak, däremot teorin om turbon som magnus78 här på forumet upplevt kan ju vara rimligt.
Maskinen ser frisk ut, låter frisk och beteer sig frisk sånär som på att det inte blir laddtryck.
Var en hel del olika små läckage och vi trodde såklart att det var boven i dramat, men icke.
Hoppas på turbon.
För en gångs skull så var bilen lika fin som på bilderna, så det enda som saknas nu är MOS.
Kanske inte dumt att kika över wg ändå så man är säker. Lär ju bli riva av iaf.
Skulle ju inte va så stabilt om turbon vart slut redan från fabrik, är väll inte vanligt hoppas jag?
Mattias Sandgren wrote:Det är lite synd såna här gånger att wastegaten är återledd även om man alltid ska föredra det av praktiska skäl, men avgaser ur det brum-röret hade ju uteslutit andra orsaker.
Sen är wastegaten lite svår att komma åt nu också om jag förstått det rätt (under bilen mellan motor och kaross?). Man kan annars prova att spärra den helt och se hur/om det skenar (med boost cut inställt i styrboxen förstås). Sätet kan ju vara kasst, men inte så här kasst..
Hur ser oljeanslutningen mot turbon ut?
Det ska räcka med 2-3 mm ID om ni har tryck direkt från oljefilterhuset. Eller rättare sagt, man ska inte ha mer - det blir bara kass spool-up. En del olje-lagrade aggregat har restriktor inbyggt i lagerdelen, men många måste ha det i kopplingen på slangen. Restriktionen ska vara i turbo-ändan så slangen blir "oljetryck-buffer".
En del aggregat står stilla på tomgång och till och med lite varv/belastning om man har för högt flöde/tryck. Det här misstaget gör många och i bästa fall tappar man en massa respons och köper ett kullagrat aggregat (doh!) men i värsta fall så skjuter man tätningarna i turbon.
Lutar mot turbon va?
Är original oljerör till 745turbo som sitter där nu, inte grov mao.
Jag får ta å peppa upp robbz nån dag så kanske vi kan kika på allt i lugn å ro.
Om axeln skulle va skev så är de inga problem att ta reda på.
Säkring sitter till ecu:n, dock inte separat till spridarna.
r.ivars wrote:när jag körde mantorp så laddade min 0.9 med öppen dumpventil, dvs 50mm rakt ut.. Karaktären vart inte så mycket senare..
läck på trycksidan efter kompressorhuset skulle jag snarare sätta hästarna på
där behövs det inte mycket för att det ska bli pankaka
Hehe, läs igenom några inlägg
Posted: 04 Aug 2009, 21:57
by Bäckis
Jag tror och hoppas på ett lättfixat fel.
Tvinga ut karln i garaget Nobbe.