AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar, jo tycker e36 karossen ser bäst med org m3 paket å ett par 18":are. Vänster drivaxel hade sagt upp sig, som väntat.
Denna gång vid yttre knuten precis vid splinesen igen. det skall vara STORA fina radier inte konstigt det går sönder :(
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

AndreasT wrote:Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
Trevligt!
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

AndreasT wrote:Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
grattis till riktigt fina siffror

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

AndreasT wrote:Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
Helt sjukt, var det rullar?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

AndreasT wrote:Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
2.2bar. jävlar... :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

AndreasT wrote:Uppmätte effekten till 630whp, ca 770Nm idag vid 2.2bar laddtryck, turbon och spridarna i botten!
Mer info senare!
Kanske har missat nått men är de med PT61:an?

Helt sjukt i sånna fall, grattis i alla fall.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar, blev ruskigt förvånad över effekten.
Inte konstigt att mina 880cc spridare tog slut och nu går även 1000cc på fullt. Bromsade på rullar strax utanför Göteborg.

Började med köra på lite lätt laddtryck å ökade succesivt :D
Turbon tappade ladd på högre varv och avgasmottrycket låg på 2.6bar när vi slutade. Testade även köra utan luftfilter men ingen märkbar skillnad.

1.2bar - 461rwhp
1.7bar - 565rwhp
2.0bar - 597rwhp
2.2bar - 630rwhp@6200rpm, 767Nm@5400rpm

Ja det är med Sc61:an 0.82a/r P-trim och S kompressorhus.
8:0 i komp, kammarna står 1.6-1.7mm i ÖD, tändningen ligger på 21 grader vid 2bar och jag ligger på runt lambda 0.82-0.85. Insuget är avstämt för 6000-6500rpm.
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:52, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vad körde ni för rpm/sek ökning?
Bara att gratulera!
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Ser riktigt bra ut. Grattis. :D
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

grattis grattis.. riktigt fina siffror 8) ..
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

Vän av ordning ställer sig frågande till hur en turbo specad för ca 650 hk helt plötsligt kan klara att pumpa luft för över 750 hk!

Fungerar säkert jättefint men effekten kan omöjligen stämma.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!
Bänken var obromsad, och den visar säkerligen för mycket.
Flertalet göteborgsbilar som är bromsade här så får bli göteborgseffekt då.
Turbon är specad till 680hk, antar det är på bensin å e85 räcker till mer.
1000cc spridare går på fullt och det skall räcka till 700hk enl rcengineer kalkylator.
Iallafall bilen går bra det är det viktiga, sedan hade det vart skoj och jämföra mot PPF dynapack och se hur mycket det skiljer.
Effekten räcker för spinna på 1:an iallafall :wink:
Last edited by AndreasT on 22 Aug 2007, 18:31, edited 1 time in total.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ha ha.

Kan tro att den spinner :)

Specen är 680hk, men dit kommer man aldrig på bensin. Jag skulle kunna tänka mig att man kan komma upp till i närheten av 700hk på E85, men knappast över.

Du är välkommen att boka en tid om du vill :)
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Har haft så många som påpekat att luftfiltret skulle strypa min motor nu fick jag det svart på vitt att det inte gjorda någon skillnad med eller utan luftfilter. Insuget blir även som en ballong vid 2.2bar, tur jag har 10mm rundstavar isvetsade annars skulle det finas stora sprickor i det.
Man märker verkligen hur motorn smäller till vid 5000-5500. Helt annorlunda mot förra året då.
Får skaffa hårdare stoppning i stolarna bara för nu stryper bältet mig när man gasat och släpper upp :lol:

Bäckis det du säger låter vettigt och stämmer även med min uppfattning.
630rwhp skulle bli 732hk med 14% vilket är för mycket men närmare strax under 700hk är nog inte omöjligt.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu är motorn urlyft, och org motor sitter i. Bilen skall besiktas och byggas vidare på i vinter. Iallfall så har allt funkat fint, och jag är mycket nöjd med bygget.
User avatar
T39m
Posts: 196
Joined: 09 Apr 2007, 22:52
Location: Stockholm/Åkersberga

Post by T39m »

AndreasT wrote:Nu är motorn urlyft, och org motor sitter i. Bilen skall besiktas och byggas vidare på i vinter. Iallfall så har allt funkat fint, och jag är mycket nöjd med bygget.
Får man fråga vad som planeras?
/ Mvh Jimmy
Jimmy J
Alive.se
Tack till: HULTA, Vänner, Peter
Post Reply