Nu är golvmattan ur. Vill inte riskera nån brand när jag ska svetsa nya växellådsfästen och förbereda för E30 stolsunderreden + att jag får en chans att syna efter rost kommer även dra soppaledningarna på högersidan under mattan (precis som original). Det lär väl inte SFRO ha något emot?
Kommer även behöva klura fram nån lösning hur jag ska göra med att konvertera till gaswire, istället för länkage som är original. Är öppen för förslag
Ett annat problem jag haft är att jag inte fått nån kalluft i kupén. Troligtvis är det ventilen i bild som ska stänga flödet till värmepaketet, som inte håller tätt. Resultatet blir att jag har konstant varmluft i kupén, vilket suger när det är +25 grader ute någon som sitter på en reserv?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Nu är motorfästen och växellådsfästen färdiga, och motorn sitter på plats känns bra att ha fått det gjort! Grenröret måste vinklas om lite.. eller rättare sagt den nedre flänsen. Men det är inga problem
Tack grabbar! Jorå jag ska fortsätta jobba på så gott de går har lite av varje att göra nu när motorn är på plats.. Men tror ja börjar med grenrör och avgassystemet först.
Robin, jag tror jag har en idé. Har kikat och läst, och tror mig veta hur jag ska göra
Har grejat lite med kylaren idag. Även tagit en titt på värmeventilen till värmepaketet och gjort en liten mindre renovering på den, så får ja hoppas att kalluften i kupén fungerar till sommaren. Annars lär jag montera en elektrisk ventil. Tog även en titt på grenröret, och konstaterade att det blir trångt. Måste vinkla om rören och vrida på flänsen. Massa timmar som flyger iväg på skitsaker..
Köpte förresten en DW200-intankpump som ska monteras inom snar framtid. Även det lär bli nån typ av specialare, som sänks ner i originaltanken. Soppaslang lär beställas efter löning. OBS tajt mot styrsnäckan såg jag efter ha monterat generatorn 10mm
johankihl wrote:Ingen fara med 10mm, motorn vrider sig åt andra hållet!
Skickat från min HTC One via Tapatalk
Japp. Och när remmen åker på får jag ytterligare 5mm
Dagens arbete bestod av att byta en liten 5x2cm plåtbit i golvet, bakom gaspedalen. Även jobbat lite med grenröret och tagit en titt på växellänkaget. Kylaren sitter oxå på plats sedan gårdagen
Har jobbat mycket med grenröret den senaste veckan. Eftersom det går ett tvärgående styrstag bakom motorbalken, så blev jag tvungen att modda vart avgasflänsen skulle sitta. Efter många timmars passande och filande så börjar det bli klart Kommer bli bra! Samtidigt tog jag en titt på dom nya stolarna. Jag hade ett par likadana i min gamla E30 turbo (som suprated nu äger), rådiggar dom! Och eftersom original 02-stolar är det sämsta jag suttit i, så blev valet av stolar enkelt Tanken är att klä dom mörkblåa... men kommer åka såhär i sommar.
Vad tror ni om vinkeln på stolsdynan förresten? Har som ingen E30 att jämföra med...
Inte mycket till bilder, har inte haft tid med sånt stolsfästen klara! Ska åka in till stan imorgon o hämta soppaslang. Jag ska dra dom på högersidan under mattan (precis som original är). Plusmatningen hamnar på vänstersidan. Sen kan jag stoppa tillbaka mattan och stolarna så klart!!
Snart kan mattan åka in igen. Ska bli skoj att få skruva fast nya stolarna oxå Ska bara åka in mot stan och köpa lite tektyl först, så man kan spruta alla hål i trösklar nu när mattan ändå är borta! Plusmatning draget på vänster sida, och soppaslang på höger sida (som original)
Hämtade ut kardan från posten igår som jag köpte av en kille här på forumet. Det blev en E36 325-kardan som mäter 1500mm totallängd. Och eftersom den var splinesad så gick det bra att dra ut den 25mm. Hardyskivan passade bra mot lådan. Tror det är 78mm delning på dessa. Spakstället är även det färdigbyggt. Inte någon superduper shortshift-känsla dock.. tror jag vill prova såhär först
Har även isolerat lite mer invändigt med nån slags bitumen-matta eller vad det kallas. Kablaget klart och soppaledningar oxå klara. DOCK måste jag bygga nytt fäste för stödlagret. Hade planerat att montera tillbaka mattan idag.. men det får vänta till nästa helg. 20cm felade stödlagerfästet
E36 325-kardan passade fint, men stödlagerfästet blev helt off. Kan det räcka med 3mm-plåt tro? Eller bör man förstärka nåt mer runt om? Jag vet inte hur pass belastat det egentligen blir..