Page 12 of 13
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 22 Mar 2014, 13:51
by Marbu
martin.j0hansson wrote:Riktigt kul bygge!!
Var hittar man grövre rör än 3" till dwnpipe?
kolla PPF
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 27 Mar 2014, 21:56
by Loordan
Jaaaha, Då ska vi se vad vi gör nu för tiden.
Har byggt en catchtank som man skjuter in i org styrboxplaceringshål!
Den verkliga bilden kommer väll snart. har inte haft tid o ta kort riktigt.
har varit o hämtat glasfiber hos acm ab!
Huv och strålkastar ersättare. Har passat in allt o sett så det stämmer , Hyfsat.
Sen har vi byggt ihop massa rör.
Fyrkantsprofil uppskjutna och skall hålsvetsas på några ställen i övre rambenet.
Just nu är det en övre frontplåt och en nedre krockbåge.
Ska sätta nått rör mellan dom 2 också. Annars börjar det bli klart .sen skall vi fixa en schysst Hasplåt så kan man gå vidare med nästa steg.
Intercooler o oljekylare är på plats iallafall.
Det börjar se lite folkrace ut . är några timmar kvar på fronten dock.
Har börjat pula med soppasystemet också. Dragit klart alla slang o pumpat runt soppa i mängder .men mätaren fladdrar till. Verkar ha problem med att det kommer in luft nånstans. Har inte märkt något läckage efter jag har pressat om 6 an slangar.
Måste byta den glycerinfyllda kinamätaren först också då den verkar opålitlig.
Så det var en liten fin update !
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 27 Mar 2014, 22:12
by Loordan
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 31 Mar 2014, 21:35
by Loordan
Har fortsatt min felsökning på soppasystemet .och det är tryck på returen från btr. Alltså tryck i catchen .Så det jag provade var att slå av en 044 . då gick det bättre. Kunde justera ner bränsletrycket i railen utan problem men fortfarande 1 kg i tryck på returledningen. Slog av förpumpen (dw200) med båda 044 igång. 0.3kg mottryck. och fullt justerbart med btr.
så jag får införskaffa en gröve ledning som retur mellan catch o org tank. alternativt dubbla retur från catchtank. tror det blir det sistnämnda.
Då den befintliga returen går till till armaturen på förarsida i org tanken. ( den jobbar med hävertfunktion för att fylla på andra sidan)
det känns dumt att ta bort den helt .så därför tror jag på dubbla slang bara.
Vad tror ni?
Mvh
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 02 Apr 2014, 10:38
by Loordan
200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 02 Apr 2014, 13:54
by dude
Loordan wrote:200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
jag fick göra som du tänkt, lr jag satte ett ykors nere vid originaltanken från catchen å körde en in på originalstället för å få hävertfunktionen å den andra slangen drog jag till högra tankhalvan.. (dock e30 men förmodar d är rätt lika)
Mvh R
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 05 Apr 2014, 09:03
by cossi-bmw
Gott bygge, uppmärksammade bara att du drog kylar-slangarna i kupen, känns inte helt 100 tänk om en slang spricker inte så kul o sitta instängd i en kupe med 85 grade++ vatten sprut o ånga.
Jag köpte alurör o drog det under i stället.
Mvh simon
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 08 Apr 2014, 10:34
by Loordan
Tack!!
Jo kylslangen blir en billig bastu men dom har en godstjocklek på 5 mm med vävlager så det är inga problem. Tänkte dra det under men jag kommer nog köra lite offrad sen så jag ville inte förstöra nått
Mvh!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 08 Apr 2014, 10:35
by Loordan
dude wrote:Loordan wrote:200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
jag fick göra som du tänkt, lr jag satte ett ykors nere vid originaltanken från catchen å körde en in på originalstället för å få hävertfunktionen å den andra slangen drog jag till högra tankhalvan.. (dock e30 men förmodar d är rätt lika)
Mvh R
Tack för respons! Jag har gjort som du beskrev nu. Fick ett mottryck på 1bar max .
Men ska änddra slangen mellan catch o ykors till 10mm. och sen 8mm därifrån till vardera sida av tanken. Mvh!!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 08 Apr 2014, 22:12
by kungen12321
Ser riktigt bra ut, Gillar helt klart fronten. Lite E21 stuk på det hela:)
Hoppas att du får ordning på soppan. Hade samma bränslesetup som dig på föregående bil och där
fick jag inte ner soppatrycket. Visade sig att btr var en flaskhals. Löste sig genom att borra upp sätet någon mm:)
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 12 Apr 2014, 12:55
by Loordan
ofan. ja men nu får jag ner trycket iallafall. Satte 10mm slang mellan catch och ykors och det ligger på max 0.8bar och jag kan justera ner trycket till 2.3Bar i railen. Det måste ju funka fin fint. Sen när spridarna börjar öppna så kommer det ju slukas lite soppa med:)
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 19 Apr 2014, 06:33
by Loordan
Jaaha då ska vi se! börjar med att skryta . Jobbar ju som plåtslagare så har varit iväg på volvos yrkestävling med 150 deltagande plåtslagare.
Gick ju som det skulle !
Väntar på en stor PPF logga !!:)
Jag kan inte minnas att det var nån sån plastpip skruvad i det hållet som är i oljefilter huset. Nån v8 kompis som kan bekräfta??
Bara kapa ut nu så kan man montera intaget och scoopet i taket!! sen fattas bara ett vettigt batteri så dunkar man ihop hela "inredningen"
2014 färgtema är.
Blå framdel. Svart bakdel . avskärmat med ca vita stripes i 3 olika tjocklekar.
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 22 Apr 2014, 15:26
by Pimplaren
Skön uppdatering!
nära nu? dina glas står packade och faktura skickad
Kämpa på
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 23 Apr 2014, 18:44
by Loordan
Tack ja nu är det jävligt nära. Min inköpslista börjar bli jävligt kort!! Det är jävligt bra att man känner dig med ska jag säga! Det är bra livskvalite med en ny vindruta alltså!
Tusen tack!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 23 Apr 2014, 18:46
by Pimplaren
Ingen fara alls, kul att kunna hjälpa till
grattis till plåtslagarvinsten förresten!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 28 Apr 2014, 19:59
by Loordan
Jahaa. Då ska vi ta det i den ordning jag gjort saker o ting! Det börjar fanimig dra ihop sig nu!
Ägnade 2 dagar till Hultsfred Drifttrack som blir ruskigt fin att åka på i sommar!!
Och jag skyndade hem för målet var ju att starta den helgen. Så efter lite strul med tändning camsync osv så dunkade vi i wasted fire o körde igång. Ska göra om kamskivan så den endast har ett hål . nu är det 4 hål i kamskivan så det är svårt att synca den..
Men håll tillgodo på filmsnutten.
Skall efterdra topparna nu i dagarna o bygga trycktrör o lite.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151984704042382" onclick="window.open(this.href);return false;
sen märkte jag en sak. låste turbon med en 12kants lednyckel .
Men det hade tryck ur lite olja till kompressorhuset såg jag. Är det normalt om inte turbon får snurra?
Var ju inte mycket .men tillräckligt för att fråga. Turbon är helt ny och är en kullagrad kinahistoria .
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!
Posted: 31 Oct 2014, 18:53
by flexbert
Hur går det här då?