Page 12 of 15
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 31 Mar 2011, 07:50
by Bonje
Stiligt det blir!
Det är så skönt när man har kommit så långt att det hänger samman och inte racklar och jävlas! Två valsade plåtar vill jag se och inget annat
Det är just att punkta alu som kan vara lite tjorvigt..
När man väl börjar svetsa går det av bara farten
Fast jag hade inte heller övat att svetsa på ett insug.
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 31 Mar 2011, 23:22
by ZAK
Bonje wrote:Stiligt det blir!
Det är så skönt när man har kommit så långt att det hänger samman och inte racklar och jävlas! Två valsade plåtar vill jag se och inget annat
Det är just att punkta alu som kan vara lite tjorvigt..
När man väl börjar svetsa går det av bara farten
Fast jag hade inte heller övat att svetsa på ett insug.
Jag har klurat lite och tror jag ska lyckas med enbart 2 valsade plåtar, men det kommer bli svettigt =D
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 31 Mar 2011, 23:27
by ZAK
Skulle svetsat lite till idag, men då mästersvetsarn själv inte var tillgänglig så fortsatte jag att öva på mitt
insug och punktade vidare så som jag vill ha det.
Man kan ju säga att det börjar ta riktigt fin form nu.
Känner att jag börjar kunna behärska alutig lite nu och kan punkta något sådär hyfsat.
Ska se om jag kan gå förbi garaget en sväng i morgon och titta hur mycket som behöver ändras sen.
Får hoppas strecken jag gjorde stämde nu =D
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 02 Apr 2011, 22:20
by ZAK
Idag fick lillgrabben premiärtitta på garaget och få se Pappas bil för första gången.
Med insuget under vagnen så tog vi oss ut till garaget utanför stan.
Han knappt innanför dörren så var det dags för 3 timmars servicen.
Det är det vanliga blöja, mata och rapa.
Sen sov han som en stock! Tror han aldrig sovit så gott så får väl bli fler ggr i garaget helt enkelt =D
Prova insuget ännu en gång och det var nära att det skulle passa helt.
Det var på det berömda f-håret som man brukar säga.
Här ser det hyfsat ut.
Här blev det blev det lite för tight. Röret ska vridas lite uppåt som pilen till höger visa sen kapa röret så det kommer mer in mot motorn.
Returslangen som är AN-6 kom i kläm och vill helst inte gå loss med hammaren i plåten och skapa utrymme.
Får även byta kopplingen till slangen och sätta dit en 90-graders som ni ser på bilden.
Tycker det ser hyfsat bra ut ändå =D
Runnerna blev bra iaf!
Kommer bli mycket smidigare att meka här nu.
Massa plats =D
Sen var det bara att ta insuget och vandra hemåt igen =]
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 02 Apr 2011, 22:24
by _2499
bålfränt
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 04 Apr 2011, 08:56
by Capone77
Det är svårt att inte bli imponerad. Riktigt snyggt Mange.
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 00:11
by ZAK
Tack så mycket =]
Dammade av min gamla speedglashjälm som jag inte bytt glas på sen jag tillverkade dynapacvältar.
Rörtråd blir jävligt varmt och skitigt. Såg inte så bra när jag skulle köra tig.
Efter en liten service så blev det genast bättre! =]
Svetsade om vinkeln så det gick fritt från huvudbromscylindern.
Istället för att det låg emot så är det helt fritt och gör inget om motorn rör sig lite.
Jag tog lite silvertejp och tejpade lite lätt. Så här kommer det se ut sen på ett ungefär.
Fanns en mening med silvertejpen och inte bara för syns skull. Här har jag tejpat maskeringstejp mot silvertejpen.
Efter tejpningen så tog jag en vass rakbladskniv och skar längs med den öppna delen.
Helt plötsligt har jag storleken och en mall på hur plåten ska se ut som ska svetsas fast.
Med en bit kartong skar jag sen till vinkeln som plåten ska valsas.
Så här ska den se ut för att passa perfekt sen.
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 02:32
by SoreuQ
Du borde ju skriva guider om plåtmeck, du får det alltid att se så lätt ut
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 16:27
by ZAK
SoreuQ wrote:Du borde ju skriva guider om plåtmeck, du får det alltid att se så lätt ut
Ja det kanske hade varit nått. Tror du man kan sälja guider? =D
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 16:28
by ZAK
Idag gick det bra i skolan.
Blev klar med datordelen till den styrda svarven så nu ska jag bo vid verkligheten nån vecka.
Jag passade på att göra liten nytta under lunchen och eftermiddagsfikan.
Nu du Bonje!
Det var ju dags för att tillverka dom stora plåtarna och fixa till dom.
2 stycken plåtar va det vi sa va?
En styck 3mm plåt och så skissar man lite.
In med biten i valsen och måtta in och köra fram så det passar mot 100mm rören.
Efter det så lägger man mallen med silver/maskeringstejp och ristar ut formen.
Skönt med bandsåg i skolan så det går snabbt och enkelt!
Se på fan! Det passade nästan perfekt på första testet
Efter lite filande så blev det perfekt för svetsning.
Undersidan behövdes inte valsas utan bara knackas till med en plasthammare mot städet
för att få en bra övergång. Här använde jag samma mall som till ovansidan.
Ja det får väl klassas som godkänt. Det ska knackas till lite under svetsningen så kommer nog bli bra =]
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 16:34
by Casy
ser bra ut! du är en noggrann jävel asså
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 16:36
by Jørg1e30
Snygt innsug. Men tror jeg har sett ett lignende før
Jeg laget dette fpr ca ett år siden
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 16:50
by ZAK
Casy wrote:ser bra ut! du är en noggrann jävel asså
Ja är man noggran så slipper man massa bekymmer som man klarar sig utan
Jørg1e30:
jag vet =D
PMade dig om fler bilder om du minns? hehe
Nu har jag bilder på hur det ser ut på undersidan.
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 18:02
by nicke.t
jävligt bra hantverkat.
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 19:43
by Bonje
Fö fäään va bra de blir!! Du är riktigt händig
'
Några tips innan svetsning för bästa resultat.
* Se till att din "tratt-platta" är 96 mm hög då plenumet är byggt i 100 mm material. Då blir det en redig V-fog där att svetsa i.
* Övriga fogar preppar du med V-fog också innan du lämnar till svetsarn.
* V-fog ger bättre genombränning, bättre hållfastighet och en svets som inte se ut att ligga som en bulle uppe på..
* Själv svetsar jag plenumkammaren invändigt först också för att få maximalhållfastighet
Det är oftast längs svetsarna vid backstycket (där runners går igenom) som plenum spricker.. Genomgående stavar eller andra förstärkningar är bra som backup.
Du har väl tänkt bygga med stavar här antar jag?
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 05 Apr 2011, 20:51
by ZAK
Bonje wrote:Fö fäään va bra de blir!! Du är riktigt händig
'
Några tips innan svetsning för bästa resultat.
* Se till att din "tratt-platta" är 96 mm hög då plenumet är byggt i 100 mm material. Då blir det en redig V-fog där att svetsa i.
* Övriga fogar preppar du med V-fog också innan du lämnar till svetsarn.
* V-fog ger bättre genombränning, bättre hållfastighet och en svets som inte se ut att ligga som en bulle uppe på..
* Själv svetsar jag plenumkammaren invändigt först också för att få maximalhållfastighet
Det är oftast längs svetsarna vid backstycket (där runners går igenom) som plenum spricker.. Genomgående stavar eller andra förstärkningar är bra som backup.
Du har väl tänkt bygga med stavar här antar jag?
Ja det blir en stav mellan varje cylinder för att vara på den säkra sidan.
Sen tänkte jag punkta upp allt ordentligt sen lossa trattdelen från själva plenumet och köra insida först som du sa..
så kan jag putsa invändigt med slipmaskinen så det blir bra.
Kan bli svårt att få det 96mm men ska försöka =]
Re: E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Posted: 06 Apr 2011, 07:29
by Bonje
Edit. Menade förstås 94 mm och inte 96.