Williams 318is turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Post by Mikael c »

Jag hade en sk bmw expert som skulle hjälpa mej på 90 talet och byta kammar i min is som spräckte toppen på samma ställe.
Den lyckades han inge vidare med blev inte bra igen hoppas det går bättre för din del.
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Ja fick det svetsat idag, och de höll för 40nm så nu är det bara hoppas de fortsätter hålla..

Det känns som att min topp är något måndagsex. jag har dragit sönder alla gängorna till ventilkåpan så där sitter det insatsgängor, samt några andra gängor som gett med sig. Och då har jag momentdragit som bmw säger...
318is -90 turbo
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ultradrygt med gängpaj :evil:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Pimplaren wrote:Ultradrygt med gängpaj :evil:


Man blir ju matt i hela kroppen när man känner att spärrskaftet borde gå trögt men det inte gör det.
318is -90 turbo
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Pilliam wrote:
Pimplaren wrote:Ultradrygt med gängpaj :evil:


Man blir ju matt i hela kroppen när man känner att spärrskaftet borde gå trögt men det inte gör det.


I hear you.
Men som tur är finns Helicoil! 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

min istopp var likadan, allt till kamdrivningen gick typ runt, likaså ventilkåpan.
dannejonsson84
Posts: 50
Joined: 04 Nov 2009, 20:30
Location: Sundsvall

Post by dannejonsson84 »

Jag har också gängpaj på några ventilkåpsbultar på min m42...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag lyckades inte dra runt en enda skruv i M42an jag byggde :)
Årsm -90, kanske finns olika gjutningar? Eller så är dom bara känsliga.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Nisse Järnet wrote:Jag lyckades inte dra runt en enda skruv i M42an jag byggde :)
Årsm -90, kanske finns olika gjutningar? Eller så är dom bara känsliga.


Min är också -90. Det måste vara din som är ett riktigt praktexempel :)


Martinssonn, hur löste du det? rev allt och satte i insatsgängor? sjukt drygt
318is -90 turbo
User avatar
Nilas
Posts: 101
Joined: 23 Sep 2006, 13:10
Location: Stockholm
Contact:

Post by Nilas »

minst hälften av mina gängor till ventilkåpan är paj...m42 årsmodell 91
E30 318is turbo
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Har haft 3st is med m42, har aldtig haft gängpaj på nått i toppen?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är många som drar sönder de där gängorna, och jag förstår inte riktigt varför? :?
Tittar man på hur skruvarna till ventilkåpan ser ut så är dom lite speciella, med ett plan i änden på gängan som ett anlägg mot toppen.

När man drar skruvarna komprimeras den tjocka gummipackningen. När det tar stopp, då är det STOPP! Med fräscha ytor och packning skall det vara tätt..
Fortsätter man istället att dra ytterligare, ja då följer gängorna i toppen med upp.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Bonje wrote:Det är många som drar sönder de där gängorna, och jag förstår inte riktigt varför? :?
Tittar man på hur skruvarna till ventilkåpan ser ut så är dom lite speciella, med ett plan i änden på gängan som ett anlägg mot toppen.

När man drar skruvarna komprimeras den tjocka gummipackningen. När det tar stopp, då är det STOPP! Med fräscha ytor och packning skall det vara tätt..
Fortsätter man istället att dra ytterligare, ja då följer gängorna i toppen med upp.


Ja har dragit de med moment enligt bmw, därför tycker jag det är märkligt.
Men jag har inte bytt gummipackningen under brickan, så de kan ju vara gamla och trötta, men jag tycker inte det ska spela sån himla roll.
Jag menar, någon marginal lär det ju vara mellan bmws rekomenderade moment och bristningsgränsen



motorn är i och igång nu iaf!

Till helgen ska vi se om vi lyckas köra en sväng på isen. ja tog en sväng runt kvarteret och så länge höll bitarna!
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Härligt :) Filma 8)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Fan va nice, håller tummarna för en bra dag på isen! :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Strul!

Min LC-1 mätare blinkar bara och LED-kalibreringslampan lyser inte.

Kan någon dra en slutsats av det?

Kan man felsöka LC-1 enheten? Den får 12V och allt ska vara rätt inkopplat (den har fungerat..)

Jag misstänker att LC-1 enheten är paj..?


JAG SKULLE JU LIGGA BRETT NU!!!
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Jag har kopplat den till dator men får ingen kontakt.
318is -90 turbo
Post Reply