Page 12 of 24
Posted: 24 Sep 2010, 09:13
by kimmit
Kjøp ARP da slipper man bekymring
Posted: 24 Sep 2010, 13:26
by Thörn
Det ser ut att vara Kilander bultar, men vi får se vad byggherren säger de borde väl vara bra grejer iallafall?
http://www.kilander-racing.se/pinnbultar/pinnbultar.htm
http://www.kilander-racing.se/
Posted: 05 Oct 2010, 07:46
by Thörn
Bytte bultar till vanliga 12.9 i gördeln, fick faktiskt fräsa lite i tråget även på dom bultarna. Men nu sitter motorn där det är tänkt
Gjorde som sagt på det "jobbiga sättet", men denna gång gick det djävligt snabbt. Hemligheten var nog lite fett på axeln och att man hade motor och låda i perfekt rak vinkel när man trycker ihop. Hade ju en motorlift man kunde justera vinkeln på motorn med ett vred.
Jag använde sedan styrpinnar i hålen och sedan en lång bult + en rörtång för att dra ihop det första, snurrade på veven lite och sedan satt bult efter bult och det smäckte ihop på en timme
Skönt att slippa mecka med växelstag och koppling, motorhuv osv
Sedan kom jag på en sak häromnatten när man inte kunde sova angående soppasystemet. Skall ändå slänga på ny tank så jag tänkte använda det där kopplingarna som det sitter ett utjämningsrör i neder/bakkant på de båda tankdelarna (gamla tanktypen 55l) och sätta en stålcylinder med 2st pumpar av 044 typ som gängas fast i cylindern.
På så sätt slipper man göra nya hål och kopplingar i tanken samt får ett bra självfall. Får väl sätta ett par sump filter på röranslutningarna.
Någon som gjort något liknande?
Dålig paintbild medn visar ungefär hur jag tänkte göra..

Posted: 05 Oct 2010, 16:54
by just_mee84
Finns det inte en viss risk att dom suger tort om man har nästan tom tank och ger på fullt? kanske går att utforma utjämnings röret till en form av catchtank
Posted: 05 Oct 2010, 20:47
by Thörn
just_mee84 wrote:Finns det inte en viss risk att dom suger tort om man har nästan tom tank och ger på fullt? kanske går att utforma utjämnings röret till en form av catchtank
Anslutningarna sitter istort längst ner så det e ju samma fara om man kör på tom tank

bäst att ha ordentligt med soppa om man gasar

men tänkte som du säger att om man använder en cylinder där blir det som en liten catchtank som fylls på av gravitationen.
Posted: 08 Oct 2010, 21:46
by Thörn
kollade lite närmare på hur det satt, man får sätta pumparna frammåt isåfall då bakvagnsbalken sitter där, då blir det lite jobbigt med avgas systemet under
Posted: 15 Oct 2010, 09:04
by Thörn
Har nu och fixat det mesta av kablarna i V3 härvan från VEMS. Blir nog bra, får loss massa plats när alla e36 boxar för elen försvinner
Måttade in turbon, den fick först inte plats då kompressorhuset tog i ventilkåpan så man inte fick i bultarna till flänsen.
Löste det med lite bonnmek genom att lägga på en T4fläns till på 1cm
Turbon hamnar nu lite högre men det blir djävligt precis med huven istället.
Får väl göra ett litet Scoop i värsta fall

Posted: 15 Oct 2010, 21:36
by Thörn
lite bilder
downpipen börjar ta form
det gick fint stänga huven med tuuuurbon
lite mycket slangar men det skall ordnas till..

Posted: 18 Oct 2010, 08:39
by Thörn
MIGade ihop downpipen igår, blev bajs, stora och knöliga svetsar som ser ut som någon pundare gjort, hade grymma problem med matningen då det var en liten fattning RF rulle och svetsen hade bara uttag för stor rulle. Sen verkade strömstyrkan på svetfan inte påverka hur det blev.
Samma svets har man gjort finfina svetsar med vanlig tråd/gas
Fick palla upp matningen med pallbock/gaffertejp

så matningen kom mycket ibland och lite ibland.. Aja skall vinkelkapa svetsarna idag.
Nu e det bara
*Bränna på med TIG på mina kassa svetsar
*Vakumslangar
*Wastegate
*Kylet,
*Dra slang på oljeretur
*Skruva fast turbon +DP
*Varmköra +efterdra arp
*Meka ihop DP med avgas.
Sen e det klart för inkörning lite lätt.
Posted: 19 Oct 2010, 12:15
by Thörn
Funderar lite på var det kan sluta på i effekt med denna turbon, den har ju 65mm inducer och det lilla avgashuset, #16.
Är det i detta fall avgashuset på turbon som begränsar (Max)effekt?
Man kan ju iofs istället få en högeffekt under en längre intervall med lite mindre hus.
Posted: 19 Oct 2010, 13:57
by baumgardt
fan vad fint det blir!

Posted: 20 Oct 2010, 09:04
by Thörn
*Bränna på med TIG på mina kassa svetsar
*Vakumslangar
*Wastegate
*Kylet
*Dra slang på oljeretur
*Skruva fast turbon +DP
*Varmköra +efterdra arp
*Meka ihop DP med avgas.
Fick något lur med kortis inkoppling av elen. Hade ingen +5v matning i varken stift 28,29 (tpc, trigger mfl) från Boxen.
Efter 30sek samtal med Jörgen så var det troligtvis triggern som var felkopplad. Då stryps 5v matningen om det är någon kortis på någon av +5v givarna.
Mycket riktigt, när jag drog driggerkabeln så hade jag fungerande TPS

Gul, svart och skärm i m50, hm ja ja måste fått svart /gul fel ändå...
Posted: 25 Oct 2010, 13:02
by Thörn
Köpte mer finolja i Tyskland (Castrol Edge 10/60 formula RS) inne på ett bildelsställe, Autoteile utanför Berlin, 39 Eur för 5L
Med dagens kurs ca 375spänn

Posted: 27 Oct 2010, 18:45
by affe
Har några frågor ang ditt bygge. Vilken lutning på motorn m50 eller m20? Om m20 hur får du plats med bromsservot med std insug? omsvetsad sump?
Posted: 28 Oct 2010, 09:51
by moxi
affe wrote:Har några frågor ang ditt bygge. Vilken lutning på motorn m50 eller m20? Om m20 hur får du plats med bromsservot med std insug? omsvetsad sump?
Vad jag ser aå använder han ett hydraliskt bromservo från e28 528, 535. bra mycket mindre än original.
finns typ inte en sportmössa att använda original bromservo med m20 lutning.
Om man kör m50 lutning så ska det tydligen gå precis..kanske får slipa lite på räfflorna på insuget.
Du använder så e36 motorkuddar + e28 motorkuddar.
Jag o en polar har precis hissat ner m50 turbo i hans e30. Så det går men man får tänka efter lite.
Du behöver ej modda tråg eller sump.
Posted: 28 Oct 2010, 14:59
by Thörn
Precis, använder hydrauliskt servo.
Har varken m20 eller m50lut, mer lik m50 än m20, men de där e36 aluminiumfästena kändes alldeles för bräckliga med hårda kuddar, hade tom sönder ett sånt när jag plockade ur en m50 motor en gång.
Posted: 29 Oct 2010, 09:04
by Thörn
Fick ordning på tändföljden igår så nu small den igång riktigt bra.
Blev i vems tändföljd 2-4-1-5-3-6 (med Vanos triggerhjul).
Sedan transversed backwards (Baklänges) i tänd output tabellen, så jag hade lite huvudbry angående det där, man tror man kommer ihåg allt sedan sist man pysslade med det men så är det ju inte riktigt.
Har lite läck på nån stålomspunnen slang och en satans plugg i oljefilterhuset med jag skall fixa idag, sen blir det varmkörning och efterdragning av ARP innan provkörning.
Får väl posta någon film på när den nya rovan är igång sen, kul med lite ovanlig motor med fasta tryckare och grejer
