Page 12 of 61
Posted: 11 Feb 2010, 20:19
by m_ellisson
ZAK wrote:slipper jag skotta och ut och leta då? =]
ja det slipper du zak
Posted: 11 Feb 2010, 21:44
by m_ellisson
Skruvat dit snurran osv samt fixat oljeslang till snurran
Såhär blev det, AN4 till turbon
Posted: 11 Feb 2010, 21:47
by m_ellisson
Tryckrör
044:orna & Y-kors
Posted: 11 Feb 2010, 22:15
by m_ellisson
Och här är svänghjulet..Svarvat hos Danne J, både bak & framsida....
Ska bara dit med startkransen & nya styrpinnar till tryckplattan sen ska det monteras!
Hur noga är det med balansering tro?
Posted: 11 Feb 2010, 22:57
by r.ivars
blir en tvärrapp m50 det där!
alla rekomenderar att balansera, är inte så ruggit dyrt hos en motorfirma om han får tid på sig..
jag har dock kört utan att balansera efter en svarvning en gång.. och inte märkte jag något =)
Posted: 11 Feb 2010, 23:12
by m_ellisson
r.ivars wrote:blir en tvärrapp m50 det där!
alla rekomenderar att balansera, är inte så ruggit dyrt hos en motorfirma om han får tid på sig..
jag har dock kört utan att balansera efter en svarvning en gång.. och inte märkte jag något =)
Ja vi får se hur långt originalkolvarna vill hänga med
sen får det bli en smidd 2.8 lr 3.0 istället
okej ska forska i detta
vet en som har balanserat i däckbalanseraren & det blev bra men nämner inga namn...
Posted: 12 Feb 2010, 00:51
by JWSE30
Ser fint ut detta!
Lär nog bli bra snyt oxå
Ja har oxå kört utan att balansera svänghjulet, och märkte inte heller av detta. Det som sitter i denna e30in jag har nu är heller inte balanserat efter lättning
Men det är ju säkert att rekomendera och gör det.
Posted: 12 Feb 2010, 00:59
by Ludde_
Haha gott mange! du har inte ens startat maskinen än men är redan sugen på 2,8 eller bigblock 3,0
Underbart
Posted: 12 Feb 2010, 01:46
by ZAK
vad blev vikten?
Har ett nummer till en i kallekrona som balanserar hyfsat billigt om det skulle bli aktuellt
Posted: 12 Feb 2010, 17:41
by m_ellisson
JWSE30: Okej tack
Ludde: Ja men det har varit tanken från början att kunna bottna snurran
ZAK: Har inte kollat vikten ännu. okej då hör jag av mig till dig om det!
Posted: 12 Feb 2010, 18:19
by Ronnie AVR
Körde du hela ytan helt plan utan nån förspänning av lamellen?
Jag har ca 1 mm uphöjning där lamellen ligger men det kanske fukar bra ändå.
Posted: 12 Feb 2010, 19:18
by m_ellisson
Ronnie AVR wrote:Körde du hela ytan helt plan utan nån förspänning av lamellen?
Jag har ca 1 mm uphöjning där lamellen ligger men det kanske fukar bra ändå.
Ja det gjorde jag, var kanske dumt
okej men hur tjock är din lamell? Tror min är 10mm, men ska mäta imon!
Annars får jag åka & svarva om det
Posted: 12 Feb 2010, 19:47
by Nellsson
m_ellisson wrote:Ronnie AVR wrote:Körde du hela ytan helt plan utan nån förspänning av lamellen?
Jag har ca 1 mm uphöjning där lamellen ligger men det kanske fukar bra ändå.
Ja det gjorde jag, var kanske dumt
okej men hur tjock är din lamell? Tror min är 10mm, men ska mäta imon!
Annars får jag åka & svarva om det
Om du vill ha ut absolut max utav tryckplattan så kan du ju provtrycka plattan, finns nån guide om det på savarturbo har jag för mig.
så du utgå efter de om du ska svarva om det.
MVH
Posted: 12 Feb 2010, 20:12
by m_ellisson
okej tack Nellsson, ska kolla det!
Posted: 12 Feb 2010, 21:21
by dgyldmark
Nämndes inte det när jag svarvade svänghjulet? Du kan enkelt se på press klockan vad den ger. om inte annat sätter du en finskalagare manometer så syns det tydligare. Har för mig Mattias nämde något om 2.5mm (Admin STS) för 4 år sedan men inte alls säker. Har du inte en press på jobbet?
Posted: 13 Feb 2010, 15:09
by m_ellisson
dgyldmark wrote:Nämndes inte det när jag svarvade svänghjulet? Du kan enkelt se på press klockan vad den ger. om inte annat sätter du en finskalagare manometer så syns det tydligare. Har för mig Mattias nämde något om 2.5mm (Admin STS) för 4 år sedan men inte alls säker. Har du inte en press på jobbet?
okej nej det kommer jag inte ihåg..jo vi har en press på jobbet dock utan manometer
.. Annars får vi åka bort till Daniel & rispa till svänghjulet igen