Page 12 of 20
Posted: 23 Apr 2009, 09:15
by Vision79
hur hamnar M535 klumpen i förhållande till std stora e30 klumpen? jag tänkte längdmässigt gällande kardan?
M20/diesel lådan ------ M535 klump , ca längd?
Posted: 23 Apr 2009, 12:13
by erik@e30
Vision79 wrote:hur hamnar M535 klumpen i förhållande till std stora e30 klumpen? jag tänkte längdmässigt gällande kardan?
M20/diesel lådan ------ M535 klump , ca längd?
De e samma mått framkant. 535 huset e bara större i bakkanten
Posted: 26 May 2009, 13:26
by Silverboy
har kjøpt en delebil som er delvis ombygd til M535 bakvagnen.. Men det er bygd om med 325 stikk aksel i navet med påsveist M5 medbringare etc, så det svakeste leddet er vel forsatt der, og PPF sine aksler passer ikke. Noen spørsmål:
1: diffen er festet i de to fremre org festene og nytt feste bak, men det ser ut som kardangen ikke går rett bakover, som om diffen sitter litt for langt mot passasjersiden.. Er det vanlig i og med at den er festet i org feste i balken?
2:
Det komplette recept er?
* M535 diff
*Nytt bakre feste til diffen
*Kappe bort deler av reservehjulsbrønnen (trengs det virkelig?)
*Flytte demper 2-4cm lenger bak
*Flytte fjærene litt fram (trengs det virkelig, eller har noen klart seg uten?)
*M5 / M535 inndre og ytre drivknuter
*Medbringere fra E28 520i - M535 inndre og yttre ved navet.
*Lage distans på 10mm mellom lager og yttre medbringer (spindel)
*Borre om yttre medbringer (spindel) til 4x100
*Svarve av 4mm på inndre medbringer ved navet, ut mot hjullager
*PPF sviktstålaksler
Glemt noe?
3:
Kan man med dette oppsett bruke org E30 felger? Hva må man eventuelt gjøre for å bruke org felger?
4: Om man samtidig ønsker å bygge om til 5x120, hvilken skive / broms-ok bruker man da? Hvordan blir det da med handbroms? Tenker da på E36 framnav i kombinasjon, er jo viktig å finne felger som passer både foran og bak..
5: Jeg har 3.0 M3 kasse, og diffen er bygd om til 6bolt kardan, altså har jeg også M3 kardan, er det ok? Eller bør jeg gå for ett annet alternativ? (hjelper jo ikke at bakvagnen er skottsäker om resten ikke er det... )
Posted: 26 May 2009, 13:37
by Silverboy
har kjøpt en delebil som er delvis ombygd til M535 bakvagnen.. Men det er bygd om med 325 stikk aksel i navet med påsveist M5 medbringare etc, så det svakeste leddet er vel forsatt der, og PPF sine aksler passer ikke. Noen spørsmål:
1: diffen er festet i de to fremre org festene og nytt feste bak, men det ser ut som kardangen ikke går rett bakover, som om diffen sitter litt for langt mot passasjersiden.. vanlig i og med at den er festet i org feste i balken?
2:
Det komplette recept er?
* M535 diff
*Nytt bakre feste til diffen
*Kappe bort deler av reservehjulsbrønnen (trengs det virkelig?)
*Flytte demper 2-4cm lenger bak
*Flytte fjærene litt fram (trengs det virkelig, eller har noen klart seg uten?)
*M5 / M535 inndre og ytre drivknuter
*Medbringere fra E28 520i - M535 inndre og yttre ved navet.
*Lage distans på 10mm mellom lager og yttre medbringer (spindel)
*Borre om yttre medbringer (spindel) til 4x100
*Svarve av 4mm på inndre medbringer ved navet, ut mot hjullager
*PPF sviktstålaksler
Glemt noe?
3:
Kan man med dette oppsett bruke org E30 felger? Hva må man eventuelt gjøre for å bruke org felger?
4: Om man samtidig ønsker å bygge om til 5x120, hvilken skive / broms-ok bruker man da? Hvordan blir det da med handbroms? Tenker da på E36 framnav i kombinasjon, er jo viktig å finne felger som passer for både..
Jeg har 3.0 M3 kasse, og diffen er bygd om til 6bolt kardan, altså har jeg også M3 kardan, er det ok? Eller bør jeg gå for ett annet alternativ? (hjelper jo ikke at bakvagnen er skottsäker om resten ikke er det... )
Posted: 27 May 2009, 00:58
by Silverboy
Ok, har nå lest igjennom tråden for XX-gang, og tatt litt notater av det som er viktig:
Bäckis 535 medbringare + 535 klump + 535 knutar + special axlar
Bäckis: flytta fjäder nuppen några mm, men inte säkert det behövs
BMWAndreas: Fräsa 4-bult
BMWAndreas: modda stötdämparfäste och fjäderfeste
Per Eriksson: Ny tandskiva på nya navet i rätt position för ABS
Bernis: Fjäderfäste ok, handbroms ok
Per Eriksson: Gängad hylse svetsad utenpå org demperfeste
Bernis: Nav från E34 535i, org E30 skivor moddade
BMWAndreas: utan distans kan du inte ha handbroms.
BMWAndreas: 10mm tjock för att handbromsen ska funka.
Per Eriksson: är det inte 12 mm för att få skivan på exakt samma ställe som innan?
Andreas: Jo men det blir så lite splines kvar. Bättre med tunn spacer innanför skivan...
Ripper: Kör ni med pinne eller förvärmer då eftersom de är gjutgods?
Per Eriksson: Blås på med migen, det är prima stålgjutgods
BMWAndreas: Innerdelen av hubben MÅSTE svarvas av 4mm mot lagret så att splinesen går ihop längre och du får muttern att ta mer gäng. Då blir det rätt längd på axeln.
Per Eriksson: Jag satte absringar från e0 axlarn på absringen på e34naven, lite mer pill, Så vill du absolut ha så går det bra
R. Ivars: min klumpjävel tar i balken under bilen.. kanske är för att jag har kombi?
flp: körde med en sticksåg från jula i balken. jag kapade ut så jag sparade "baksidan" av balken. kapade bara upp ett hål så diffen rymmdes. sen gjorde jag fäste som sitter i orignal och ett extrafäste på andra sidan. själva avluftningen sitter som "i balken" nu
Micke Johansson: För att kunna ha fälgar som är 63mm som passar e30 måste du svetsa upp matrial så du kan svarva bort. Svetsa i vatten bad för att det ska få kylning och inte slå sig så mycket.
flp: jag svetsade upp material. sen fick dick fräsa om dem. han fräste även in styrning och så för en 3mm biltema spacer samt tog bort 1mm på navet så det blev 12mm utflyttat. nästan så man kunde flytta typ 12.5mm de är väldigt nära styrningen till skivan nu, men de tar inte iaf.
Yttre medbringare / nav (33411134883) er samme för båda E28 (520i til m5) og E34 (518i til M5), så den er grei, men indre har forskjellig nummer til E28 (520-M5) (33411129859) och E34 (530-M5) (33411131063).
Er det skit samma om man bruker från E28 eller E34, man måste göra exakt samma mod på all ting?
men om man nu skulle vilja ha 5bult.. då slipper man vel svetsa och svarva om man bruker M535 bromsskivor skulle jag anta?
Oken (34211160397) er samma på E30 och E28, men fästet til oken er olika,
passar fästet från E28 (34211160395) på E30 bärarmar? Hur går det då med handbromsen, e28 eller E30 eller funkar det inte alls?
tackar for svar på båda mina innlägg, iaf på det som jag inte rädan svarat på själv
Man måste jo veta vad man skal leta efter av delar och bestemma om jag skal ha 4 eller 5 bult..
Posted: 30 May 2009, 10:57
by Sandén
Undrar med vilka bromsar osv man kör med? Om jag vill köra 4 bult kan jag då svarva ner centrumet på navet bara sen borra om navet och använda mig av 325 bromskivorna? Blir det samma et osv så oken passar?
Eller vad tycker ni är smidigast? Kanske köra e34 skivan o 5 bult sen köra e34 fälg bak? Passar då e34 skivan med mina e30 ok?
Posted: 30 May 2009, 18:48
by Per Eriksson
det funkar att svarva ner centrumstyrningen o svetsa dit en ny för skiva o fälg och köra upp hål för 4 bult om du vill ha kvar e30 prylarna.
Jag tycker du ska ta den ventilerade e34 skivan och sen ok från en 5 eller 7 serie som passar den skivan, e30 framok kanske funkar annars.
Oken är ju bara att svetsa dit ett nytt fäste för oavsett.
Då får du lite kralligare bromsar bak så harmonerar det bättre med frambromsarna.
Vill du ha original handbromsfunktion kvar också så kan man adaptera ihop 5 seriebackar med originalbackarna, så har jag o det har funkat klockrent. Jag har några bilder på hur jag gjorde.
Posted: 30 May 2009, 22:24
by Micke
Per Eriksson wrote:Vill du ha original handbromsfunktion kvar också så kan man adaptera ihop 5 seriebackar med originalbackarna, så har jag o det har funkat klockrent. Jag har några bilder på hur jag gjorde.
Lägg gärna upp bilderna på det, jag är iaf intresserad
Eller så kan du maila dom till mig så ordnar jag det
liu_racing(a )yahoo.se
Posted: 31 May 2009, 10:09
by Micke
Posted: 23 Aug 2009, 23:27
by Nisse Järnet
Blir det samma bredd på bakvagnen som original? Så man kan köra med samma ET på fälgarna? Tänkte borra om och köra 4 bult samt original bromsar.
Posted: 24 Aug 2009, 09:05
by Bäckis
Vill minnas att det blir någon mm bredare, men inte mkt. Någon som nyligen monterat vet säkert...
Posted: 24 Aug 2009, 09:18
by Ronnie AVR
Nisse Järnet wrote:Blir det samma bredd på bakvagnen som original? Så man kan köra med samma ET på fälgarna? Tänkte borra om och köra 4 bult samt original bromsar.
Om du ska köra med org bromssar bak o ha orginal ok hållare måste du fixa så det blir samma et. Vet många prata om 10 mm distance på navet men det var inte ens nära för mig i funka tror min blev 12,5 - 13 mm för inte bromsskivan ska ta i ok hållaren
Ta med dig en karta öl till garaget kan du få titta o fråga hur mycket du vill på min bakvagn
Posted: 24 Aug 2009, 09:45
by Per Eriksson
12mm distans gav samma läge för originalbromsskiva.
Posted: 24 Aug 2009, 15:49
by Micke johansson
Alla pratar om 10mm distans för att du ska ha en på 3 mellan skivan och navet. det är därför du ska få mer gäng. sen har ja svarvat av ytan 1mm på navet totalt blire då 12mm.
Posted: 30 Aug 2009, 22:54
by Krille_S
Kan inte någon göra en riktigt sammanfattning av det hela, med en lista på exakt vad som måste göras?
Gärna med lite bilder.
Då det är väldigt luddigt och jag har läst hela tråden nu..
Mvh Krille
Posted: 31 Aug 2009, 08:52
by Silverboy
Silverboy wrote:har kjøpt en delebil som er delvis ombygd til M535 bakvagnen.. Men det er bygd om med 325 stikk aksel i navet med påsveist M5 medbringare etc, så det svakeste leddet er vel forsatt der, og PPF sine aksler passer ikke. Noen spørsmål:
1: diffen er festet i de to fremre org festene og nytt feste bak, men det ser ut som kardangen ikke går rett bakover, som om diffen sitter litt for langt mot passasjersiden.. vanlig i og med at den er festet i org feste i balken?
2:
Det komplette recept er?
* M535 diff
*Nytt bakre feste til diffen
*Kappe bort deler av reservehjulsbrønnen (trengs det virkelig?)
*Flytte demper 2-4cm lenger bak
*Flytte fjærene litt fram (trengs det virkelig, eller har noen klart seg uten?)
*M5 / M535 inndre og ytre drivknuter
*Medbringere fra E28 520i - M535 inndre og yttre ved navet.
*Lage distans på 10mm mellom lager og yttre medbringer (spindel)
*Borre om yttre medbringer (spindel) til 4x100,
*Svarve av 4mm på inndre medbringer ved navet, ut mot hjullager
*PPF sviktstålaksler
Glemt noe?
3:
Kan man med dette oppsett bruke org E30 felger? Hva må man eventuelt gjøre for å bruke org felger?
4: Om man samtidig ønsker å bygge om til 5x120, hvilken skive / broms-ok bruker man da? Hvordan blir det da med handbroms? Tenker da på E36 framnav i kombinasjon, er jo viktig å finne felger som passer for både..
Jeg har 3.0 M3 kasse, og diffen er bygd om til 6bolt kardan, altså har jeg også M3 kardan, er det ok? Eller bør jeg gå for ett annet alternativ? (hjelper jo ikke at bakvagnen er skottsäker om resten ikke er det... )
FIkk aldri noe svar på dette konkret, men har jo sett at det må en spacer bak bremseskiven på 3mm.. så da prøver jeg igjen, og spør de som har gjort dette, om dette er riktig fremgangsmåte??? (Ved bruk av org felger og bremser bak)
* M535 diff
*Nytt bakre feste til diffen (i gulvet)
*Kappe bort deler av balken over diffen
*Flytte demper 2-4cm lenger bak
*Flytte fjærene litt fram (trengs det virkelig, eller har noen klart seg uten?)
*M5 / M535 inndre og ytre drivknuter
*Medbringere fra E28 528i - M535 inndre og yttre ved navet.
*Lage distans på 10mm mellom lager og yttre medbringer (spindel)
*Spacer 3mm mellom yttre medbringer (spindel) og bremseskive
*Borre om ytre medbringer (spindel) til 4x100
*Lage nytt senter på ytre medbringer (spindel) for å passe skive / felgsenter
*Svarve av 4mm på inndre medbringer ved navet, ut mot hjullager
*PPF sviktstålaksler
Posted: 10 Sep 2009, 23:35
by MrQuickzilver
Nån som har bilder på hur man kan modifiera balken på e30 så man får dit en diff från e34? Har sett den på BmwAndreas M3a men ja behöver mer tips!