Page 109 of 192

Posted: 01 Jul 2009, 09:38
by Pimplaren
robbz wrote:
Pimplaren wrote:
robbz wrote:haha du e slut du gosse,
fan vid en närmare koll på film nr 2.....fan dumpen står ju öppen, lär ju ha ruskigt med vacuum med den här kammen....jag lär sätta i en hårdare fjäder...!

-idag ska lådan upp på plats igen, upp med kardan, göra klart kardanringarna, lufta bromsarna......sen skulle man kunna ta den på en provtur :lol:

/mvh


Börde väl inte behövas? så fort det laddar så stängs dumpen av mottryck? :P


kom å tänka på en liten detalj.....tycker du jag ska ta bort luftfiltret med :wink: , en dump ska vara stängd, antar att det går att justera trycket på fjädern en aning så är det löst!

/mvh


Luftfilter?hehe

Men om du spänner fjädern för hårt så den är stängd på tomgång kanske den inte orkar öppna när det behövs, och då blir det väl fläskigt tryck på spjället? :evil:

Dom turbobilar jag kikar på har dumpen rört sig sådär på tomgång :)

Edit: förresten, jävla avis på uppstart och det lovande maskinljudet!! ska starta mitt skort snart :roll:

Posted: 01 Jul 2009, 11:59
by Mikael S
Pimplaren wrote:Men om du spänner fjädern för hårt så den är stängd på tomgång kanske den inte orkar öppna när det behövs, och då blir det väl fläskigt tryck på spjället? :evil:



Det är huvudsak att den öppnar på tryck som är skadliga, om den skulle råka hålla stängt på 0.2bar så är det inte hela världen.

dom gånger jag monterat en och den har stått öppen har jag ställt åt den så den är stängd på tomgång. Men då har det rört sig om rena bruksbilar som körs på dammiga vägar etc.

Posted: 01 Jul 2009, 14:40
by Nobbe
Varför kör man med dump??

För att kompressorhjulet på turbon inte ska tvärnita när man släpper gasen.

Och minsta motstånd den får så gör det ju det, för den kan inte pumpa lufft av "självrotation" = det är ingen evighetsmaskin.

Grejen är den att om man ställer dumpen så den står stäng trotts säg 1kg negativt trycck på ovansidan och 0kg på under så kommer således dumpen stänga för tidigt sen när den ska användas, kolven kommer stänga när skillnaden mellan plenum och tryckrör är mindre en 1kg.

= kompressorhjulet tvärstannar = dumpen sitter där för syns och ljudets skull.

Står kolven öppen så finns det inget som kan hindra kompressorhjulet från att snurra.

Btw: Nu klan jag skriva in renovera Girling bromscylindrar i CV:t :) HAde aldrig gjort det förut innan jag gjorde de igår. Inte för att det var så jävla svårt/jobbigt, men ett steg närmare premiärturen iaf.

Posted: 02 Jul 2009, 08:28
by Mikael S
titta på en anläggning som har dumpen stängd på tomgång så står endå turbon och snurrar som vanligt. En dump/avlastningsventil ska öppna lätt men det finns inget behov att den öppna på minsta lilla tryckdifferans. Jag kör med en tialkopia som är stängd på tomgång men så fort jag åker med bilen så öppnar den fast det knappt är utslag på laddtrycksmätaren

Justerar man dumpen så den står stängd precis på tomgång och sen åker ut och kör med den kommer trycket som blir att hjälpa till att öppna den vilket kommer ge önskad effekt genom att den öppnar på tryck som är skadliga för turbon. Dessutom blir det i regel mer undertryck när gasen släpps inför en växling än det blir på tomgång så dumpen kommer öppna lättare pga av det.



Nobbe wrote:Varför kör man med dump??

För att kompressorhjulet på turbon inte ska tvärnita när man släpper gasen.

Och minsta motstånd den får så gör det ju det, för den kan inte pumpa lufft av "självrotation" = det är ingen evighetsmaskin.

Grejen är den att om man ställer dumpen så den står stäng trotts säg 1kg negativt trycck på ovansidan och 0kg på under så kommer således dumpen stänga för tidigt sen när den ska användas, kolven kommer stänga när skillnaden mellan plenum och tryckrör är mindre en 1kg.

= kompressorhjulet tvärstannar = dumpen sitter där för syns och ljudets skull.

Står kolven öppen så finns det inget som kan hindra kompressorhjulet från att snurra.

Btw: Nu klan jag skriva in renovera Girling bromscylindrar i CV:t :) HAde aldrig gjort det förut innan jag gjorde de igår. Inte för att det var så jävla svårt/jobbigt, men ett steg närmare premiärturen iaf.

Posted: 02 Jul 2009, 09:27
by Nobbe
Mein schise!
Ska fan börja virka och hänga på hemmets journals forum ist och kriga om korsstygn.


Några framsteg inatt då robbz?

Posted: 02 Jul 2009, 09:53
by Mikael S
Nobbe wrote:Mein schise!
Ska fan börja virka och hänga på hemmets journals forum ist och kriga om korsstygn.


Du har ju fel så då får du ju räkna med mothugg :)

----------------------

Vill föresten säga att bygget ser extremt bra ut och ska bli mycket spännande och se hur den går!!!

Posted: 02 Jul 2009, 13:13
by Nobbe
Hahahaha. :lol: :lol:

Och du har rätt då eller? :lol: :lol:

Det är det att vissa diskutioner inte går att ta då motparten vägrar ge sig oavsätt om den blir överbevisad.

Om vi nu struntar helt i allas prestige, och vänder på frågan i stället.

Vad skulle va sämre om dumpen skull va intsälld som jag skriver, dvs va öppen trotts atmosfäriskt tryck under kolven, än att den skulle va stängd? Om vi helt bortser det att det kan komma in skit den vägen helt.

Förmodligen kommer du svara: Ingentinge alls.

Vad skulle va bättre? Jo, att dumpen inte stänger före atmosfäriskt tryck och därmed inte ger turbon en tryckstöt vilket stoppar kompressorhjulet. Att den sen råkar snurra med några ynka rpm på tomgången trotts slutet system hör inte ens till saken då den inte ens bygger tryck på dom låga varvtalen. Drömmen är att kopressorhjulet får snurra helt fritt vid stängt spjäll för att den ska behålla varvet, minsta lilla mottryck hejdar direkt. även om det inte tycks märkas så gör den det, det är ren fakta, inget annat. Visst är det bättre att åka med för hård dump än ingen alls, helt klart, det säger jag inte emot, men det är ännu bättre att åka med en som funkar som jag beskrivit.

Sorry för jäääävligt mkt OT i din tråd robbz! :oops:

Posted: 02 Jul 2009, 13:31
by Bäckis
Det kommer inte in skit i en öppen dump, det blåser ur den på tomgång, inte suger. HAr ingen märkt det?

Posted: 02 Jul 2009, 14:29
by Mikael S
Nobbe wrote:Och du har rätt då eller? :lol: :lol:


Jag har alltid rätt :wink:

Visst blåser det lite lätt ur en öppen dump på tomgång men räcker att polarna lutar sig över motorn för att glo lite extra och så ramlar allt fickludd plus en liten sten dom burit runt på länge ner i den öppna dumpen. Att fickluddet blåses bort är ingen konst men att stenen ska flyga iväg är inte sant.

Sen får man säga vad man vill men det är ett fullt rimligt scenario. Prova vetja om ni vill, bara filma så vi alla får bevisen att jag har fel. Jag kan nämligen ha fel och ta den smällen :)

Jag är inte ute efter att dissa nån eller göra nån arg utan påpekar att det finns vissa risker med en öppen dumpventil. Sen om man fullkommligt strutar i det är en helt annan sak...

Posted: 02 Jul 2009, 18:55
by adde_z
Nobbe wrote:Mein schise!
Ska fan börja virka och hänga på hemmets journals forum ist och kriga om korsstygn.


Några framsteg inatt då robbz?



Hahahahahahahahahahahahahahahahaha................................ Du är fan gud på comebacks!!!!!!!!!!!! Jag tror jag också ska börja hänga på hemmetsjournal.se;)
Btw du är fan facit! kram påre

Posted: 02 Jul 2009, 22:08
by Storås
Mikael S wrote:
Nobbe wrote:Och du har rätt då eller? :lol: :lol:


Jag har alltid rätt :wink:

Visst blåser det lite lätt ur en öppen dump på tomgång men räcker att polarna lutar sig över motorn för att glo lite extra och så ramlar allt fickludd plus en liten sten dom burit runt på länge ner i den öppna dumpen. Att fickluddet blåses bort är ingen konst men att stenen ska flyga iväg är inte sant.

Sen får man säga vad man vill men det är ett fullt rimligt scenario. Prova vetja om ni vill, bara filma så vi alla får bevisen att jag har fel. Jag kan nämligen ha fel och ta den smällen :)

Jag är inte ute efter att dissa nån eller göra nån arg utan påpekar att det finns vissa risker med en öppen dumpventil. Sen om man fullkommligt strutar i det är en helt annan sak...



Hahaha ! Chansen, eller ska man säga risken, att någon tappar en sten, mutter, snus eller vad fan som helst i dumpen är så jävla liten så den finns inte.. Det är lika som att alla som kör utan kamremskåpa skulle få ras varje gång dom låg bakom en annan bil och fick ett stenskott på framvagnsbalken, som studsar på kylargaveln, och lägger sig precis mellan kamdrev och rem..

Posted: 03 Jul 2009, 10:29
by robbz
nu står den på backen igen 8) nobbe fick ordning på bromsarna inatt...underbart med hydraul handbroms btw!
-nu återstår bara lite kosmetika.....ska försöka köra ut den idag och ta några kort!

/mvh

Posted: 03 Jul 2009, 13:56
by bmw.rasse
När ska den bromsas? grattis till en kanon bygge!

Posted: 04 Jul 2009, 13:37
by Nobbe
Vakna nyss, bakfull som ett as, så ja vete fan om ja pallar med att dona nått idag tyvär.

Posted: 04 Jul 2009, 14:14
by Brobbe
Ruskigt superheavudutyorgasmisk sång i motorn! :D

Posted: 08 Jul 2009, 23:25
by Nobbe
*brum brum*

Posted: 09 Jul 2009, 07:16
by robbz
fy helvete säger jag bara..................
-har aldrig upplevt ett så distinkt och direkt bottendrag i någon bil överhuvudtaget!!!! tog jungfrufärden igår och höll på att skita ner mig fast att det är min gammla mapp.. jag behövde bara nudda gaspedalen så började maskinen ladda :shock: helt sjukt!

nu ska vi bara få ur luften ur systemet, efterdra toppen, och fixa några andra smådetaljer sen ska jag försöka få tag i en bromstid.

/mvh