update:
jag åkte mälardalen open på kjula och kom 2:a, utan att behöva lägga av en repa i själva tävlingen för att så många åkte ras i min klass 4-6. I elimineringen kom jag 2:a också på tiden 9.11 i 247, EXAKT samma hastighet och tid som på emmaboda.
Förklaringen till detta är att jag hade kopplingsproblem (kopplade inte ur och gick ej att peta i växel 3 (4an) och därav endast 175kmh över 201meterslinjen.
Jag tror att jag klev ur fotocellerna utan att jag släppt kopplingen, för jag åkte samma tid på 201 trots 175 i hastighet och sämre 60 fot än emmaboda 1.41 ist 1.32 .. Men, det sköt ju på överjävligt på andra växeln (dvs 3an då jag startar på 2an) så kanske det hämtade in hela repan ?!
Hursomhelst pissrepa och första laddtryckssteget igen.. låga nior åker jag altså på miss eller brehäng, spelar ingen större roll.. Slöare än så går det inte att få den
bild ifrån lars sikhammar
Nu går dock chassiet SPIKRAKT och bryter tillochmed upp högerframhjulet högre än vänsterhjulet så jag kan backa av lite på förspänningen, spinner exakt så mycket jag vill med 1bar i däcken (enligt instruktioner av ärtan) på klister och greppar fint uppe i fart, ska nog göra den lite snällare på fyrlänken till starten och släppa ur till 0.7 iallafall, då kan det bli mycket bra.
chassiet iår = check ! Motorn iår = check ! Karossen iår = check ! Låda och koppling kommer nog bli bra med lite arbete, verkar vara fina grejer men känslig att få och lira.
film ifrån kjula:
http://www.youtube.com/watch?v=UCdTzKhuXVcDet som brakade på kjula var detta:
Eftersom jag gjort allt enligt bok så misstänker jag att felet var obalans i grejerna som gjorde att det skakade loss, jag har ju trots allt hunnit med att köra en hel del iår endå.
Skaderapport: 1st lamell, 1st svänghjul, vilket känns fint som fan!!! kunde gått bra mycket värre där!
Sen tänkte jag presentera tillökningen i mitt garage
nu är det tyvärr inte min gamla kombi, vilket hade varit SKITKUL men det är både framvagn och bakvagn ifrån den, med bromsar!
Karossen som det nu sitter på faller mig dock riktigt fint i smaken! Har gått i tankarna om att lacka om till rött flera gånger men det har aldrig blivit av.
En gammal Mtech 2:a som Fugetive på ppf forumet har suttit upp i vagga och lagt ner ett herrejösses jobb på ! Kika gärna in hans tråd för att se hur mycket han slitit med att svetsa varenda skarv och bytit ut den dåliga plåt som funnits!
Tankarna med den röde är dock många, först tänkte jag göra en busbil mer lämpad för gatan, men det slog mig att det inte finns något att hämta i den här där som inte min vita kan göra, och racebilsmässigt är det mycket att ta tag i ifall man vill ha något bättre än den vite. Visst nu åker jag väl redan gata ibland med den vita men inte på det bekväma sättet där den kan stå utanför på parkeringen över natten och man sen kan hoppa in på morgonen och fräsa till jobbet.
Det som däremot är omöjligt att kombinera med den vita är komfort och bruksbilsegenskaper.. Många kallar sina racebilar för gatbilar över de mest korkade anledningar och jag ska inte göra den missen med den här, ska verkligen försöka även fast fartdjäuvlen alltid tar över och vill lätta allt och trimma allt.. sen sitter man helt plötsligt i en kakburk på fyra hjul och undrar hur fasen man egentligen tänkte när man åker till jobbet i den.. =)
Ska altså inte bli en renodlad racebil, utan en 500hästars e30 -> med fartegenskaper som en 350 hästars e30 eller annan tyngre 500hästars bil (s2/supra/skyline/corvette)
Specen är:
BMW E30 320 1988
Ombyggd bakvagn (skottsäker med m535 delar & sviktstålsaxlar)
Ombyggd framvagn (5-bult, e36 servo, 330mm skivor & willwood ok)
Kompletteras med:
Tillräckligt mycket inredning för att det ska kännas bekvämt (inkl lagom stereo).
Orginalrutor runt om.
Ombyggd panel med eftermarknadsmätare
M50 motor (eller 330 om det går SBP mässigt som ombyggt fordon ihop med E85 och vipec)
Mtech2 framspoiler och bakspoiler (sidokjolar får jag klura på, den är ju avestabreddad som en djävul).
Asbreda fälgar bak med däck (så man kan racea på vardagsbasis påväg till jobbet eller dyl,)
D2 coilovers fram & ppf AVO bak.
Planen är altså att lägga ner MYCKET tid på den här utan att nå varken 1000hp eller 8s repor. Så det borde bli en mycket fin och värdefull e30
Men det kommer inte bli klart iår då jag ska lägga all energi på min vita som känns som ett färdigt projekt, dock är det ju rätt mycket underhåll på en racebil med den kalibern, sprängda lådor och pippade kopplingar.. Men det finns inget som jag vill ändra på den nu så därav skaffade jag även detta projekt så man kan ha sinnesro även kommande vinter
har dock smygstartat lite då det kliade i fingrarna lite när den bara stog där och såg snygg ut.
sitter helbur i den som jag tänkte komplettera lite försiktigt utan att bygga igen för mycket. + slipa ner och lacka om bur och invädigt i min favoritkulör som är svart och matt och lite grov i finishen.
skärmarna satt med kattstrypare efter lackering, så jag tänkte blåsa den med ett par lager bodyprimer och oklibbig lack ovant på det sen.
Hatar kakburksljudet i hjulhusen!
chribbe som var ägaren innan mig satte i helbur och gjorde en riktigt snygg avestabreddning på bilen, + även detta, upptaget för större avgas.
blåste av ytrosten från detta och ska grunda.
lite ojämnt lager delar till den.. hehe?!
häktade av lite grejer för att komma åt
bakvagnen satt utan dom här nu tillfälligt, så de blästrades av och lackades. ska nog ta ner hela bakvagnen och renovera lite, bara färgmässigt.
karosserikittat avestabreddningen in&utvändigt i höger hjulhus, sen skar jag upp fingret och vart inge sugen på att fixa vänster sida.
bodyprimer lagd som FAN, ska hålla i ur och skur det här är ju tanken... dock blir det inga vintrar
kanske nån liten repa på isen iofs...