robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

robbz wrote:fan man hade kunnat glida runt med en ferrari :lol:
/mvh


Men du gör de med stil sen!! 8)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

BeEmVe wrote:
robbz wrote:fan man hade kunnat glida runt med en ferrari :lol:
/mvh


Men du gör de med stil sen!! 8)


haha jag hoppas det!

var ut en snabbis och drog ett kort på oljepumpsgaveln!
veery nice...
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Fina grejjor ni får gjorda! Bra jobbat i övrigt också :!:
MvH Klabbe
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Snyggt! Följer som vanligt alla steg med en av de bäst byggda bilarna på forumet. Har dock missat varför du behöver en custom oljepumpsgavel, är den ett problem på m30?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

klabbe.p wrote:Fina grejjor ni får gjorda! Bra jobbat i övrigt också :!:


tack, nobbes förtjänst 8)

johan: tackar :wink: japp, sug-kanalen som går ner i sumpen måste förlängas ett x antal decimeter eftersom jag har sumpen i bakkant av motorn, och då gör jag ett nytt rostfritt rör direkt från gaveln.
-även tryckröret som i sin tur går ut från gaveln och in i blocket strular på originalet, eftersom jag kör med arp bultar så har dom ett längre uppstick, så dom tar i det röret där oljan pumpas in i blocket......nu kan jag bocka ett nytt fint rör i rostfritt....

-kommer kasta in en del bilder på det hela under veckan så förstår du!

/
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Snygg bit, men HELT onödig och överarbetad. :)

Nobbe hade kunnat gjort om gördeln i 3D och fräst den så hade kollisionen med bultarna varit borta, och sugröret går bra att svetsa om?

Vi kommer antagligen fräsa gördlar för att slippa jobbet som är vid monetring nu.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

jo. lite onödigt är det ju. men vad tror du det skulle kosta/ta tid att fräsa en gördel då? ingenting jag prioriterar iaf, har ingen lust att bränna all möjlighet till tillverkning på en bil som inte är min.

det enklaste är ju att köra torr-sump så slipper man ju. sen göra som jag skulle gjort om det vore min bil. torr-sumps tråg och överfall i ett. de skulle va nått för dig bäckis så kanske blocket håller ;-)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:Snygg bit, men HELT onödig och överarbetad. :)

Nobbe hade kunnat gjort om gördeln i 3D och fräst den så hade kollisionen med bultarna varit borta, och sugröret går bra att svetsa om?

Vi kommer antagligen fräsa gördlar för att slippa jobbet som är vid monetring nu.


onödigt skulle jag aldrig säga att det är...
-när jag och nobbe bygger motor så vill vi göra det ordentligt :wink:
nejdå det är alltid kul att hitta egna lösningar, att svetsa och "pundarmekka" med orgiginalgaveln är inte nån bra lösning, har provat på min gammla men det var helt omöjligt! men man kanske skulle ha tagit en helt ny oanvänd så hade det kanske gått och svetsta i......
-att fräsa en ny gördel såg vi inte heller som en bra lösning, utan det här är the shit :lol: , du ska få se när den är klar, har hållt på med detta nu och är ca 50% färdig, bilder kommer!

-nobbe, vafan du har ju tillverkat halva min bil redan :lol: , men jag lovar, du kommer få köra medans jag ligger pinfull i gräset nere på mantorp park 8) så du lär inhandla racedojjor och en slimmad raceställ till sommarns tävlingar!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

aldrig att jag vågar spaka den där!

möjligtvis på pallbockar utan ladd-tryck!! :)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nobbe wrote:aldrig att jag vågar spaka den där!

möjligtvis på pallbockar utan ladd-tryck!! :)


haha, vi vet ju inte vad den kommer lämna ännu :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Ja du din bil skulle jag då aldrig vilja provköra även om du så tvingade mig!! Så många egna lösningar och allt är i perfekt skick!!

Nej din bil tittar man på thats it! ;)
Enköping, 073-3104393
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

Om jag någonsin skulle bli erbjuden att prova så tvekar jag inte! Men jag ger fan inte fullt :lol:
Helt galet va bra allt blir, längtar till uppstart!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Bäckis wrote:Snygg bit, men HELT onödig och överarbetad. :)

Nobbe hade kunnat gjort om gördeln i 3D och fräst den så hade kollisionen med bultarna varit borta, och sugröret går bra att svetsa om?

Vi kommer antagligen fräsa gördlar för att slippa jobbet som är vid monetring nu.

helt omöjligt att svetsa i orginal pumpen
fräser till och blir ett grått skum
pm om det är nått
Nobbe

Post by Nobbe »

...tänkte lite på det där överarbetad..

Vadå?

Kastade ihop soliden på några minuter, världens enklaste solid, inga krussiduller alls.

Lagt in lite verktygsbanor och sen tryckt på start så kom de ut en bit.

Går som inte att göra det enklare.. Går sjukt snabbt, tykte han sa att de tog ca 10minuter att fräsa den, ca 1minut att svarva bussningen.

Bäckis. Fundera lite på vad det skulle ta å bågfila ut skiten och borra med en dremel utan ritning öht å passa in å greja.

Gör på det enklaste sättet för mig alltid. Sen att det enklaste sättet för mig är CNC körda prylar från billets får jag väll be det ödmjukaste om ursäkt för, men varför krångla till det?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Andy_b wrote:
Bäckis wrote:Snygg bit, men HELT onödig och överarbetad. :)

Nobbe hade kunnat gjort om gördeln i 3D och fräst den så hade kollisionen med bultarna varit borta, och sugröret går bra att svetsa om?

Vi kommer antagligen fräsa gördlar för att slippa jobbet som är vid monetring nu.

helt omöjligt att svetsa i orginal pumpen
fräser till och blir ett grått skum


ok, då var jag inte helt ute och cyklade......
-jag satt 2h och svetsade, slipade och svetsade, tills jag tckte det såg skapligt ut, sen började jag pilla med en kniv i fogen och allt föll isär :roll: ....

-därav kallade man in experthjälp via nobbe! och som nobbe säger så är det en baggis för honom men skulle ta 1 år för mig :lol:
det viktiga är att det blir bra i slutändan, och det ser riktigt bra ut nu måste jag säga......

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu har jag tagit några kort, det är inte mycket arbete som återstår innan det är helt färdigt 8)

borrat och gängat, 1/4" och 1/2" sen satte jag i vanliga rörnipplar som jag har svarvat upp rätt mått i....
Image
här ska jag ta upp övertryckshålet, hylsan har addeZ fixat, den är svarvad till ett säte invändigt så ventilen håller tätt. alla mått efter originalet!
Image

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Lauge
Posts: 171
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Uppsala

Post by Lauge »

Det får bli du och jag i solstolarna med bira i varsin hand medans putte och nobbe spakar våra bilar på ställ:) Fan vad kul att det börjar närma sig, du måste slå en pling när det börjar bli dags att åka och bromsa:) Ska bli riktigt skoj! Vi hörs gosse! Ha det
Post Reply