Page 11 of 16
Posted: 11 Apr 2009, 09:31
by olander_91
JWSE30 wrote:Du ska inte köra både mls och oringat, antigen eller är det som gäller...
Skit i mls sen kör du original packning och oringat block.
Vad för spridare och turbo blir det?
orignal motornic eller?
Självklart så ska jag inte köra med båda, jag tänkte att köra bara mls.
Jag har en Holsetturbo just nu, klarar nog 1 bar i ladd. Ska köpa mig en större senare.
Spridare har jag inte köpt än. blir väl några på 300-400cc om det räcker?
Japp, blir nog org motronic
Posted: 12 Apr 2009, 04:29
by JErngren
salle1001 wrote:tjenare!
man blir faktiskt rätt sugen att bygga en e30turo lite billigt nu
tänkte på de med oringning. Borde man inte kunna orginga toppen istället för blocket? så slipper man att riva ut botten och det känns snikigt på samma gång
de borde väll ine va så mycket sämre än att göra de på blocket? eller?
Chribbe här på forumet tror jag körde med oringning i toppen och det verkade inte gå så bra för honom med det konceptet. Men det är bara vad jag har fått höra på efterhand, hand kan nog svara för sig själv om han läser detta...
(tvinga mig inte att skicka PM.. )
Posted: 16 Feb 2010, 00:45
by M3JONAS
Nu har jag läst denna tråden ett gäng ggr...
Men hur gör ni för att backa tändningen eller hoppar ni det?
Posted: 16 Feb 2010, 01:49
by ploNe30
M3JONAS wrote:Nu har jag läst denna tråden ett gäng ggr...
Men hur gör ni för att backa tändningen eller hoppar ni det?
Fekzen chip!
På den äldre modellen av m20 kan man backa tändningen har jag för mig.
Posted: 16 Feb 2010, 01:54
by ploNe30
Alltså det gamla sprutet till m20, då genom att vrida fördelaren. Rätt?
Posted: 17 Feb 2010, 13:48
by Mickeeey
dgyldmark wrote:Egen byggt, vatten skuret. Gjort i 48.3 & 60.3 tryckkärlsrör. Nu mera sålt, kanske till någon här på forumet? Är väldigt sugen på att göra ett nytt igen.
Nu är det ju några år sen du skrev detta inlägg men jag köpte för några månader sen ett sådant adapter grenrör som va svetsmärkt med Dan G så förmodar att det är ditt gamla.
Funkar kalasbra, riktigt tight o bra passform på det =)
Den här tråden borde ju klistras. Mycket vettig info om snikturbobyggen, och så borde frågorna om snikturbo minskas en hel del??? =)
=)
Posted: 17 Feb 2010, 18:30
by dgyldmark
Jonas: På de äldre motorerna med fördelare och klocka, leta upp en klocka med dubbla anslutningar sedan pneumatik styr du tändkurvan. Så gjorde jag.
Kort om funktion: klockan har ett visst område, vrider du fördelaren flyttar du hela området området. klockan kopplad till laddet beroende på viken sidan kan du antingen höjja eller sänka tändningen på ladd. med enkel styrning till detta tex pys kan du ändra utslaget & tiderna.
PS Allt går DS
Edit: Mickeeey, Ja det är mitt gamla. Kört upp till k27 på ett sådant he he, även GT37 passar.
Posted: 17 Feb 2010, 23:27
by JErngren
edström wrote:är de inte lite väl mycket med 390cc spridare?
Körde 360cc på min M40 med standard Motronic 1.3, med Etanol i tanken gick den bara för fint
Posted: 18 Feb 2010, 00:05
by M3JONAS
dgyldmark wrote:Jonas: På de äldre motorerna med fördelare och klocka, leta upp en klocka med dubbla anslutningar sedan pneumatik styr du tändkurvan. Så gjorde jag.
Kort om funktion: klockan har ett visst område, vrider du fördelaren flyttar du hela området området. klockan kopplad till laddet beroende på viken sidan kan du antingen höjja eller sänka tändningen på ladd. med enkel styrning till detta tex pys kan du ändra utslaget & tiderna.
PS Allt går DS
Edit: Mickeeey, Ja det är mitt gamla. Kört upp till k27 på ett sådant he he, även GT37 passar.
Och på de nyare maskinerna utan fördelare?
Har ju bara tänka ladda 0,4-0,6. Kanske räcker med att tanka e85 och köra originaltändning eller? Vore iofs skönt att slippa spriten med kallstartsbekymmer etc nu på vintern...
Posted: 18 Feb 2010, 15:45
by dgyldmark
Strobba upp utslagen sedan kan du ta ställning till om givaren skall flyttas eller ej. Annat fall kan jag ordna mappning av boxen nu för tiden. Är dock alergisk mot std system. Hade med glädje bytt till ett eftermarknads.
Posted: 15 Mar 2010, 15:36
by oGy
Hallå!!
Har nyss börjat inhandla mig lite turbo prylar till ett litet snikbygge.
Lär ju antagligast ha skrivits här men de är ju 311 miljoner sidor att läsa:D
Iaf så undrar ja hur ja ska styra mitt ladd?
Hade tänkt åka orginal sprut.
Extern wg kommer de bli
Måste ja köpa en BB lambda eller liknande för att veta om den går fett eller inte?
Ska ja labba med BTR och LMM för att få den att gå riktigt?
Blir förövrigt mitt första turbo bygge och hade tänkt ha de här som en liten inlärningsbil tills j har lite erfarenhet och kan bygga vidare på ngt brutalre
Posted: 15 Mar 2010, 16:09
by nicke.t
BB lambda är en mycket god investering och nästan ett måste.
Posted: 15 Mar 2010, 16:38
by Mickeeey
Som sagt bb-lambda är nästan ett måste om du vill att det ska hålla.
PPf har en mycke vettig
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=839
Lätt o koppla in och lätt att använda =) (Hoppas det är lungt att jag länkar)
Sen som sagt justerar du på llm och soppatryck.
Jag styr laddet med en pneumatisk ventil med justeringsskruv.
Finns ju så kallade pysventiler och strypventiler också.
Allt du behöver veta finns, bara att söka och läsa runt. Du lär inte hitta det du söker direkt men du får en hel del annan info på vägen =)
Har nyss byggt mitt första turbobygge och har fått det att funka bra till en billig peng =)
Dra iväg ett pm om det är nått du undrar över =)
Posted: 16 Mar 2010, 21:22
by oGy
Vart ifrån har ni tagit oljan till turbon?
Har provat sökt och de ja hittar är de som står i FAQ:en men finns de inge lättare vis att ta de på?
Från ngn tryckgivare eller så??
Länka om ni vet att de finns redan.
Tycker att sök funktionen inte fungerar spec bra eller så är de ja som inte kan. Men känns som man får upp 100 saker som inte alls har med sökordet att göra
Posted: 16 Mar 2010, 23:00
by Viper89
oGy wrote:Vart ifrån har ni tagit oljan till turbon?
Har provat sökt och de ja hittar är de som står i FAQ:en men finns de inge lättare vis att ta de på?
Från ngn tryckgivare eller så??
Länka om ni vet att de finns redan.
Tycker att sök funktionen inte fungerar spec bra eller så är de ja som inte kan. Men känns som man får upp 100 saker som inte alls har med sökordet att göra
På blocket under grenröret där oljetrycksgivaren sitter har jag en nippel sitter på en stålomspunnen slang upp till turbon. Bara skruva ur givarn och i med tillförserln
Posted: 17 Mar 2010, 17:28
by Mickeeey
oGy wrote:Vart ifrån har ni tagit oljan till turbon?
Har provat sökt och de ja hittar är de som står i FAQ:en men finns de inge lättare vis att ta de på?
Från ngn tryckgivare eller så??
Länka om ni vet att de finns redan.
Tycker att sök funktionen inte fungerar spec bra eller så är de ja som inte kan. Men känns som man får upp 100 saker som inte alls har med sökordet att göra
Med biltemas oljefilteradapterplatta. Som man sätter mellan block o oljefilter.
Där har du uttag för oljetemp/tryck eller vad som önskas.
Jag borrade upp hålet i min nippel jag satte dit för att få större hål.
Funkar fint för mig.
Har nog bild på det om du vill se =)
Posted: 17 Mar 2010, 21:42
by Viper89
Jag vill se en bild Mickey!