Page 11 of 13

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 16 Apr 2014, 01:47
by TreLingon
Fredro wrote:Tack Martin!


Första vägningen idag gav =1340kg med mig i och full tank

1340kg tillåter 273hk

Hur räknar dom på vikten på regbesiktning?


jag testade lite ikväll och klippte 100-200 på ca 7sek (telefon och mätarhus)(på enbart 5an) borde vara lite mer...
Hittade att en Porsche 997 GT3 med 435hk gjort 100-200 på 8,8sek

Någon som har koll?
Dom räknar väl fulltankad utan förare !? Iaf vad jag hörde av besiktningsingenjör på Carspec för han vägde bilen utan mig i och nästan tom tank.. Så jag får väl i 60kg bränsle & tyngre turbomotor så jag får väl ligga på ca 280-300hk gissar jag på...

Ring och fråga SFRO annars och återkom med svaret :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 16 Apr 2014, 07:08
by bmw_fredde
Du måste ju ha ett effektintyg från nån med bromsbänk! går ju inte med gissad effekt!
Har du lagt i reservhjul samt nödvändiga verktyg? har för mig man får ha lite sånt i vid vägning också!

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 16 Apr 2014, 08:03
by Fredro
bmw_fredde wrote:Du måste ju ha ett effektintyg från nån med bromsbänk! går ju inte med gissad effekt!
Har du lagt i reservhjul samt nödvändiga verktyg? har för mig man får ha lite sånt i vid vägning också!
Haha! Jo så långt är jag oxå med i matchen :)
Blir 2 besiktningar så jag var mest nyfiken om ungefär effekt. Trodde att 0 6bar med lillturbon skulle bli tråkigt, men det är det inte. Så ny wg fjäder får klämmas dit.

Inget reservhjul men allt annat. Fullt med pumpar i den baljan...

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 16 Apr 2014, 21:18
by Fredro
Idag gjordes första SFRO-besiktningen med gott utlåtande :D

Bullerprovet visade på sköna 83db med en maxgräns på 84db :mrgreen:

Hos Gustaf Ridderstolpe (SFRO) som var mycket trevlig att ha och göra med
Image

Bara lite småskit kvar att visa upp och sedan är hon laglig...

måste få lägga upp en skrytbild :D

Image

1,05 G i bromsretardation var blad de bättre bilar han haft på kontroll... :D

Viktfördelningen på bilen blev 674kg/570kg (54%/46%)

Det som saknas till nästa gång är:
* Effektpapper
* Helt ifyllda papper(dokumentation)
* Sluten vevhusventilation
* Papper på E30ins max axeltryck fram och bak (Någon som vet?)
* Spolarvätska
* Koppla sidoblinkers
* Pressa slangar till servostyrningen

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 17 Apr 2014, 07:49
by Clew
Grattis!

Min 518 är ju ett rätt lämpligt objekt för att SFRO-besikta också, får höras någon dag så jag kan fråga ut dig lite om det :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 17 Apr 2014, 09:44
by Fredro
Clew wrote:Grattis!

Min 518 är ju ett rätt lämpligt objekt för att SFRO-besikta också, får höras någon dag så jag kan fråga ut dig lite om det :)
Tack!
Ja verkligen! bara att köra! Han var trevlig att ha och göra med!
Försökte ringa dig här om dagen... har en krängare till dig ;) 15,5mm bak

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 17 Apr 2014, 10:54
by Ripper
Gott jobbat....jag ska ta tag i samma sen....

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 18 Apr 2014, 07:54
by uranium
Detta blir ju så fränt :) Lycka till!

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 18 Apr 2014, 11:12
by Nisse Järnet
Riktigt fint! Köpte du Golf 1 servot nytt eller på en skrot?

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 20 Apr 2014, 19:56
by Fredro
Ripper wrote:Gott jobbat....jag ska ta tag i samma sen....
Tackar! Ja det ska bli riktigt skönt att inte behöva kika över axeln varje gång man är ute och åker...

uranium wrote:Detta blir ju så fränt :) Lycka till!
Tackar! Ja men nu är det inte jättefränt... laddet är nerställt på 0,2 bar och det händer ingenting :(

Nisse Järnet wrote:Riktigt fint! Köpte du Golf 1 servot nytt eller på en skrot?
Tackar så mycket! Servot var jag själv och skruvade loss på Kungsåra bildemontering..
Finns några på bildelsbasen annars.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW- ... ervo/Alla/


Under påsken har nu sluten vevhusventilation byggts, jag har sänkt bilen bak då "folk" tyckte den såg ut som en cross-country... Samt då bytt fjäder i WG så jag får ner laddet då den gick lite för bra tidigare...

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 21 Apr 2014, 20:02
by johankihl
0,4 är lägsta tillåtna laddtrycket Sfro tillåter. Du får ge på den lite på laddtrycksstyrningen :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 21 Apr 2014, 21:36
by Fredro
johankihl wrote:0,4 är lägsta tillåtna laddtrycket Sfro tillåter. Du får ge på den lite på laddtrycksstyrningen :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Bra att veta! Och nu blev den ganska tråkig... väntar på en beställd macventil så kan man ställa på lite när bilen ska upp i bänken...


Den gröna fick ge plats åt den lille gula...
Image

Passade även på att sänka bilen lite bak...
Image

Så här blev vevhusventilationen
Image
Avrinnning från burken ner i oljestickan = Inget kladd...
Image
Fäste för burken
Image
Och en bild på burken
Image

Och såklart brukas bilen oxå

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 21 Apr 2014, 22:16
by Nisse Järnet
Fredro wrote:
Ripper wrote:Gott jobbat....jag ska ta tag i samma sen....
Tackar! Ja det ska bli riktigt skönt att inte behöva kika över axeln varje gång man är ute och åker...

uranium wrote:Detta blir ju så fränt :) Lycka till!
Tackar! Ja men nu är det inte jättefränt... laddet är nerställt på 0,2 bar och det händer ingenting :(

Nisse Järnet wrote:Riktigt fint! Köpte du Golf 1 servot nytt eller på en skrot?
Tackar så mycket! Servot var jag själv och skruvade loss på Kungsåra bildemontering..
Finns några på bildelsbasen annars.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW- ... ervo/Alla/


Under påsken har nu sluten vevhusventilation byggts, jag har sänkt bilen bak då "folk" tyckte den såg ut som en cross-country... Samt då bytt fjäder i WG så jag får ner laddet då den gick lite för bra tidigare...
Tänkte mer är det är rätt gamla grejer men dom brukar kanske funka bra :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 21 Apr 2014, 22:21
by Fredro
Nisse Järnet wrote:Tänkte mer är det är rätt gamla grejer men dom brukar kanske funka bra :)
Jodå tysk kvalitet :)
Man lär ju märka om det går hål i klockan :shock:

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 27 Apr 2014, 05:53
by diohrvik
hvilket bensinfilter bruker du ? ser ikke ut som org bmw, men ser veldig oem ut alikevell

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 27 Apr 2014, 05:53
by diohrvik
. dobbelpost.

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 27 Apr 2014, 19:32
by Fredro
diohrvik wrote:hvilket bensinfilter bruker du ? ser ikke ut som org bmw, men ser veldig oem ut alikevell
Det är från någon gammal saab 900 turbo. M14 in och M12 ut.

Finns både som bosch, biltema och sedan har kl samma variant
http://shop.dumpkopieraren.se/sv/artiklar/bra ... _-940.html