Page 11 of 42

Posted: 09 Jul 2006, 19:05
by johankihl
Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.

Posted: 09 Jul 2006, 19:53
by Chrille
Bränlsetrycket kommer att höjas... Har körts ganska lågt, runt 2,8 på tomgång, progrssiv btr 1:1,2. Laddtrycket har legat på 0,8 bar.
kör orginal motronic så att ändra tändningen är väl inte o tänka på.

Edit: ja Kör inte E85, Tankar V-Power..

Posted: 10 Jul 2006, 03:52
by peppe
johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.


Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.

Posted: 10 Jul 2006, 16:38
by peppe
robert wrote:
peppe wrote:
johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.


Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.


det går mycket bra att spika hål i ventiler och dylikt bevisligen har man sett.


Självklart, jag sprider bara min ironi lite vild omkring mig.

Posted: 11 Jul 2006, 15:20
by Theis
är bilen på G igen? hur löste du det med oljetillförslen? jag inköpte biltemas kors men det passar inte (vilket jag viiste) tänkte dock bara köpte en bit så jag kunde förlänga men det verkar vara omöjligt:( lycka till med bygget

Posted: 11 Jul 2006, 21:57
by Chrille
Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image

Posted: 13 Jul 2006, 12:13
by Chrille
Nu lever den igen!!! :D

Posted: 13 Jul 2006, 12:51
by JaJsEn
gött gött, ingen olje/vattenblandning eller andra hemskheter?

ta det lite lungt med laddtrycket denhär gången =)

mvh Erik

Posted: 13 Jul 2006, 13:45
by Andreas K
Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image


Fungerar oljereturen bra?

Posted: 13 Jul 2006, 22:07
by Chrille
JaJsEn wrote:gött gött, ingen olje/vattenblandning eller andra hemskheter?

ta det lite lungt med laddtrycket denhär gången =)

mvh Erik


Nope ingenting sånt..
Lungt me laddtryck :P Vi får la se hur de blir me de :D


Andreas K wrote:
Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image


Fungerar oljereturen bra?



Jorå, de rinner så fint så.

Posted: 14 Jul 2006, 06:10
by Lagesson
Vad blev det för recept på packning och bultar den här gången?

Posted: 14 Jul 2006, 08:04
by Chrille
En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.

Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...

Posted: 14 Jul 2006, 11:08
by Strandholm
10,9 bultar med andra ord ?

Posted: 14 Jul 2006, 12:20
by Chrille
Japp de antar ja att det är.. :?

Posted: 15 Jul 2006, 22:21
by leinad
fräscht!:)

Posted: 16 Jul 2006, 10:45
by Chrille
PROBLEM!

Wastegaten är så spänd det går nu men endå laddar den bara 0,45bar.
Tryckrören är hela osv. inget läckage vad ja tror.

Den interna dumpen (16T) sitter kvar men är ej någon vakumslang tillkopplad, innan toppacknings-raset så använde vi denna dumpen också (alltså hade den inkopplad). Men den ska väll vara helt stängt när man inte har någon slang kopplad till den eller?


I övrigt går bilen skitbra nu, alla de små rycken under acceleration har försvunnen sen bränsletrycket höjdes.

Posted: 16 Jul 2006, 19:22
by Bonje
Du måste ha "vakum" slangen till dumpen inkopplad!! :shock:

Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd.
Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck.
Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...

Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegaten innan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet! :roll: