m20b20 projekt... end of story :\

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

erikkihl

Post by erikkihl »

wuffee wrote:Äntligen hade jag lite tur.. avgasventilerna har klarat sig.. Och jag hoppas verkligen att min gänginsats till kammen håller.. för nu är motorn nollad och den är "runtdragen" å allt stämmer bra som fan.. tittade med endoskopet och de är då INTE mycket mellan insugsventil och kolv när de möts ;)..

Har tagit en semesterdag imorgon för att aset ska startas, så nu hoppas vi ;)

Mvh
Uffe

Skulle ju rekommendera att mäta hur mycket spel du har så du vet säkert.... :? Är ju inte direkt så himla mycke jobb.
wuffee

Post by wuffee »

Ne men 1 - 2mm är de ju mellan ventil och kolv, men de tycker ju jag är rätt tight.. är ju inte som brossan när han mekar å ställer in sin gamla volvo b20 direkt ;)..

Vi märker ju hur de blir, kanske får lägga varvstoppet på 4000 eller något sådant..!

Mvh
Uffe
wuffee

Post by wuffee »

Yes.. då va pärlan igång! :)..
startade och gick på alla sex så fint så.. dock så har jag byggt oljereturen åt helvete :oops: .. så de måste byggas om, fixas imorgon, sen måste jag göra om ventiljusteringen, drog inte åt excenterbrickan/orna tillräckligt så någon/några har flyttat lite på sig :oops: ..

Men annars var de jävligt skönt att få höra maskinen gå efter några års slit :)

Mvh
Uffe
SirSteve

Post by SirSteve »

Stort grattis...

Skönt att höra att den är igång efter allt slit :)

Men snart är vintern här, dags att bygga nytt? :)
wuffee

Post by wuffee »

man får tacka man får tacka!

Nja, bygga nytt.. vet inte.. eventuellt byta spridare (om dessa bottnar bill säga) å ladda lite mer för att inte vara pinsamt långt efter nästa sommar.. Annars har jag väl egentligen bara planerat att polera all aluminium å fixa till lite här och där.. så man är tidigt ute kommande sommar :)
hur går de själv?

Mvh
Uffe
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

wuffee wrote:man får tacka man får tacka!

Nja, bygga nytt.. vet inte.. eventuellt byta spridare (om dessa bottnar bill säga) å ladda lite mer för att inte vara pinsamt långt efter nästa sommar.. Annars har jag väl egentligen bara planerat att polera all aluminium å fixa till lite här och där.. så man är tidigt ute kommande sommar :)
hur går de själv?

Mvh
Uffe

Ja man får gratulera! Skoj, synd att augusti nästan är slut bara :P

Edit: Har du ngn mössa kvar? ;)
DelJoJJo

Post by DelJoJJo »

OOooooh de finnes gott om mössor.. och jag ska fan ha minst en Ulf =)
Mina vita har pajjat (kvalité från 60 talet eller nåt=) å den gröna har brorsan snott till fiskemössa =(
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
wuffee

Post by wuffee »

_Kalle_ wrote:
wuffee wrote:man får tacka man får tacka!

hur går de själv?

Mvh
Uffe

Ja man får gratulera! Skoj, synd att augusti nästan är slut bara :P

Edit: Har du ngn mössa kvar? ;)

Ja, visfst är de anings surt att augusti snart är slut.. men förhoppningsvis är jag ute tidigt nästa år.. eller kanske är någon som vill köpa den? ;)

Hehe, ja du, mössor har vi! Finns i kulör grön, vit och jätte röd...
har även gula baskers ;)

Deljojjo: klart du ska ha med dig några mössor nu när du ska studera
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

wuffee wrote:
Ja, visfst är de anings surt att augusti snart är slut.. men förhoppningsvis är jag ute tidigt nästa år.. eller kanske är någon som vill köpa den? ;)

Hehe, ja du, mössor har vi! Finns i kulör grön, vit och jätte röd...
har även gula baskers ;)

Deljojjo: klart du ska ha med dig några mössor nu när du ska studera

haha okej! Du har ett pm :D
niklas g

Post by niklas g »

så du fick igång den till slut nu :lol:
wuffee

Post by wuffee »

niklas g wrote:så du fick igång den till slut nu :lol:

Ja tänk vad de kan göra med lite komp i motorn ;)

Nu kör jag haltechet precis som du gjorde.. startade så fint å gick på alla sex... inget som bråka :)
wuffee

Post by wuffee »

jaha, då va oskulden tagen på pärlan efter 2½ - 3års arbete :).. Känndes jävligt fint! !

Drog han nog fasen till hela 2000 - 2500 varv ;).. Hade ingen bredbandare eller något å inte en jävla aning om hur den nuvarande mappen stämmer (förmodligen stämmer den inte ett skit)..
Lite strul med att han går varm efter en stund, men lösningen på de är nog att ha en luftnippel på slangen mellan kylare och termostathuset... den högsta punkten.. För de är en jävla massa luft i den..

Sen klonkar de å lever lite när man svänger men de är nog bara att efter dra lite skit i framvagnen så ska de nog vara lugnt!

En fråga.. Vart kopplar man in varvräknaren nu när man inte har någon tändspole utan kör dis-4? Gör man som diesel bilarna å kopplar till generatorn?

Mvh
En glad uffe
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

du har väl en tach utgång på sprutet?
/Per
a.k.a. Jevlar
wuffee

Post by wuffee »

Per Eriksson wrote:du har väl en tach utgång på sprutet?

Är de till varvräknaren?

de har jag då inte tittat på..
INte tänkt på de faktiskt...
Får nog göra de!

Mvh
Uffe
wuffee

Post by wuffee »

några frågor..

Hittar ingen "tech" utgång från sprutet.. så.. frågan kvarstår... vart kopplar man varvräknaren :oops: ..

fråga 2
Vad är det "bra" att börja ha tändningen på när man mappar?

fråga 3.
Bör man åka många mil med den nyrenoverade spisen utan laddtryck och med lite varv för att köra in den?

Mvh
Uffe
affe

Post by affe »

Du får gå in i inställningarna och ändra på aux out och tabba dig fram till tacho out. sen kopplar du bara aux out kablen till varvräknaren, har för mig att det är den svarta kablen i de blå kontaktstycket på baksidan av kombiinstrumentet som ska kopplas ihop med auxout kablen från sprutet. är inte hundra på om det är aux out, men kan kolla när jag kommer hem från jobbet
wuffee

Post by wuffee »

Ålrajt! lät ju inte allt för krångligt det där.. har ju en sån där dyr varvräknare från biltema ;).. får se hur bra den fungerar!
Sen in å tappa i haltechet kan ju bli intressant de också..

Mvh
Uffe
Post Reply