Page 11 of 16

Posted: 16 Feb 2011, 19:53
by Pilliam
Nu är den ihop och igång!

Det är 2 saker jag är lite fundersam över:

Det låter lite tråkigt under ventilkåpan, typ som att kamkedjan inte är spänd. Jag höll 3000rpm 10sek, men det blev ingen skillnad.
Hur mycket krävs för att spänna kedjespännaren?

Och så strular min LC1 bb-lambda, den blinkar och säger 7,9 för det mesta. men så kan den plötsligt säga några vettiga värden i någon sekund sen återgå till blinkande.

Jag gissar att sonden är förbrukad, vad tror ni?






Skönare än värmetålig stenhård slang som jag hade förut

Image








tadaaa.
Ingen synlig skillnad mot i somras, det ända som är gjort är ett grenrör och fixa oljeläck. Och att allt ser äckligt ut

Image








Om det inte syns är det avgaser. Tummeupp!!

Image
(det är det även om det syns)









Nästa steg är att testa mappa lite och använda dessa

Image



mvh

Posted: 16 Feb 2011, 20:23
by baumgardt
fan vad fint det blir! :D

Posted: 17 Feb 2011, 15:34
by Pilliam
baumgardt wrote:fan vad fint det blir! :D


Tack!

Vet någon ifall jag kan ta motorkuddar från någon annan motor?

Är de excentriska till m20 också? vad är det för cc mått i så fall?



Image

Prima soppafilter! Ligger i tanken



bajs

Posted: 17 Feb 2011, 15:55
by Fredh-Holma
suger du genom slang med pumpen externt? :D

Posted: 17 Feb 2011, 16:29
by Micke
Pilliam wrote:
Vet någon ifall jag kan ta motorkuddar från någon annan motor?



535 E28, får såga av en liten styrning och korta gängstången bara.

Posted: 18 Feb 2011, 21:38
by Pilliam
Micke wrote:
Pilliam wrote:
Vet någon ifall jag kan ta motorkuddar från någon annan motor?



535 E28, får såga av en liten styrning och korta gängstången bara.


Jag hann köpa till diesel 240, de är hårda och bra. tack ändå!

Men nu när jag har köpt 2st höger motorkudde till 240 diesel så är ju inte de excentriska som m42's kuddar är original!

Image

Vet någon om det verkligen är höger jag ska ha som jag blivit tillsagt?
Eller snarare, Det är inte höger, vet någon om vänster funkar? Eller är jag generalpippad?





Jag gjorde även ett fäste till avgassystemet för att lasta av grenrör som jag förstått är fränt.
Vad tror ni om det?

Image


bajs

Posted: 18 Feb 2011, 22:17
by Pilliam
Det går med 1st 318is kudde och 1 st 240 kudde.

Fast de är ju rätt olika hårdhet. men ingen ögonbrynshöjande skillnad. Borde va lugna pucken

Posted: 18 Feb 2011, 22:34
by Nisse Järnet
Annars kan du ta M40 motorfästen och kuddar, men dom är mjuka som fan så det vill du nog inte :roll:

Ser bra ut :)

Posted: 18 Feb 2011, 23:20
by Pilliam
Nisse Järnet wrote:Annars kan du ta M40 motorfästen och kuddar, men dom är mjuka som fan så det vill du nog inte :roll:

Ser bra ut :)


Nää inte mjukare än det redan är tror jag, det skulle inte fungera med marginalerna jag byggt motorn med :)

Ja kör 1 original och 1 240. får schimsa lite vid 240 kudden.

Anledningen att jag ska strula med allt det här är att jag har slarvat bort 1 kudde när jag körde delrin, också är jag för snål för att köpa en ny som passar. (650kr styck ny)

BAJS

Posted: 25 Feb 2011, 19:06
by Pilliam
Jag har hållt på och bråkat med mitt kära missljud från kamkedjan. Efter att ha tagit bort bröstkåporna och inspekterat så fastställde jag att det måste vara spännaren.

Då monterade jag allt och drog sist spännaren, då sprack toppen, därav rubriken.



Image

Jag är hemskt sugen på att inte riva toppen för att svetsa det där.

Undra hur besvärligt det kan vara att göra på plats :)



Image

Observera min lack i Mint condition

Positivt var iaf att missljudet verkar ha försvunnit (jag upptäckte inte att det spruckit förens det började droppa olja)
Men i övrigt, BAJS!

Posted: 25 Feb 2011, 20:18
by Bonje
Men fan va gay!! :evil:
Nu förstår jag vad du menar (SMS:et)

Det ser ut att vara lagat och svetsat förut. Inte kul att svetsa det där på plats :(

Posted: 25 Feb 2011, 20:21
by Andy_b
stoppa i bulten och dra på kemisk metall

Posted: 26 Feb 2011, 00:46
by Pilliam
Jag sket i och lyfte ur osten.


Image


Nu är det lite lättare att göra något åt det.


Image



Image



Image



Image


Blir det starkt nog om man svetsar det? Går det svetsa?

Tänkte annars om man skulle göra något som skulle hålla ihop det i typ 1cm tjockt stål, borra ett hål så man nästan kan trä den över, sen dela längs diametern eller va man ska säga, och bulta ihop dom delarna så det klämmer ihop det hela.

Men svetsa vore mycket fräschare.

Hur starkt blir kemisk metall?


mvh

Posted: 26 Feb 2011, 01:07
by Bmw*Alex
fram med en svets och nyp ihop det med en svetstång eller nåt osså bränder du fast de,blir kung de :)

mvh

Posted: 26 Feb 2011, 08:15
by Pilliam
Bmw*Alex wrote:fram med en svets och nyp ihop det med en svetstång eller nåt osså bränder du fast de,blir kung de :)

mvh


Ja, det lutar åt det!

Posted: 26 Feb 2011, 08:19
by Crille74
Ta en slangklämma och dra ihop och svetsa, så blir det kanon. :D

Posted: 07 Mar 2011, 20:16
by Pilliam
Nu är osten på väg i igen, men inte hela vägen än. Nya grenrörspackningar kommer imorn.
Grenrör, downpipe och turbo sitter ihop just nu och såhär slipper jag ta isär de..


Image


Så nu hoppas jag att ja kan köra nästa helg. men så har jag tänkt i 4 veckor nu så något ska nog skita sig.



Vet någon om 2st sånnahär rallydäck kan va värda något? ca 5mm mönster kvar

Image

De sitter på några fälgar jag köpte och det blir inte så värst mycket rally för mig...