Page 11 of 13

Posted: 02 Sep 2010, 21:04
by RickardP
Ne, jag vetefan varför jag satte den där :lol:
Men stod ju i dragrace reglementet att fästpunkten ska vara 20* framåt eller bakåt rakt ner, så den fästpunkten får jag göra om.

Posted: 02 Sep 2010, 21:28
by sidenmark
tjenare kul att du fått igång o kör med den , ut o filma med nån bättre kamera i ljuset så man får se lite :) lät ju fint på filmen din !!

mvh robban

Posted: 05 Sep 2010, 16:35
by RickardP
Jo, tanken var att vi skulle ut och filma lite ikväll men så blev inte fallet. Får inte ihop min nya koppling pga att jag inte får tag på några passande 12.9 bultar till det nya svänghjulet :? Men det får jag fixa imorgon när jag ändå är inne i Örebro. Är det någon som vet vad jag ska ha för bultlängd så säg till, tänkte köpa 30 och 35 längder eller behövs det ännu kortare för plant svänghjul på M30?

Posted: 05 Sep 2010, 18:06
by johankihl
Har för mig att jag kör med 20mm, tryckplattan är ju inte mer än 4mm tjock eller nåt när den är ihopdragen.

Posted: 05 Sep 2010, 19:31
by RickardP
johankihl wrote:Har för mig att jag kör med 20mm, tryckplattan är ju inte mer än 4mm tjock eller nåt när den är ihopdragen.
Du tänker väll på dom små m8 bultarna till tryckplattan johan?
Jag menar dom stora M12 bultarna som sitter i vevaxeln..

Posted: 07 Sep 2010, 16:42
by RickardP
Har strulat som fan nu men verkar ha löst sig nu iaf.
Har farit runt som en dåre efter bultar men omöjligt att hitta fingängad m12 verkar det som, men det var till sist inte svårare än att åka till bmw :D
Dock så blev det 28mm långa bult, så jag hoppas dom inte är för korta nu bara. Men är dom som sitter original på e28 med plana svänghjulet :P

Posted: 07 Sep 2010, 18:14
by johankihl
Ok, trodde inte du menade skruvarna som håller svänghjulet i veven. De ska man alltid köpa nya orginal med lacklås.

Posted: 20 Sep 2010, 18:43
by RickardP
Lite bilder från i fredags då slicksen åkte på + lite förberedning inför tävlingen. Och ja tävlingen i linde blev inte mycket till tävling för min del. Åkte 3 repor för att fixa licensen när det sedan regnade till och från och aldrig blev torrt på banan så åkte vi hemåt.
Nåja 2011 licens är fixad iaf. Behöver jag säga att jag är feting sugen på vår igen?! 8) :evil:

Image

Image

Sedan ett par bilder från lördagen..

Image

Image

Image

Posted: 22 Sep 2010, 19:56
by RickardP
Idag hände det saker kan man säga :lol: Började med att jag och Nicklas drog upp till gyttorpsrakan för att filma och "finjustera" mappningen lite.
Det började iaf med att den började pysa ut vatten från en vattenslang så fick stå och vänta ett tag tills motorn kallnat lite för att sedan dra åt klämman som satt lite dåligt och halv besvärligt till.

Sedan var det bara att gasa för allt vad tygen höll.
Drog rätt många repor från stilla stående till max på 4an. (filmer kommer)
Ligger nu runt 0,78-0,83 i lambda när det börjar susa lite i insuget. Tändningen var dock på tok för låg ännu. Plocka upp tändningen allt eftersom, och jävlar vilken skillnad det är alltså :twisted:
Slutade på 12grader på 1bar, vid det här laget hade det börjat ryka ordentligt runt turbon..

Så vi beslutade oss för att försöka ta skiten hemåt. Dock så blev det skapliga rökmolnet bakom bilen efter ett par hundra meter. och då det fullkomligt stormade in rök i kupén så stanna jag efter kanten hoppa ut ur bilen, slet av huven, och ryckte tag i brandsläckaren.. Men det var lugnt.

Vi lyckades aldrig konstatera riktigt vart oljan kom ifrån men oljetryckslampan lös iaf aldrig. Som tur var så hade Jocke nyligen skaffat en subaru legacy så blev bärgning sista biten hem..

Aja blir troligtvis rivning i helgen. Det är nu det är skönt att man inte har några dyra delar som har kunnat gått sönder :D

Image

Image

Image

Image

Posted: 06 Oct 2010, 20:05
by RickardP
Lite sen uppdatering men...

Felet märket jag rätt omgående dagen efter när jag skruva isär lite och fick stå i ljuset i garaget. Var skruven som håller rotorn på kammen som hade gängat ur sig en bit så att olja hade läckt ut där.
Gjorde iaf rent och varmkörde så det värsta av oljan försvann.

Ett par bilder på vad som har hänt. Har lagt ner en hel del timmar på att få motorutrymmet lite snyggare. Och tycker faktiskt det ser mycket trevligare ut nu än förut :) ventilkåpan ska väll få lite färg på sig vad det lider med, men annars i princip klar. Behöver dock ett nytt expansionskärl. Så är det någon som har ett litet och smidigt till övers så är det bara att höra av sig..

Image

Image

Posted: 10 Oct 2010, 18:02
by RickardP
Motorrummet, nu med ett expansionskärl. Ska göra ordentligt fäste till den med.

Image

Kupén, nu syns inte alla kablar lika väl. Har alla relän och säkringsdosan nere till höger.
Image

Posted: 10 Oct 2010, 18:46
by Andy_b
blev rent och snyggt i kupén
men vart har du gjort av den sjukt grymma mätar hållaren då?

Posted: 10 Oct 2010, 18:56
by RickardP
Andy_b wrote:blev rent och snyggt i kupén
men vart har du gjort av den sjukt grymma mätar hållaren då?
visste att du skulle se det, hehe :) ska snygga till den lite i vinter är det tänkt.. Sedan ska jag skaffa 2 st till mätare, dom andra jag hade var ju jävla biltemaskit och dom var inte inkopplade.

Posted: 10 Oct 2010, 19:48
by Andy_b
jo den va lite grov huggen .. ett lager spackel till och bättre färg så jävlar .. fan skulle behålt den och gjutigt av för att sälja sen :D

Posted: 16 Oct 2010, 19:52
by RickardP
Upptäckte idag att den diff jag hade från gamla karossen är en 210 diff, dock inte lamelldiff. Så är det någon som här ett lamellpaket eller vad det kalls så är jag intresserad. Kollade lite snabbt under bilen med och tyckte det såg ut som en vanlig 188 diff.

Har aldrig varit speciellt insatt på de olika diffarna på bmw, men läste (se länk) lite nu ikväll om detta.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1

Posted: 09 Dec 2010, 18:51
by RickardP
Plenumbygge påbörjas nästa vecka.

Image

Posted: 09 Dec 2010, 19:15
by E34 RRT
nice blir det en kopia av ppf-insug??