Page 11 of 28
Posted: 28 Sep 2009, 17:05
by Ronnie AVR
Bmwandreas wrote:Vet om 1-3 st som spruckit av alla hundra vi svetsat och avspänningsglödgat. Det tycker jag är helt ok ändå!
Ja va fan stoppa ner en M20 i novan så det blir nån 7a
Vi svettsa med säkerhet samma tillsatts som er men vi avspänningsglödde inget utan lät den bata svalna lugnt. Kanske var det som var hemligheten. Bromssa 120 whp mer vid samma ladd på m50 så m20 är jag klar med iaf.

Posted: 07 Nov 2009, 00:56
by Ronnie AVR
Länge sen man gjorde nån uppdate.
Har väl inte hänt så tok mycket mer än toppen är på lyft med cooperpackning igen passa på stoppa i sportigare ventilfjädrar från ppf.
Har lyft ur maskinen och ska snygga till allt i motorutrymmet kasta dit lite ny färg.
Det tråkiga var att min triggerskiva har lossnat igen fattar inte varför bara

När jag drog ihop allt sista gången var allt fint rent och såg bra ut samt jag drog dom hårt och även loctite på skruvarna samt allt är ballanserat med. Nu glappa den några mm så gissar att tändingen har väl fladdra en del.
Vet inte om det ska vara 12,9 bult till triggen för jag har 8,8 nu och dom kanske vill ge med sig så den lossnar nån som har koll???
Nån som har en ny hub samt en sådan här triggerskiva liggandes icke vanos. Verkar vara helt olika från vanos och ickevanos iaf.
Så här såg hubben ut
Här står klubban och väntar på få smaka fett med laddtryck

Posted: 07 Nov 2009, 10:04
by r.ivars
jag kör 12.9 och hårdaste loctiten.. hade också strul i början..
vanos har annan tanddelning
Posted: 07 Nov 2009, 10:21
by Ronnie AVR
r.ivars wrote:jag kör 12.9 och hårdaste loctiten.. hade också strul i början..
vanos har annan tanddelning
Okej, Fan det e skumt dom vill slå loss sig

Har ett riktigt snällt varvstop och en harmonisk launch. Men här blir det ingen av handlig varför bara byta till 12,9 o fett med loctite
Thaxx Ivars
Posted: 07 Nov 2009, 11:51
by Pimplaren
Fixa nu

Posted: 07 Nov 2009, 12:11
by Lillmicke
Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D
Posted: 07 Nov 2009, 13:10
by Ronnie AVR
Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D
nice.
Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.
Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter??

Posted: 07 Nov 2009, 13:12
by Ronnie AVR
Pimplaren wrote:Fixa nu

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a

Posted: 07 Nov 2009, 13:25
by r.ivars
Ronnie AVR wrote:Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D
nice.
Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.
Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter??

Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..
Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart

Posted: 07 Nov 2009, 13:26
by r.ivars
Ronnie AVR wrote:Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D
nice.
Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.
Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter??

Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..
Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart

Posted: 07 Nov 2009, 13:38
by Mattias Sandgren
Ronnie AVR wrote:Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter??

Man ska ALLTID stroba tändningen.
Det är som onödigt att köra med några grader fel när man laddar på en del.. blir så mycket skruvande.
Posted: 07 Nov 2009, 15:55
by Ronnie AVR
Mattias Sandgren wrote:Ronnie AVR wrote:Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter??

Man ska ALLTID stroba tändningen.
Det är som onödigt att köra med några grader fel när man laddar på en del.. blir så mycket skruvande.
Var bara en tanke om det fanns nån given inställning i vemset när man flytta den visst antal tänder.
Men som massa extra skruvande är jag inte så sugen på

Posted: 07 Nov 2009, 16:02
by Ronnie AVR
r.ivars wrote:
Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..
Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart

Som du säger kan ju inte va så svårt och fixa ett som det ska va så e det bara balansera upp den och kasta dit.
Grejjen är att även styrpinhålet är rätt så ovalt så det e väl bara byta allt och kasta dit 12.9 med lite loctite så borde man va hemma

Posted: 07 Nov 2009, 16:38
by Pimplaren
Ronnie AVR wrote:Pimplaren wrote:Fixa nu

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a

Åååh en s8

säkert bästa bilen att byta låda på

haha
Min pisshink står på "vinterförvaring" nu

Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
Posted: 07 Nov 2009, 17:10
by Mattias Sandgren
Med VEMS (som med alla andra i stort settt) ska man ändra "trigger tooth" så man vet vilken tand efter dom saknade den börjar räkna, sen finjusterar du med stroben på det.
Posted: 07 Nov 2009, 23:37
by Ronnie AVR
Pimplaren wrote:Ronnie AVR wrote:Pimplaren wrote:Fixa nu

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a

Åååh en s8

säkert bästa bilen att byta låda på

haha
Min pisshink står på "vinterförvaring" nu

Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
Kan informera att en jävla S8a låda väger som hela min E30 typ
Ja i sommar smäller det men vad ska du roa dig med hela vintern nu när bilen är klar? Sparka Erik i röven med en starkis i handen eller?

Posted: 08 Nov 2009, 00:16
by Pimplaren
Ronnie AVR wrote:Pimplaren wrote:Ronnie AVR wrote:
Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a

Åååh en s8

säkert bästa bilen att byta låda på

haha
Min pisshink står på "vinterförvaring" nu

Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
Kan informera att en jävla S8a låda väger som hela min E30 typ
Ja i sommar smäller det men vad ska du roa dig med hela vintern nu när bilen är klar? Sparka Erik i röven med en starkis i handen eller?

Haha ja fan!

blir lite bakvagns fix och bromsar! sen får det vara nog
Om han får tummen ur och börjar kapa i Opeln så lär det blir så haha