Page 11 of 22

Posted: 02 Feb 2008, 22:38
by Söderling
Fear This wrote:såna kammar måste ja skaffa, sj fick ja bara ut 460hk på hjulen vid 0.75 i en s50:)

Det kommer nog bli ännu mer grundeffekt i min motor nu när ja går upp från 8.4 till 9.5 i kompförhållande. Så ännu mer effekt vid 0.7bar väntas oxå 8)

M3JONAS wrote:Imponerande mekartempo och kul bygge!

När får du laddtryck så att det börjar dra rejält?

Ja vet inte riktigt då ja inte körde den så mycket innan ja rev den igen, sen har ja ingen varvräknare heller.

Posted: 24 Feb 2008, 09:54
by Söderling
Nu väntar man bara på kolvarna. Fan va segt å bara gå och vänta.
Men hoppas dom kommer vilken dag som hellst nu. dom borde göra det.
Nu när det nästan är vår ute å man vill va ute å gasa igen.

Posted: 24 Feb 2008, 11:58
by Erikk
Ungefär hur är laddregistret med nya turbon?

Posted: 24 Feb 2008, 13:18
by Bmwandreas
Nu är kolvarna på väg över atlanten :lol:

Posted: 24 Feb 2008, 16:28
by moonzhine
vad blev för kolvar?nå typ av s50 kolvar?

Mvh

Posted: 24 Feb 2008, 20:25
by Bmwandreas
Vi har specialbeställt M50 2.8lit kolvar med 86mm borr.

Posted: 25 Feb 2008, 22:11
by Söderling
Erikk wrote:Ungefär hur är laddregistret med nya turbon?

Svårt å säga då ja knappt kört med den. Men tyckte den kändes ganska snäll, men var ju ganska lågt laddtryck oxå. Vi får se hur det blir när man pressar den allt den orkar :D

Bmwandreas wrote:
moonzhine wrote:
Bmwandreas wrote:Nu är kolvarna på väg över atlanten


vad blev för kolvar?nå typ av s50 kolvar?


Vi har specialbeställt M50 2.8lit kolvar med 86mm borr.


Antar jag kommer bli ganska ensam att åka med det borret å sånna kolvar i sverige :)

Då borde det väll inte ta så lång tid innan dom kommer fram till er?

Det ska bli intressant å se va det höjda kompet kan göra för skillnad på effeken. Är ju en viss skillnad på 8.4 och 9.5

Posted: 14 Mar 2008, 10:45
by Söderling
Då har ja äntligen fått i en varvräknare för första gången i en lekbil

Image

En S5D320Z HDU från en 328 istället för 525 lådan som gick hela förra året

Image

Oljefilterhus från S50

Image

Blocket hemma igen efter fräsning för pyramidringar

Image

CP kolvar med 9.5komp, skapliga ventilurtagen :twisted:

Image

Image

Image

CP kolvar och Eagle stakar

Image

Har man ingen kolvringslip så får man ta vad man har

Image

Fy fan vilket drögjobb å slipa in kolvringsgapet, men bra vart det :D

Image

Image

Posted: 14 Mar 2008, 15:41
by Quattro
Ser bra ut Söderpling, hoppas du har tid att bjuda på tårta imorn bara :wink:

Posted: 14 Mar 2008, 19:20
by Bonje
Kommer bli stabilt med dessa grejor.. Sen är det bara att krana på med mer tryck! :D

Blir det verkligen så högt komp trots dom där gigantiska ventilurtagen? Har man räknat med ventilurtagen i den totala volymen i kolvtoppen när man fick fram det kompressionsförhållandet??

Posted: 14 Mar 2008, 20:49
by Söderling
Quattro wrote:Ser bra ut Söderpling, hoppas du har tid att bjuda på tårta imorn bara :wink:

Sånt får man ta sig tid med, så det är bara å komma.

MathiasH wrote:Angående gapen på kolvringarna, står det hur många mm det ska vara i manualen man får med ringarna/kolvarna?

Japp, det stod i manualen. Det är olika på vad man har för diameter på kolvarna och om motorn ska gå med turbo eller som sugis. Men det stod ganska enkelt hur man räkna ut det.

Bonje wrote:Kommer bli stabilt med dessa grejor.. Sen är det bara att krana på med mer tryck!

Blir det verkligen så högt komp trots dom där gigantiska ventilurtagen? Har man räknat med ventilurtagen i den totala volymen i kolvtoppen när man fick fram det kompressionsförhållandet??

Japp, nu kommer det bli så mycket turbon klarar :D
Ja har inte mätt det själv men ja antar att dom som tillverkar CP kolvarna vet va dom gör.
Ja jämförde dom med orginal icke vanos å det va mindre nersänkning på kolvtoppen på CP kolvarna än orginal så det bör nog stämma.

Posted: 15 Mar 2008, 01:33
by volvokvaløya
Utroligt bra bygge dette her!!,ladda bara på nu.Ska ni bromsa på sprit nu??

1031 med truetrack är vertfall med til 818nm

Posted: 15 Mar 2008, 10:14
by Bäckis
På måndag räknar jag med att skicka din kamaxel, så vi ses väl snart...

Posted: 15 Mar 2008, 11:04
by Zwofurti
Bmwandreas wrote:Nu är kolvarna på väg över atlanten :lol:



där snackar vi motorskott :lol:

Posted: 15 Mar 2008, 12:45
by Söderling
volvokvaløya wrote:Utroligt bra bygge dette her!!,ladda bara på nu.Ska ni bromsa på sprit nu??

1031 med truetrack är vertfall med til 818nm

Ja det kommer vi göra, den gick på E85 på förra bromsningen oxå.

Det har ju mycket med körstil oxå hur länge grejjerna håller.

Bäckis wrote:På måndag räknar jag med att skicka din kamaxel, så vi ses väl snart...

Låter bra de, glöm inte bultarna :)
Ja sen är de bara för mig å ligga i så vi kan pressa ur den lilla turbon så mycke den orkar med :twisted:

Zwofurti wrote:
Bmwandreas skrev wrote:
Nu är kolvarna på väg över atlanten

där snackar vi motorskott

Hehe, ja ett jävla riktigt i sånt fall :lol:

Posted: 25 Mar 2008, 11:10
by Söderling
En film från 2007 körnigar

http://www.youtube.com/watch?v=xNC6PhMJ70Q