Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hur mycket effekt är du ute efter? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Målet är ca 400hk på hjulen. Din 40´a lirade la fint?

Mvhh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Sedan är det ju en hel vetenskap vad gäller grenrör, laddtrycksstyrningar och liknande som påverkar respons och spool. Jag tror inte en 40´a med avgashus 14-16 blir några problem, känns snarare ultimat ... men vi får se.

Sedan vet ju alla att BMW sexor gillar mer laddtryck än Volvo femmor ;)

Sitter för övrigt på Ullareds parkering och väntar på Peter_1982 som ska komma med min bromsade diff, IC m.m.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

pelko wrote:Målet är ca 400hk på hjulen. Din 40´a lirade la fint?

Mvhh Mathias
Ja, funka fint som fasen :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag fick jag som sagt min diff, IC och catchtank. Började måtta lite för IC'n och hoppas jag har fixat riktiga fästen imorgon.

Annars så började jag slakta fjäderbenen då de ska blästras tillsammans med krängarna, bärarmar m.m.

Skaffade även lite inredningsdetaljer idag såsom dörrsidor, lister, dörrlister m.m. Saknar bara kåpan kring växelspaken sen är allt komplett.

Bilder:

Dörrlisterna.
Image

Höger dörrsida.
Image

Vänster dörrsida.
Image

IC'n.
Image

Diffen.
Image

Catchen.
Image

Slaktat fjäderben.
Image

Navet.
Image

Lager i nyskick ;)
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag började jag passa in IC'n lite. Perfekt storlek och den kommer inte synas ett skit utifrån vilket är skönt. Den kommer få mycket kalluft från grillen men den ska lackas svart så den kommer inte synas. Helt rätt enligt mig.

Utöver det så fortsatte jag att slakta mina fjäderben med hjullager, stötdämpare, fjädrar m.m.

Imorgon drar jag igång tig'en för första gången och svetsar ett fäste för IC'n.

Hämtade en styrväxel och frontplåt också, ska ta styrstagen från E30 växeln til min E36 växel samt byta ut den fula rostiga frontplåten från 325an som syns på bilden längre ner i inlägget.

Bilder:

Fick kapa bort den nedre balken samt det inringade med tigersågen för att få plats med IC'n.
Image

På plats temporärt.
Image

Rostig framplåt framför ... men man ser inte mycket av IC'n som sagt.
Image

Gott om utrymme.
Image

Image

Sedan slaktade jag som sagt fjäderbenen.
Image

Image

Man kanske ser hur glad jag var då framvagnen skulle isär med kulleder som bara snurrar ;)
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Antar att du inte har någon mutterknack? Kulleder som snurrar är i regel inget problem då. En domkraft på kulleden underifrån brukar även det göra susen för att få loss dem...
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jo jag har en muttermaskin med en riktigt klen kompressor. Sedan var framvagnen inte monterad på bilen då jag skulle isär med sakerna.

Men nu är det ju inga problem att kapa dom då allt är löst.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

det finns annars ett verktyg man använder. Ser ut som ett koben ungefär fast helt rakt. som man bankar in emellan och skapar tryck på bitarna.

rostlösning -> banka i kofittan -> mutterpicka


fattar inte hur du orkar ha det så jävla organiserat runt din bil. Jag har hela verktygsvagnen utspridd runtom, i, under och på bilen. :lol:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det funkar inte ;)

Åker man till garaget och ska fixa med något så skulle minst halva tiden gå bort om man bara ska leta efter verktyg, sparka sig fram och leta efter andra delar.

Jag har XXX antal krokar på varje verktygstavla, är någon krok ledig när det är hemgång så är det bara att hitta det som saknas innan man går hem ;)

Jag kan inte jobba om det inte är ordning, blir bara sur och allt går åt helvete :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

hehe jag vet men jag brukar mecka tills jag lessnar och då har jag fan ingen lust att leta verktyg :D

Undrar bara en sak. Några planer på att förstärka fronten igen? tänkte iomed den bortagna balken.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Amplify wrote:hehe jag vet men jag brukar mecka tills jag lessnar och då har jag fan ingen lust att leta verktyg :D

Undrar bara en sak. Några planer på att förstärka fronten igen? tänkte iomed den bortagna balken.


word :D
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Men har ni sug att åka tillbaka till ett krigsfällt nästa gång det ska mekas? ;)

Fronten kommer styvas upp på liknande sätt som balken. Det kommer bli ett fäste för IC'n både över och under. Så det blir "minst lika bra" skulle jag vilja påstå.

Hoppas ha dessa fästen klara idag.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jahopp, idag fick jag dit ett av fästena som ska hålla IC'n. Slipade även mer i motorrummet samt började bygga riktiga motorkuddar. Skaffade mig även en E30 styrväxel varifrån jag ska ta de inre styrstagen till min E36 styrväxel. En ny frontplåt fick jag även tag på, dock lite skev men det går att rikta.

Bilder:

Bockade till en U "balk", väger ingenting.
Image

Sedan svetsade jag fast "balken" i bilen.

Image

Sedan hängde den där. Ska tillverka ett till fäste som ska hålla IC'n i underkant. Kanske kommer bygga en hasplåt från det fästet till framvagnsbalken också för att slippa krasha tråget.
Image

Frontplåten. Som ni ser är tråget ganska utsatt.
Image

Styrväxeln.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Ingen dum ide att skydda tråget inte, ser ut å vara i skottlinjen :p
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Post by Pimpolainen »

tjena. skitfint bygge!

undrar bara varför du dragit två bromsrör till bakvagnen?

på min är det bara ett rör hela vägen till ett t-kors vid bryggan och sen stålomspunna slangar ut till varje ok.

gjorde så på min 320 när jag satte på 323 bakvagn med skivor bak, men ej provkört... kommer det inte funka?

ha det gött!
Mvh PJ
Post Reply