Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Målet är ca 400hk på hjulen. Din 40´a lirade la fint?
Mvhh Mathias
Mvhh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Sedan är det ju en hel vetenskap vad gäller grenrör, laddtrycksstyrningar och liknande som påverkar respons och spool. Jag tror inte en 40´a med avgashus 14-16 blir några problem, känns snarare ultimat ... men vi får se.
Sedan vet ju alla att BMW sexor gillar mer laddtryck än Volvo femmor
Sitter för övrigt på Ullareds parkering och väntar på Peter_1982 som ska komma med min bromsade diff, IC m.m.
Mvh Mathias
Sedan vet ju alla att BMW sexor gillar mer laddtryck än Volvo femmor
Sitter för övrigt på Ullareds parkering och väntar på Peter_1982 som ska komma med min bromsade diff, IC m.m.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Idag fick jag som sagt min diff, IC och catchtank. Började måtta lite för IC'n och hoppas jag har fixat riktiga fästen imorgon.
Annars så började jag slakta fjäderbenen då de ska blästras tillsammans med krängarna, bärarmar m.m.
Skaffade även lite inredningsdetaljer idag såsom dörrsidor, lister, dörrlister m.m. Saknar bara kåpan kring växelspaken sen är allt komplett.
Bilder:
Dörrlisterna.
Höger dörrsida.
Vänster dörrsida.
IC'n.
Diffen.
Catchen.
Slaktat fjäderben.
Navet.
Lager i nyskick
Mvh Mathias
Annars så började jag slakta fjäderbenen då de ska blästras tillsammans med krängarna, bärarmar m.m.
Skaffade även lite inredningsdetaljer idag såsom dörrsidor, lister, dörrlister m.m. Saknar bara kåpan kring växelspaken sen är allt komplett.
Bilder:
Dörrlisterna.
Höger dörrsida.
Vänster dörrsida.
IC'n.
Diffen.
Catchen.
Slaktat fjäderben.
Navet.
Lager i nyskick
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Idag började jag passa in IC'n lite. Perfekt storlek och den kommer inte synas ett skit utifrån vilket är skönt. Den kommer få mycket kalluft från grillen men den ska lackas svart så den kommer inte synas. Helt rätt enligt mig.
Utöver det så fortsatte jag att slakta mina fjäderben med hjullager, stötdämpare, fjädrar m.m.
Imorgon drar jag igång tig'en för första gången och svetsar ett fäste för IC'n.
Hämtade en styrväxel och frontplåt också, ska ta styrstagen från E30 växeln til min E36 växel samt byta ut den fula rostiga frontplåten från 325an som syns på bilden längre ner i inlägget.
Bilder:
Fick kapa bort den nedre balken samt det inringade med tigersågen för att få plats med IC'n.
På plats temporärt.
Rostig framplåt framför ... men man ser inte mycket av IC'n som sagt.
Gott om utrymme.
Sedan slaktade jag som sagt fjäderbenen.
Man kanske ser hur glad jag var då framvagnen skulle isär med kulleder som bara snurrar
Mvh Mathias
Utöver det så fortsatte jag att slakta mina fjäderben med hjullager, stötdämpare, fjädrar m.m.
Imorgon drar jag igång tig'en för första gången och svetsar ett fäste för IC'n.
Hämtade en styrväxel och frontplåt också, ska ta styrstagen från E30 växeln til min E36 växel samt byta ut den fula rostiga frontplåten från 325an som syns på bilden längre ner i inlägget.
Bilder:
Fick kapa bort den nedre balken samt det inringade med tigersågen för att få plats med IC'n.
På plats temporärt.
Rostig framplåt framför ... men man ser inte mycket av IC'n som sagt.
Gott om utrymme.
Sedan slaktade jag som sagt fjäderbenen.
Man kanske ser hur glad jag var då framvagnen skulle isär med kulleder som bara snurrar
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jo jag har en muttermaskin med en riktigt klen kompressor. Sedan var framvagnen inte monterad på bilen då jag skulle isär med sakerna.
Men nu är det ju inga problem att kapa dom då allt är löst.
Mvh Mathias
Men nu är det ju inga problem att kapa dom då allt är löst.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
det finns annars ett verktyg man använder. Ser ut som ett koben ungefär fast helt rakt. som man bankar in emellan och skapar tryck på bitarna.
rostlösning -> banka i kofittan -> mutterpicka
fattar inte hur du orkar ha det så jävla organiserat runt din bil. Jag har hela verktygsvagnen utspridd runtom, i, under och på bilen.
rostlösning -> banka i kofittan -> mutterpicka
fattar inte hur du orkar ha det så jävla organiserat runt din bil. Jag har hela verktygsvagnen utspridd runtom, i, under och på bilen.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Det funkar inte
Åker man till garaget och ska fixa med något så skulle minst halva tiden gå bort om man bara ska leta efter verktyg, sparka sig fram och leta efter andra delar.
Jag har XXX antal krokar på varje verktygstavla, är någon krok ledig när det är hemgång så är det bara att hitta det som saknas innan man går hem
Jag kan inte jobba om det inte är ordning, blir bara sur och allt går åt helvete
Mvh Mathias
Åker man till garaget och ska fixa med något så skulle minst halva tiden gå bort om man bara ska leta efter verktyg, sparka sig fram och leta efter andra delar.
Jag har XXX antal krokar på varje verktygstavla, är någon krok ledig när det är hemgång så är det bara att hitta det som saknas innan man går hem
Jag kan inte jobba om det inte är ordning, blir bara sur och allt går åt helvete
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Men har ni sug att åka tillbaka till ett krigsfällt nästa gång det ska mekas?
Fronten kommer styvas upp på liknande sätt som balken. Det kommer bli ett fäste för IC'n både över och under. Så det blir "minst lika bra" skulle jag vilja påstå.
Hoppas ha dessa fästen klara idag.
Mvh Mathias
Fronten kommer styvas upp på liknande sätt som balken. Det kommer bli ett fäste för IC'n både över och under. Så det blir "minst lika bra" skulle jag vilja påstå.
Hoppas ha dessa fästen klara idag.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jahopp, idag fick jag dit ett av fästena som ska hålla IC'n. Slipade även mer i motorrummet samt började bygga riktiga motorkuddar. Skaffade mig även en E30 styrväxel varifrån jag ska ta de inre styrstagen till min E36 styrväxel. En ny frontplåt fick jag även tag på, dock lite skev men det går att rikta.
Bilder:
Bockade till en U "balk", väger ingenting.
Sedan svetsade jag fast "balken" i bilen.
Sedan hängde den där. Ska tillverka ett till fäste som ska hålla IC'n i underkant. Kanske kommer bygga en hasplåt från det fästet till framvagnsbalken också för att slippa krasha tråget.
Frontplåten. Som ni ser är tråget ganska utsatt.
Styrväxeln.
Mvh Mathias
Bilder:
Bockade till en U "balk", väger ingenting.
Sedan svetsade jag fast "balken" i bilen.
Sedan hängde den där. Ska tillverka ett till fäste som ska hålla IC'n i underkant. Kanske kommer bygga en hasplåt från det fästet till framvagnsbalken också för att slippa krasha tråget.
Frontplåten. Som ni ser är tråget ganska utsatt.
Styrväxeln.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
-
- Posts: 850
- Joined: 24 Sep 2006, 12:44
tjena. skitfint bygge!
undrar bara varför du dragit två bromsrör till bakvagnen?
på min är det bara ett rör hela vägen till ett t-kors vid bryggan och sen stålomspunna slangar ut till varje ok.
gjorde så på min 320 när jag satte på 323 bakvagn med skivor bak, men ej provkört... kommer det inte funka?
ha det gött!
undrar bara varför du dragit två bromsrör till bakvagnen?
på min är det bara ett rör hela vägen till ett t-kors vid bryggan och sen stålomspunna slangar ut till varje ok.
gjorde så på min 320 när jag satte på 323 bakvagn med skivor bak, men ej provkört... kommer det inte funka?
ha det gött!
Mvh PJ