Page 11 of 20

Posted: 21 Oct 2008, 05:59
by Micke
Amplify wrote:Om jag nu vill köra med detta kittet. Har jag någon användning av mina m3e30 nav som jag nyss inhandlat? :)


Nej, sälj dom till mig istället :wink:

Posted: 21 Oct 2008, 18:42
by Scrazher
tobbe tlrecond wrote:
HULTA wrote:
_Kalle_ wrote:har suttit och kollat nu men fattar ändå inte :lol:

Skiljer bärarmarna något mellan 323 och 325 eller bara själva lagret?
Är helt borta inom området då jag aldrig haft isär det själv..

Tänkte ifall man skulle byta till skivor på en 318 men inte vet om det är bärarmar från 323 eller 325. Om man då får för sig att bygga sånhär bakvagn så kanske de blir strul om man hade från 323 ?


bärarmarna från 323 eller325 är lika allihop från sett eventuella hål för abs givare.

mvh

Dom är inte lika det skilljer på hjullagret :!:

Har blivit mycket diskussioner i den här tråden nu och kanske inte fullt så överskådligt. Vore verkligen kalasbra om den kunde sammanställas lite igen, med frågor samt svar.

Jag har just jobbat på att ta lös bärarmar från en 320 med skivor (-90 automat) men läser nu att lagren skiljer... Så då blir min fråga: Går det att byta lager i 320 bärarmarna eller måste jag skrota denna idé och jaga 325 bärarmar istället?

Posted: 21 Oct 2008, 19:21
by Scrazher
phonicx wrote:
Scrazher wrote:
tobbe tlrecond wrote:
HULTA wrote:
_Kalle_ wrote:har suttit och kollat nu men fattar ändå inte :lol:

Skiljer bärarmarna något mellan 323 och 325 eller bara själva lagret?
Är helt borta inom området då jag aldrig haft isär det själv..

Tänkte ifall man skulle byta till skivor på en 318 men inte vet om det är bärarmar från 323 eller 325. Om man då får för sig att bygga sånhär bakvagn så kanske de blir strul om man hade från 323 ?


bärarmarna från 323 eller325 är lika allihop från sett eventuella hål för abs givare.

mvh

Dom är inte lika det skilljer på hjullagret :!:

Har blivit mycket diskussioner i den här tråden nu och kanske inte fullt så överskådligt. Vore verkligen kalasbra om den kunde sammanställas lite igen, med frågor samt svar.

Jag har just jobbat på att ta lös bärarmar från en 320 med skivor (-90 automat) men läser nu att lagren skiljer... Så då blir min fråga: Går det att byta lager i 320 bärarmarna eller måste jag skrota denna idé och jaga 325 bärarmar istället?


Lagret är inte bara mindre på höjden det är också smalare så du får bygga distanser om du ska kunna dra åt muttern..

Okej, det tolkar jag som att lagren går dit och det är fullt möjligt men lite mer jobb...? (va ovanligt :lol: )

Posted: 21 Oct 2008, 21:31
by flp
jag tror han menar att alla e30lager är smalare än 535 lagrena. så du måste göra distanserna som de pratas om tidigare i tråden. man får ju göra distans även på 325lagrena. vet inte om de skiljer nå på yttermåttet på 325 och 320lager, men de borde ju gå att kolla på etk:n

MVH Micke

Posted: 28 Oct 2008, 18:26
by Scrazher
En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.

Posted: 06 Nov 2008, 22:11
by MrQuickzilver
Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(

Posted: 06 Nov 2008, 23:24
by KKR-Rille
MrQuickzilver wrote:
Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(

Ja självklart går ju det, anledningen till att dom flesta väljer e28 klumpen, är ju att den är enklare att bygga fästen till, då man kan utnyttja e30ins balk som den är, och bara bygga nytt bakre fäste.
Tex bäckis kör ju e34ans stora klump och då finns det ju lite olika att välja beronde på va man vill ha för utvxl, finns ju 535,540,m5 att välja på!
Men då måste man modda bakvagns balken oxå!
(Tror att det finns bilder i bäckis tråd)

Posted: 06 Nov 2008, 23:40
by Scrazher
KKR-Rille wrote:
MrQuickzilver wrote:
Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(

Ja självklart går ju det, anledningen till att dom flesta väljer e28 klumpen, är ju att den är enklare att bygga fästen till, då man kan utnyttja e30ins balk som den är, och bara bygga nytt bakre fäste.
Tex bäckis kör ju e34ans stora klump och då finns det ju lite olika att välja beronde på va man vill ha för utvxl, finns ju 535,540,m5 att välja på!
Men då måste man modda bakvagns balken oxå!
(Tror att det finns bilder i bäckis tråd)

mja jag är inte så rädd för att modda balken... bara man får tag på en vettig diff. För e28 diffarna är som sagt hyfsat sällsynta.

Ska nosa ordentligt på en 540 diff i helgen tror jag minsan...

Posted: 06 Nov 2008, 23:44
by KKR-Rille
http://www.pure-pf.com/artan/bakvagnsbalk.jpg Hitta en bild i BmwAndreas tråd på hans balk som han hade på sin M3.

Posted: 07 Nov 2008, 08:47
by Micke johansson
m5 diff?

Posted: 20 Nov 2008, 22:19
by MrQuickzilver
Är det samma bredd på e34 diffen som e28 så man kan använda PPF´s "E30 special" sviktstålsaxlar?

Posted: 23 Dec 2008, 15:15
by dre racing@
MrQuickzilver wrote:Är det samma bredd på e34 diffen som e28 så man kan använda PPF´s "E30 special" sviktstålsaxlar?


efter å ha läst hela tråden så skal det vara samma bredd...

Posted: 11 Feb 2009, 12:06
by Vision79
Säljer ev M535 diffen till en kille som ska ha E30 bakvagn på ngt custombygge.

Finns det ngn drivaxel som funkar ihop med "skottsäkra" konceptet förutom sviktstål?

Posted: 12 Feb 2009, 10:38
by Bäckis
Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.

Posted: 13 Feb 2009, 07:31
by Vision79
Bäckis wrote:Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.


Ok

då ska jag hänvisa han hit får han beställa custom..d ska jag göra :)

Posted: 27 Mar 2009, 11:16
by erik@e30
Så här blev mina nav.
5x120 & 4x100
Utbytbara navcentreringar
294mm skiva
25mm spacer..
Naven är ifrån 535 E34

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image