Någon som vill ha special skottsäker bakvagn E30? Kolla här!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Amplify wrote:Om jag nu vill köra med detta kittet. Har jag någon användning av mina m3e30 nav som jag nyss inhandlat? :)


Nej, sälj dom till mig istället :wink:
/M|cke F@.gner
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

tobbe tlrecond wrote:
HULTA wrote:
_Kalle_ wrote:har suttit och kollat nu men fattar ändå inte :lol:

Skiljer bärarmarna något mellan 323 och 325 eller bara själva lagret?
Är helt borta inom området då jag aldrig haft isär det själv..

Tänkte ifall man skulle byta till skivor på en 318 men inte vet om det är bärarmar från 323 eller 325. Om man då får för sig att bygga sånhär bakvagn så kanske de blir strul om man hade från 323 ?


bärarmarna från 323 eller325 är lika allihop från sett eventuella hål för abs givare.

mvh

Dom är inte lika det skilljer på hjullagret :!:

Har blivit mycket diskussioner i den här tråden nu och kanske inte fullt så överskådligt. Vore verkligen kalasbra om den kunde sammanställas lite igen, med frågor samt svar.

Jag har just jobbat på att ta lös bärarmar från en 320 med skivor (-90 automat) men läser nu att lagren skiljer... Så då blir min fråga: Går det att byta lager i 320 bärarmarna eller måste jag skrota denna idé och jaga 325 bärarmar istället?
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

phonicx wrote:
Scrazher wrote:
tobbe tlrecond wrote:
HULTA wrote:
_Kalle_ wrote:har suttit och kollat nu men fattar ändå inte :lol:

Skiljer bärarmarna något mellan 323 och 325 eller bara själva lagret?
Är helt borta inom området då jag aldrig haft isär det själv..

Tänkte ifall man skulle byta till skivor på en 318 men inte vet om det är bärarmar från 323 eller 325. Om man då får för sig att bygga sånhär bakvagn så kanske de blir strul om man hade från 323 ?


bärarmarna från 323 eller325 är lika allihop från sett eventuella hål för abs givare.

mvh

Dom är inte lika det skilljer på hjullagret :!:

Har blivit mycket diskussioner i den här tråden nu och kanske inte fullt så överskådligt. Vore verkligen kalasbra om den kunde sammanställas lite igen, med frågor samt svar.

Jag har just jobbat på att ta lös bärarmar från en 320 med skivor (-90 automat) men läser nu att lagren skiljer... Så då blir min fråga: Går det att byta lager i 320 bärarmarna eller måste jag skrota denna idé och jaga 325 bärarmar istället?


Lagret är inte bara mindre på höjden det är också smalare så du får bygga distanser om du ska kunna dra åt muttern..

Okej, det tolkar jag som att lagren går dit och det är fullt möjligt men lite mer jobb...? (va ovanligt :lol: )
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag tror han menar att alla e30lager är smalare än 535 lagrena. så du måste göra distanserna som de pratas om tidigare i tråden. man får ju göra distans även på 325lagrena. vet inte om de skiljer nå på yttermåttet på 325 och 320lager, men de borde ju gå att kolla på etk:n

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

MrQuickzilver wrote:
Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(

Ja självklart går ju det, anledningen till att dom flesta väljer e28 klumpen, är ju att den är enklare att bygga fästen till, då man kan utnyttja e30ins balk som den är, och bara bygga nytt bakre fäste.
Tex bäckis kör ju e34ans stora klump och då finns det ju lite olika att välja beronde på va man vill ha för utvxl, finns ju 535,540,m5 att välja på!
Men då måste man modda bakvagns balken oxå!
(Tror att det finns bilder i bäckis tråd)
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

KKR-Rille wrote:
MrQuickzilver wrote:
Scrazher wrote:En annan fråga... finns det någon annan diff än m535 som "passar" e30 och har stora knutarna? Tänkte då även icke bromsade varianter.


Skulle också vilja veta om det går att bygga på nån annan diff för 535 e28 diffarna e ju inte direkt lätta o hitta. :(

Ja självklart går ju det, anledningen till att dom flesta väljer e28 klumpen, är ju att den är enklare att bygga fästen till, då man kan utnyttja e30ins balk som den är, och bara bygga nytt bakre fäste.
Tex bäckis kör ju e34ans stora klump och då finns det ju lite olika att välja beronde på va man vill ha för utvxl, finns ju 535,540,m5 att välja på!
Men då måste man modda bakvagns balken oxå!
(Tror att det finns bilder i bäckis tråd)

mja jag är inte så rädd för att modda balken... bara man får tag på en vettig diff. För e28 diffarna är som sagt hyfsat sällsynta.

Ska nosa ordentligt på en 540 diff i helgen tror jag minsan...
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

http://www.pure-pf.com/artan/bakvagnsbalk.jpg Hitta en bild i BmwAndreas tråd på hans balk som han hade på sin M3.
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

m5 diff?
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Är det samma bredd på e34 diffen som e28 så man kan använda PPF´s "E30 special" sviktstålsaxlar?
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

MrQuickzilver wrote:Är det samma bredd på e34 diffen som e28 så man kan använda PPF´s "E30 special" sviktstålsaxlar?


efter å ha läst hela tråden så skal det vara samma bredd...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Säljer ev M535 diffen till en kille som ska ha E30 bakvagn på ngt custombygge.

Finns det ngn drivaxel som funkar ihop med "skottsäkra" konceptet förutom sviktstål?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Är ju helt customlängd.


Ok

då ska jag hänvisa han hit får han beställa custom..d ska jag göra :)
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Så här blev mina nav.
5x120 & 4x100
Utbytbara navcentreringar
294mm skiva
25mm spacer..
Naven är ifrån 535 E34

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Post Reply