Page 11 of 80
Posted: 07 Jul 2006, 07:34
by Bmwandreas
Tänk om du hade haft turbo, då hade det hållt:)
Trist
Posted: 07 Jul 2006, 08:32
by Fido85
alltså du måste ju ha världens otur med allt :/ men hoppas det löser sig
Posted: 07 Jul 2006, 11:26
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Tänk om du hade haft turbo, då hade det hållt:)
Trist
Ja man börjar undra vad allting beror på för visst är det en del effekt men inte så mycket om man jämför med vad andra åker med...
Kanske är så att vibrationer/pulser från 4-cylindriga motorn blir så mycket elakare än från en 6:a?
Polarn sa igår att jag borde fixa någon form av laddtrycksstyrning som gör att det inte blir så mycket effekt/vrid på låga varv. Vi kom fram till att en enkel variant av just denna laddtrycksstyrning är turbo
Posted: 07 Jul 2006, 11:48
by Per Eriksson
har du ersatt motorkuddarna med alu helt o hållet?
Lägg en gummiduk mellan så håller det nog bättre.
Posted: 08 Jul 2006, 10:47
by M3JONAS
Per Eriksson wrote:har du ersatt motorkuddarna med alu helt o hållet?
Lägg en gummiduk mellan så håller det nog bättre.
Nope, inte helt i alu, aludistanser med valpkuddar i gummi.
Posted: 09 Jul 2006, 00:32
by M3JONAS
Med superb assistans från Lasse som planat toppen och Ärtan/PPF som hade lördagsjour så är nu motorn på god väg ihop igen. Blev en tur till Avesta idag och hämtade topplockspackning, den nya packningen innehöll ett lager extra så nu blir det extra lågkompat, kanske håller bättre då!?
När Lasse planade toppen så märkte han att de två pluggarna som sitter i toppen och som går ner i vattenkanalen var lösa, troligtvis är det därifrån som oljan kommit in i vattensystemet...
Toppen var inte helt jämn och om man tittar på materialegenskaperna så känns det som om det gått varmt på avgassidan, blev inte alls lika blankt och fint där som på insugssidan och toppen var inte helt 100 i rakhet, men det är den nu såklart!
Lappade ihop och förstärkte motorfästet, får hoppas att det kommer att hålla bättre nu och att det är starkare än snyggt
Posted: 22 Jul 2006, 00:45
by M3JONAS
Nu har bilen funkat över i mer än en vecka och jag har haft den som bruksbil samt som busbil nu på semestern. Har kört upp en hel tank utan att det något strulat (förutom lite startknas iofs...)
Hoppas på att bilen kan vara hel ett par dar till så att det kan hinnas köras lite bra repor på Tullinge på söndag!
Var ute och mappade lite låglast häromdan och gjorde även lite korrigeringar i soppan på fullgas, nu börjar det se bra ut igen.
Frågan är om och isf hur mycket elakare tändning man kan ha nu med lägre komp och ev tankning av V-power istället för BF98? Kommer nämligen bli en hård kamp på söndag mot två turboåkande volvokamrater
Posted: 23 Jul 2006, 18:24
by M3JONAS
Två repor hanns det med på Tullinge idag innan en Z3M knut fick för sig att haverera. Trots att jag åker med svikstålsaxlar.
Nu känns det fanimig som att jag ger upp
E så less på att meka och ändå så håller det inte. Får nog bli en turbomaskin nu, då verkar ju allting hålla så jäkla fint!
Någon som har tips på lämpligt aggregat?
Posted: 23 Jul 2006, 18:30
by wuffee
Fasen... VM i oflyt.. å jag tror du leder...
Men, nu när du har riktiga drivaxlar å knutarna börjar ge sig kanske du ska slå en signal till CDX?
De gör ju drivknutar till väldigt många div1 rallycrossbilar..
Har inte alls en aning om vad de kostar men de brukar ju hålla iaf!
Mvh
Uffe
Posted: 23 Jul 2006, 19:03
by M3JONAS
Det krånligaste är att den yttre knuten, dvs den som gick sönder, sitter ihop med axeln som går ut genom navet.
Posted: 23 Jul 2006, 19:08
by wuffee
PÅ de lilla viset.. Ja, kanske får sätta på en snigel och få lite heinz effekt..
Posted: 24 Jul 2006, 09:28
by kallevedlund
Men om du gör hopplocket me 535 knutar och diff då???
Posted: 24 Jul 2006, 16:17
by Overcharged
de måste ju finnas någon bra lösning på det här med drivlinan för det här är ju tjatigt att bara läsa!
fy faan vad tråkit.....
men jag tycker definitivt du ska hitta ngn lösning på det!!
Posted: 24 Jul 2006, 19:39
by Henka.
Hmm, detta verkar ju inte alls bra. Har ju kompressorbygge på G själv på en m30b35. Kanske man får börja tänka om?!?! Vill ju inte att de ska va raskalas hela tiden...
Posted: 24 Jul 2006, 20:07
by Zwofurti
tycker du slänger kompressorskitet i skrotbingen och bygger med ett agg som inte STJÄL effekt!=)
nog kan man ha en turbomaskin med jäkligt bra respons också!
Posted: 24 Jul 2006, 20:48
by St3v3
Lösningen är en större kompressor som inte ger så mycket effekt på låga rpm..
Posted: 28 Jul 2006, 12:49
by M3JONAS
Nu är ny drivaxel beställd.
Sen ska det monteras och noggrannt kollas vad som skulle kunna vara fel.
Vem är riktigt duktig på dessa bakvagnar och kan säga och kanske kolla på vad som kan vara fel för nånting måste vara fel med drivlinan känns det som?